Niki Lauda: SkyEurope ma chcel využiť

Majiteľ nízkonákladových aerolínií vraví, že prežijú len firmy s dobre nastavenou štruktúrou cien a nákladov.

Andreas Nikolaus "Niki" Lauda sa narodil 22. februára 1949 vo Viedni. Je rakúsky podnikateľ a bývalý automobilový pretekár. V rokoch 1971 až 1985 bol pilotom Formule 1 a stal sa trojnásobným majstrom sveta. Ako pretekár prežil nehodu, ktorá na ňom zanecha(Zdroj: ČTK/AP)

Pred niekoľkými rokmi uvažoval o tom, že by sa mohol podieľať na rozvoji SkyEurope Airlines. Keď zistil, ako fungujú, radšej si založil vlastné aerolínie. V biznise je realista, preto neverí, že by prišiel investor, ktorý by SkyEurope znovu oživil. Veľký problém s nájdením vhodného strategického partnera budú mať podľa neho aj stratové České aerolínie, pretože aj veľkí hráči si už svoje peniaze strážia. Majiteľ aeroliniek flyNIKI NIKI LAUDA.

V poslednom roku skrachovalo viacero leteckých spoločností, na trhu prebieha konsolidácia. Ako sa pozeráte na momentálny vývoj?

„Aj aerolinky, ktoré boli v minulosti ziskové a mali kvalitné riadenie, sú zasiahnuté krízou, no nie v takom rozsahu. Ide o štandardné výkyvy, raz sa vám môže dariť, inokedy nie. Tradičné aerolinky, ktoré sa v minulosti orientovali na bonitných cestujúcich a mali zisky, majú teraz veľké problémy, pretože zle nastavili štruktúru cien a nákladov. Dobré aerolinky určite môžu prežiť, kým zle organizované spoločnosti neprežijú.“

Ako sa tento proces dotýka vašej flyNIKI? Hľadáte možnosti na nových trhoch vo východnej Európe?

„Fungujeme šiesty rok a od vzniku máme vyrovnaný rozpočet. Mali sme šťastie, že šlo o jednu z prvých low-cost aeroliniek v tomto regióne. Keď som zakladal flyNIKI, ihneď som spojil sily s Air Berlin, ponúkol som im 24 percent v novej spoločnosti a začali sme spolupracovať. Využil som spojenie s Air Berlin, prepojili sme vzájomnú flotilu lietadiel a rezervačné systémy. Vďaka tomu sme mohli významne znížiť niektoré náklady. Od prvého dňa sme získali kritickú masu cestujúcich, dnes má naša flotila 130 lietadiel.“

Aká je vaša kritická masa cestujúcich?

„V praxi to znamená 32 miliónov cestujúcich. Vďaka prepojeniu s Air Berlin som nemusel investovať do internetového rezervačného systému, call centra a ďalších súčastí, ktoré som mohol prepojiť s už existujúcim systémom. Do toho prišla kríza, firmy výrazne znížili náklady na cestovanie, a napriek tomu sme rástli. Vďaka priaznivejšiemu pomeru nákladov a príjmov, vďaka konzervatívnemu modelu rozvoja. Tento rok, keď letectvo dostalo najväčšiu ranu, sme mali 25-percentný nárast cestujúcich. Austrian Airlines nikdy neboli dostatočnou konkurenciou, sú veľmi slabí a musela ich odkúpiť Lufthansa.“

Trh nízkonákladových aerolínií v Európe do značnej miery ovláda Ryanair. Rovnako sa v regiónoch etablujú aj ďalšie, podstatne menšie spoločnosti. V minulosti ste povedali, že budete voliť expanziu viac smerom do východného regiónu. Rokovali ste aj o prípadnom vstupe do SkyEurope Airlines, ktoré už skrachovali. Hľadáte ešte možnosti rastu na nových trhoch, najmä v Českej republike, Poľsku, na Slovensku či inde?

„Po odchode SkyEurope sa zameriame na Bukurešť, Sofiu a Belehrad. S tým chceme začať.“

V minulosti ste vážne rokovali so SkyEurope. Údajne ste ako člen ich posádky absolvovali niekoľko letov. Ako ďaleko sa dostali vzájomné rokovania a prečo ste sa nakoniec nedohodli na partnerstve?

„Ešte predtým, než som založil flyNIKI, stretol som sa so zakladateľmi SkyEurope a snažil som sa zistiť, či je nejaká možnosť podieľať sa na rozvoji aeroliniek. V tom čase ma Christian Mandl s Alanom Skowronekom chceli využiť len ako marketingový nástroj, aby prilákali pasažierov z Viedne do Bratislavy do lietadiel SkyEurope. To som odmietol. Keď som pochopil, ako spoločnosť funguje, rozhodol som sa, že do toho nepôjdem a založím vlastné aerolinky vo Viedni.“

Nikdy ste sa s nimi nebavili o prevzatí SkyEurope?

„Pred tromi rokmi sme začali rokovať so skupinou York, teda s hlavným akcionárom SkyEurope, pretože mala záujem predať svoj podiel v spoločnosti. Rokovali sme s nimi spoločne s Air Berlin, ale nikdy sme sa nedostali k rozumnej dohode. Chceli príliš veľa a nedali si vysvetliť, že nemá takú hodnotu. Videli rozvoj, tvrdili, že SkyEurope má pred sebou skvelú budúcnosť.“

Plánovali ste prevziať SkyEurope a zachovať značku, alebo ste ho chceli včleniť pod seba a zaradiť do vašej flotily?

„V tom čase sme uvažovali o tom, že spojíme sily na rakúskom trhu – SkyEurope a flyNIKI, aby sme boli konkurencieschopnejší voči ostatným.“

Neoslovili vás aerolinky SkyEurope znovu v poslednom roku, keď už mali veľmi vážne problémy?

„Nie, bavili sme sa s nimi len pred dva a pol rokmi.“

Čo bolo podľa vás najväčšou chybou SkyEurope Airlines? To, že nespojili sily s niekým iným, alebo to, že mali zlý obchodný model?

„Mali zlý model, úplne zlý biznis plán. Jeho základom bolo, že za peniaze akcionárov chceli rýchlo expandovať, veľmi rýchlo sa chceli dostať na pomerne značný počet 16 – 18 lietadiel, aby čo najskôr nabrali kritickú masu cestujúcich a významný podiel na trhu. Otvorili základne vo Varšave, Budapešti, Prahe a v Bratislave, čo bola ich domovská základňa. V rovnakom čase prišli do Viedne. Minuli stovky miliónov eur od prvého dňa, čoho dôsledkom boli obrovské straty. Nikdy nevyrobili zisk, pretože podobný koncept rýchleho rozvoja na viacerých rôznych trhoch súčasne jednoducho nefungoval.“

Viete povedať, aký vysoký je dlh SkyEurope? Pre rakúsky Kurier ste sa vyjadrili, že to bolo okolo 150 miliónov eur.

„Presnú sumu neviem, môžem povedať iba to, čo sa písalo v novinách. Burze predkladali všetky správy o svojom hospodárení. Myslím, že od prvého dňa nahromadil celkovú stratu okolo 180 miliónov eur.“

Akú časť z tejto sumy pokryli akcionári a aká časť zostala vo forme dlhu?

„Podrobnosti nepoznám. Ale akokoľvek sa na to pozriete, nemôžete si dovoliť vyrábať astronomické straty každý rok.“

Ako sa pozeráte na možný dumping cien niektorých leteckých spoločností?

„O tom sa bavíme. SkyEurope nikdy nevykázal zisk, a práve on dumpoval ceny v takom veľkom rozsahu, že len v Rakúsku flyNIKI prišli o zhruba tri – štyri milióny eur. Austrian Airlines preto prišli o tržby v hodnote 30 až 40 miliónov eur. SkyEurope vždy vstúpil na nejaký trh s absurdne nízkymi cenami. Cieľom bolo získať dostatok hotovosti, aby mohol financovať prevádzku v budúcnosti. Lenže, ak získavate hotovosť týmto spôsobom, a predávate letenky pod hranicou nákladov, tak výsledkom sú obrovské straty. A presne to SkyEurope robil.“

Objavili sa informácie, a potvrdili ich aj manažéri SkyEurope, že sa rokuje s investormi o možnom obnovení značky a novom začiatku. Viete o tom niečo?

„Nemám o tom žiadne informácie, ale v biznise som realista. Prečo by spoločnosť hľadala nejakého investora teraz a nie predtým, keď ešte bola na trhu? Imidž SkyEurope po bankrote je veľmi zlý a potreboval by obrovské investície do marketingu, aby napravil pokazenú povesť značky. Takže nechápem tieto stupídne vyhlásenia.“

Vo vážnych finančných problémoch sú aj České aerolínie. Je aj to podľa vás dôsledok krízy?

„Viem, že o České aerolínie mala záujem Air France/KLM, ale vo svetle celkovej atmosféry od toho upustili. Myslím, že pre České aerolínie bude veľký problém nájsť vhodného strategického partnera, pretože aj veľkí hráči si musia strážiť peniaze. Ale prečo sú tieto aerolinky v hlbokých stratách, to vám neviem povedať.“

V čom vidíte ich hlavný problém?

„Problém tradičných aeroliniek je v tom, že majú určité náklady z minulosti, pričom letecký trh sa v posledných rokoch veľmi zmenil. Cestujúci dnes oveľa viac pozerajú na cenu a destinácie, porovnávajú ceny. Pred piatimi rokmi som mal šťastie, že som poznal tento biznis a vedel som, že musím udržať náklady na čo najnižšej možnej úrovni. České aerolínie majú podobne ako iné aerolinky veľký problém, že si musia zvyknúť na úplne iné pomery v letectve. Musia sa sami seba opýtať, či skutočne potrebujú toľko personálu, či je možné napríklad zvýšiť kapacity alebo, ako možno optimalizovať náklady. Myslím si, že sú stále zaseknutí v starých časoch, ktoré sa už skončili.“

Takže si myslíte, že predávať niektoré kontinentálne lety za dvesto eur alebo viac už nie je cesta?

„České aerolínie majú zle nastavené náklady pre tento typ lietania, preto si nemôžu dovoliť ísť príliš nízko s cenou. Musia mať vysoké ceny, lebo majú vysoké náklady. V spoločnosti flyNIKI sme začínali s cenou 29 eur, ale stavili sme aj na kvalitu. Sme kvalitné low-cost aerolinky a pritom máme o 30 až 40 percent nižšie ceny leteniek ako naša konkurencia. Aj keď si u nás rezervujete letenku v deň odletu, stále ušetríte približne tretinu oproti cenám, ktoré majú Lufthansa alebo Austrian Airlines. Máme jednoducho nižšie náklady, naša priemerná vyťaženosť je na úrovni 79 percent.“

Čiže je to všetko len otázkou efektivity?

„Je to všetko otázka nákladov, ktoré musíte pokryť, aby ste mohli lietať.“

Jediný zostávajúci záujemca o kúpu Českých aerolínií, konzorcium Unimex-Travel Service, ponúklo za 92-percent približne miliardu českých korún, teda 40 miliónov eur. Je táto suma z vášho pohľadu adekvátna?

„Povedzte mi, aké straty si kúpia za 40 miliónov eur? Aká je účtovná hodnota Českých aerolínií? Je mínusová, a ešte k tomu si kúpia 100-miliónovú stratu navrch.“

To je pravda, tento rok plánujú České aerolínie približne 100-miliónovú stratu v eurách.

„Vidíte? Takže zaplatíte 40 miliónov za to, aby ste získali firmu, ktorá je v strate sto miliónov. Ak by som ja mal kúpiť takéto aerolinky, potreboval by som minimálne tri – štyri roky, ak som dostatočne schopný a obratný, aby som firmu dostal opäť do čiernych čísiel. V dnešnej konkurencii nie je možné výrazne zvýšiť príjmy a súčasne výrazne znížiť náklady z roka na rok.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 293
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 647
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 861
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 003
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 754
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 460
  7. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 421
  8. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 128
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 784
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 437

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Jeden za všetkých, všetci za jedného. Čo má Kaliňák s tromi mušketiermi

Dom, v ktorom býva minister vnútra Robert Kaliňák, je pomenovaný podľa Aramisa z Troch mušketierov. Susedmi sú Athos a Porthos.

KOMENTÁRE

Oprávnenie ústavnej väčšiny rušiť amnestie je mína do systému

To, že amnestie sú nezrušiteľné, platí.

Neprehliadnite tiež

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť domácim meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom neznámy muž meria dusičnany v zelenine a ovocí.

Vláda chce rodinám zaplatiť sťahovanie sa za prácou

Niekoľkotisícový príspevok by mal ľudí motivovať, aby opustili svoje domovy a za prácou sa presťahovali tam, kde je.

Francúzsky miliardár dostal zelenú na prevzatie značky Christian Dior

LVMH je najväčším výrobcom luxusného tovaru na svete.

Vyhlásili tender na obnovu Gabčíkova

Celý projekt obnovy si vyžiada celkovo vyše 144 miliónov eur.