Výsledok tendra ukázal hodnotu Českých aerolínií

Vláda ČR má pred sebou dosť náročné rozhodovanie. Predať "rodinné striebro", teda České aerolínie (ČSA) za bagateľ, alebo si ich ešte ponechať a pokúsiť sa ich oživiť?

PRAHA.

Každý variant má teraz veľmi silných zástancov; a nech sa úradnícka vláda rozhodne, ako chce, určite ju za to čaká veľká kritika.

Súčasná vláda však zbiera len plody neschopnosti štátu správať sa ako zodpovedný vlastník.

Májový výrok prezidenta ČSA Radomíra Lašáka o hodnote aerolínií 8 miliárd Kč (314,71 milióna eur) s odstupom času ašpiruje čím ďalej tým viac na ekonomický vtip roka. Až výsledky tendra ukázali hodnotu ČSA v plnej nahote.

Strata aerolínií je niekoľkomiliardová, na trhu zúri najväčšia kríza v histórii letectva a ČSA počas nej lietajú poloprázdne. Väčšina liniek je v mínuse. Náklady na každý kilometer a sedadlo sú viacnásobne vyššie než u početných konkurenčných a porovnateľných dopravcov. Do toho prichádzajú ešte napäté vzťahy medzi odborármi a vedením, ktoré vyfarbilo svoje výsledky do ružova rozsiahlym výpredajom majetku, a tak sa získava veľmi výbušný koktail.

Česko-islandské konzorcium Travel Service/Unimex ponúklo za aerolínie, ktoré ich predtým chceli samotné pohltiť, 1 miliardu Kč. S podmienkou, že štát vyrovná vlastný majetok na nulu. Doteraz je totiž vlastný kapitál v dôsledku obrovských strát záporný v hodnote približne 1 miliardy Kč. Výslednou cenou je tak pre štát prakticky nula. Za to sa však zbaví zodpovednosti za firmu, ktorú svojimi manévrami doviedli politici až ku krachu. Čo by Travel Service a Unimex kúpou získali?

Po prvé, značku a imidž dlhodobého spoľahlivého dopravcu. V čase, keď šéfovia veľkých leteckých spoločností súčasne tvrdia, že v dôsledku množstva výhodných cenových ponúk sú klienti medzi aerolíniami mimoriadne promiskuitní, to však nemusí byť až taká vysoká hodnota. Druhým benefitom by bol polovičný podiel na trhu v Prahe, ktorý však v prípade pádu môže rýchlo prevziať niekto iný. Treťou kladnou položkou sú potom slušné ziskové časti firmy, medzi ktoré patrí odbavenie na letisku, údržba lietadiel alebo duty free obchody.

Ale okrem plusových hodnôt k ČSA patrí rad negatív. Napríklad 14 miliárd Kč záväzkov, najmä vyplývajúcich z lízingových zmlúv.

Samotný štát peniaze do ČSA v úsilí o ich záchranu naliať nemôže. Ihneď by sa ozvala Európska komisia (EK), ktorá by namietala proti nedovolenej podpore.

Vlastnenie aerolínií štátom však ešte nedáva záruku ich prežitia. Príkladom sú grécke Olympic Airlines, ktoré skrachovali pred rokom, alebo čerstvý pád srbského JAT. Pokiaľ sa Česko nechce pridať na zoznam hrobárov, musí sa v prípade, že si podnik ponechá, pustiť do jeho reštrukturalizácie.

Informoval o tom český denník MF Dnes.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 502
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 369
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 070
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 225
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 055
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 448
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 443
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 350
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 546
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 062

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Sudca Hrubala: Podozrenia na politické objednávky sú vždy, Súdnu radu treba otvoriť

Proreformné združenie sudcov Za otvorenú justíciu sa zrejme zmení na think-tank. Jeho podpredseda JÁN HRUBALA hovorí o neochote sudcov robiť zmeny.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Za projekt opravy, ktorý sa nikdy nevyužil, ministerstvo zaplatilo takmer 175-tisíc eur.

KOMENTÁRE

Kto robí Slovensku v Amerike reklamu? Aj statočný pes a splašený medveď

Krajinu často zviditeľnia iba virály.

Neprehliadnite tiež

BMW musí stopnúť výrobu, problémy má dodávateľ

Prerušenie výroby by mohlo stáť BMW denne desiatky miliónov eur.

Ikea začína hľadať nové chute. Známe mäsové gule nestačia

Na predaji jedla a nápojov zarába reťazec 1,7 miliardy eur ročne.

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Doprava a logistika

Firmy chcú uľahčiť kamionistom prejazd Európou, tlačia na spoločné mýto

Európska komisia pripravuje reformu. Predstaviť ju chce v najbližších dňoch