Výsledok tendra ukázal hodnotu Českých aerolínií

Vláda ČR má pred sebou dosť náročné rozhodovanie. Predať "rodinné striebro", teda České aerolínie (ČSA) za bagateľ, alebo si ich ešte ponechať a pokúsiť sa ich oživiť?

PRAHA.

Každý variant má teraz veľmi silných zástancov; a nech sa úradnícka vláda rozhodne, ako chce, určite ju za to čaká veľká kritika.

Súčasná vláda však zbiera len plody neschopnosti štátu správať sa ako zodpovedný vlastník.

Májový výrok prezidenta ČSA Radomíra Lašáka o hodnote aerolínií 8 miliárd Kč (314,71 milióna eur) s odstupom času ašpiruje čím ďalej tým viac na ekonomický vtip roka. Až výsledky tendra ukázali hodnotu ČSA v plnej nahote.

Strata aerolínií je niekoľkomiliardová, na trhu zúri najväčšia kríza v histórii letectva a ČSA počas nej lietajú poloprázdne. Väčšina liniek je v mínuse. Náklady na každý kilometer a sedadlo sú viacnásobne vyššie než u početných konkurenčných a porovnateľných dopravcov. Do toho prichádzajú ešte napäté vzťahy medzi odborármi a vedením, ktoré vyfarbilo svoje výsledky do ružova rozsiahlym výpredajom majetku, a tak sa získava veľmi výbušný koktail.

Česko-islandské konzorcium Travel Service/Unimex ponúklo za aerolínie, ktoré ich predtým chceli samotné pohltiť, 1 miliardu Kč. S podmienkou, že štát vyrovná vlastný majetok na nulu. Doteraz je totiž vlastný kapitál v dôsledku obrovských strát záporný v hodnote približne 1 miliardy Kč. Výslednou cenou je tak pre štát prakticky nula. Za to sa však zbaví zodpovednosti za firmu, ktorú svojimi manévrami doviedli politici až ku krachu. Čo by Travel Service a Unimex kúpou získali?

Po prvé, značku a imidž dlhodobého spoľahlivého dopravcu. V čase, keď šéfovia veľkých leteckých spoločností súčasne tvrdia, že v dôsledku množstva výhodných cenových ponúk sú klienti medzi aerolíniami mimoriadne promiskuitní, to však nemusí byť až taká vysoká hodnota. Druhým benefitom by bol polovičný podiel na trhu v Prahe, ktorý však v prípade pádu môže rýchlo prevziať niekto iný. Treťou kladnou položkou sú potom slušné ziskové časti firmy, medzi ktoré patrí odbavenie na letisku, údržba lietadiel alebo duty free obchody.

Ale okrem plusových hodnôt k ČSA patrí rad negatív. Napríklad 14 miliárd Kč záväzkov, najmä vyplývajúcich z lízingových zmlúv.

Samotný štát peniaze do ČSA v úsilí o ich záchranu naliať nemôže. Ihneď by sa ozvala Európska komisia (EK), ktorá by namietala proti nedovolenej podpore.

Vlastnenie aerolínií štátom však ešte nedáva záruku ich prežitia. Príkladom sú grécke Olympic Airlines, ktoré skrachovali pred rokom, alebo čerstvý pád srbského JAT. Pokiaľ sa Česko nechce pridať na zoznam hrobárov, musí sa v prípade, že si podnik ponechá, pustiť do jeho reštrukturalizácie.

Informoval o tom český denník MF Dnes.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 7 508
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 5 327
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 928
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 185
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 873
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 068
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 743
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 736
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 393
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 354

Téma: Česká republika


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: Rusi majú vynikajúcu techniku. Všetko však závisí aj od politiky

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac.

ŠPORT

Slovanu kuriózny gól nepomohol, doma prehral s Kazaňou

Bratislavský klub v stretnutí aj vyhrával, napokon prehral o tri góly.

SVET

Merkelová prijatie utečencov po rokoch neľutuje

Nemecká kancelárka nechce prijímať ďalších ľudí zo Sýrie.

DOMOV

Počas týždňa bez áut kolabuje doprava

O dopravu v Bratislave sa 60 rokov nikto nestaral.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.