Po žilinskej Kii sa na obmedzenie výroby pripravuje aj česká Škoda. Šrotovné v Nemecku sa minulo už pred mesiacom a Veľká Británia ho znížila na polovicu.
BRATISLAVA. Európske automobilky sa pripravujú na koniec šrotovného. Kia pri Žiline včera a dnes nevyrába autá, len motory. Prispôsobuje sa tak nestabilnej situácii na európskom trhu. Podobné opatrenie pripravuje aj česká Škoda. Plánuje sa vrátiť ku štvordňovému pracovnému týždňu, ktorý zaviedla začiatkom tohto roka, keď sa v dôsledku krízy prudko prepadol dopytu po autách.
Naopak, bratislavský Volkswagen tvrdí, že sa ho koniec šrotovného netýka. „Neplánujeme celozávodné odstávky výroby," povedal Vladimír Machalík, hovorca Volkswagenu. V Bratislave sa vyrábajú najmä drahšie modely áut, na ktoré sa šrotovné nevzťahuje. Volkswagen pritom v prvom štvrťroku niekoľkokrát prerušil výrobu. Do konca októbra nebude výrobu obmedzovať ani trnavský Peugeot.
Oživenie dopytu po nových autách po výraznom prepade zo začiatku roka nastalo až po zavedení šrotovného v Nemecku. To prispelo na nákup dvoch miliónov nových áut sumou 5 miliárd eur. Ide o najštedrejšiu výšku štátneho príspevku v celej Európe. Šrotovné obmedzila aj Británia. Tá po rýchlom vyčerpaní prvého kola šrotovného, v ktorom prispievala na auto 2000 librami, znížila v druhom kole príspevok na polovicu. Šéf združenia automobilového priemyslu Jozef Uhrík včera napriek tomu povedal, že sú z najhoršieho vonku.
S jeho optimizmom sa nestotožňuje analytik Richard Ďurana (INESS). „Príčiny, ktoré stáli za začiatkom krízy, sú stále prítomné a neočakávame, že nastane rýchly obrat," povedal.
Klaus Dierkes z vedenia českej Škodovky je ešte pesimistickejší. Pre české Hospodářské noviny povedal, že budúci rok bude ešte horší ako tento.