NITRA. Slovenský automobilový priemysel má najhoršie časy za sebou, domnieva sa prezident Združenia automobilového priemyslu (ZAP) Jozef Uhrík. Ako konštatoval na dnešnom otvorení 17. ročníka medzinárodného Autosalónu 2009 v Nitre, prvýkrát po dlhšom období sa zastavil pokles objednávok a boli zaznamenané ich prvé prírastky.
Celková kríza však neobišla nitrianske výstavisko Agrokomplexu, kde sa predstavuje zhruba sto firiem s ponukou osobných, nákladných, úžitkových vozidiel, autopríslušenstva, garážovej techniky a služieb. Pre porovnanie, vlani sa na autosalóne prezentovalo vyše 200 priamych vystavovateľov.
Podľa Uhríka bol automobilový priemysel často označovaný za problém Slovenska. "Čísla za prvé tri štvrťroky dokazujú, že práve automobilový priemysel vyšiel pri všetkej stagnácii v priemyselnej výrobe najlepšie. Za osem mesiacov tohto roka dosiahol 38-% podiel produkcie z celého objemu priemyselnej výroby," uviedol. Toto odvetvie zaznamenalo najnižší podiel uvoľňovania pracovníkov z výrobného procesu. "V súčasnosti máme skôr opačný problém, aby subdodávatelia stačili s dychom pre našich finalistov," tvrdí Uhrík.
Vlani sa na Slovensku vyrobilo 571.000 vozidiel, v tomto roku by to malo byť o 70.000 menej. "Prvý štvrťrok bol pritom hrozivý, no ďalší vývoj naznačuje, že sa nám podarí dosiahnuť polmiliónovú hranicu," zhodnotil Uhrík. Ocenil opatrenia vlády, ktoré sa na Slovensku prijali vo forme šrotovného. "Za osem mesiacov tohto roka evidujeme nárast predaja osobných automobilov o 23 % oproti predchádzajúcemu obdobiu. Pre štátny rozpočet to v rámci dane z pridanej hodnoty (DPH) znamená zisk vyše 16,6 milióna eur (0,5 miliardy Sk)." Prioritou pre nasledujúce roky je podľa slov Uhríka dosiahnuť, aby sa z výrobných organizácií stali v budúcnosti výskumno-vývojovo-výrobné organizácie. "Týka sa to najmä subdodávateľských firiem. V spolupráci s rezortnými ministerstvami robíme všetko pre to, aby sme do procesu zapojili najmä technické vysoké školy."