Výsledok tendra ukázal hodnotu Českých aerolínií

Vláda ČR má pred sebou dosť náročné rozhodovanie. Predať "rodinné striebro", teda České aerolínie (ČSA) za bagateľ, alebo si ich ešte ponechať a pokúsiť sa ich oživiť?

PRAHA.

Každý variant má teraz veľmi silných zástancov; a nech sa úradnícka vláda rozhodne, ako chce, určite ju za to čaká veľká kritika.

Súčasná vláda však zbiera len plody neschopnosti štátu správať sa ako zodpovedný vlastník.

Májový výrok prezidenta ČSA Radomíra Lašáka o hodnote aerolínií 8 miliárd Kč (314,71 milióna eur) s odstupom času ašpiruje čím ďalej tým viac na ekonomický vtip roka. Až výsledky tendra ukázali hodnotu ČSA v plnej nahote.

Strata aerolínií je niekoľkomiliardová, na trhu zúri najväčšia kríza v histórii letectva a ČSA počas nej lietajú poloprázdne. Väčšina liniek je v mínuse. Náklady na každý kilometer a sedadlo sú viacnásobne vyššie než u početných konkurenčných a porovnateľných dopravcov. Do toho prichádzajú ešte napäté vzťahy medzi odborármi a vedením, ktoré vyfarbilo svoje výsledky do ružova rozsiahlym výpredajom majetku, a tak sa získava veľmi výbušný koktail.

Česko-islandské konzorcium Travel Service/Unimex ponúklo za aerolínie, ktoré ich predtým chceli samotné pohltiť, 1 miliardu Kč. S podmienkou, že štát vyrovná vlastný majetok na nulu. Doteraz je totiž vlastný kapitál v dôsledku obrovských strát záporný v hodnote približne 1 miliardy Kč. Výslednou cenou je tak pre štát prakticky nula. Za to sa však zbaví zodpovednosti za firmu, ktorú svojimi manévrami doviedli politici až ku krachu. Čo by Travel Service a Unimex kúpou získali?

Po prvé, značku a imidž dlhodobého spoľahlivého dopravcu. V čase, keď šéfovia veľkých leteckých spoločností súčasne tvrdia, že v dôsledku množstva výhodných cenových ponúk sú klienti medzi aerolíniami mimoriadne promiskuitní, to však nemusí byť až taká vysoká hodnota. Druhým benefitom by bol polovičný podiel na trhu v Prahe, ktorý však v prípade pádu môže rýchlo prevziať niekto iný. Treťou kladnou položkou sú potom slušné ziskové časti firmy, medzi ktoré patrí odbavenie na letisku, údržba lietadiel alebo duty free obchody.

Ale okrem plusových hodnôt k ČSA patrí rad negatív. Napríklad 14 miliárd Kč záväzkov, najmä vyplývajúcich z lízingových zmlúv.

Samotný štát peniaze do ČSA v úsilí o ich záchranu naliať nemôže. Ihneď by sa ozvala Európska komisia (EK), ktorá by namietala proti nedovolenej podpore.

Vlastnenie aerolínií štátom však ešte nedáva záruku ich prežitia. Príkladom sú grécke Olympic Airlines, ktoré skrachovali pred rokom, alebo čerstvý pád srbského JAT. Pokiaľ sa Česko nechce pridať na zoznam hrobárov, musí sa v prípade, že si podnik ponechá, pustiť do jeho reštrukturalizácie.

Informoval o tom český denník MF Dnes.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 732
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 557
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 273
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 044
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 722
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 567
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 328
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 872
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 617
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 994

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

TECH

Vytvorili prvú farbu na vlasy, ktorá dokáže meniť odtiene

Farby sa testujú pre komerčné použitie.

Neprehliadnite tiež

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

Chcete hypotéku? Banky zlacňujú, ale pomýliť sa dá ľahko (prehľad)

Ešte pred začatím jari, kedy sa predáva najviac hypoték, spustili banky akciové úroky.

Cena benzínu stále rastie, motoristi tankujú najdrahšie za rok a pol

Priemerná cena litra benzínu na čerpacích staniciach je 1,31 eura. Takáto cena bola naposledy v auguste 2015.

Érsek nemá pochybnosti o transparentnosti a kvalite obchvatu Bratislavy

Reagovalo tak na vyjadrenia predstaviteľov Európskej investičnej banky, ktorá obchvat Bratislavy podporila sumou 427 miliónov eur.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop