BERLIN. A tak sa víťazi včerajška, malé a stredne veľké autá, stali porazenými dneška.
V septembri 2009 klesol v Nemecku predaj nových vozidiel v porovnaní s augustom o 50 %. Denníku Bild to potvrdil Spolkový zväz samostatných obchodníkov áut (BVfK). Jeho predseda Ansgar Klein dodal, že dopyt po malých a lacných autách prakticky ustal.
Šrotovné v Nemecku sa skončilo 2. septembra. Spolkovú vládu stála podpora predaja automobilov 5 miliárd eur (150,63 miliardy Sk). So štátnym príspevkom sa predali dva milióny vozidiel.
Nová situácia začala ovplyvňovať aj najbližšie plány automobiliek. Vo Volkswagene už začali premýšľať o obmedzovaní výroby. Škoda Auto pripravuje na koniec októbra v mladoboleslavskom závode zastavenie výroby na dva dni. Hovorca automobilky povedal, že rozhodnutie nie je ešte schválené, ale po skončení šrotovného v Nemecku došlo k silnému poklesu dopytu po fabiách. Avšak základný závod VW vo Wolfsburgu dostal do konca augusta 250.000 objednávok, ktoré mu zabezpečia plný chod do polovice budúceho roka.
Vo Francúzsku sa vďaka šrotovnému predalo v septembri o 14,1 % viac automobilov ako v rovnakom mesiaci vlani. V Španielsku bol výsledok dokonca o 18 % vyšší. Avšak vo Švédsku a v Belgicku, kde na nákup auta štát neprispieva, odbyt klesol.
Informoval o tom nemecký denník Financial Times Deutschland.