Pomôcť zmäteným spotrebiteľom má oddelený predaj mliečnych výrobkov a tých s pridaním náhrad.
BRATISLAVA. Kúpiť margarín namiesto masla je pri ich predaji na jednom pulte a podobných názvoch ľahké, tvrdí pani Alica z Modry. „Masiel je na pulte toľko, že si človek nevie vybrať a nakoniec kúpi margarín," hovorí.
Názvy margarínov sú často mätúce alebo nič nehovoria o povahe obsahu: napríklad „maslíčko" či „balada". „Pri rýchlom nákupe nemám čas vytiahnuť okuliare a čítať podrobne zloženie výrobku uvedené drobnými písmenkami," hovorí paní Alica. O tom, čo kúpi, tak rozhodne cena.
Tento problém má vyriešiť návrh ministra pôdohospodárstva Vladimíra Chovana. Chce, aby analógické výrobky, teda tie s pridaním rastlinných tukov a iných náhrad, boli označené „nezavádzajúcim" názvom.
„Ak sa používa názov maslo, výrobok s rastlinným tukom ho nesmie obsahovať," povedal. Nepozdávajú sa mu ani označenia ako „kokosové mlieko" či „sójové mlieko".
Pomôcť spotrebiteľom a aj predaju mlieka chce zavedením oddeleného predaja výrobkov z mlieka a tých s obsahom rastlinných tukov. Chovanov návrh však včera vládou neprešiel aj pre chýbajúce porovnanie cien mlieka u nás a v zahraničí. Po dopracovaní pôjde opäť do vlády.
Obchodníci sa bránia
Oddelený predaj sa však niektorým obchodníkom nepozdáva. „Je to komplikácia pre zákazníka a zásah do spôsobu predaja. Prečo by sme mali zákazníka naháňať po predajni?," pýta sa Diana Chovancová Stanková, hovorkyňa reťazca Ahold Retail Slovakia, ktorý prevádzkuje predajne Hypernova a Albert.
Zákazníkovi bude dlhšie trvať, kým sa zorientuje v regáloch, myslí si. Vačšina spotrebiteľov si podľa nej aj tak prečíta zloženie výrobku. Okrem toho takéto opatrenie nepomôže ani predaju mlieka, myslí si. Ešte väčšie problémy by to spôsobilo v malých prevádzkach.
Kaufland podľa jeho hovorcu Martina Gärtnera už teraz zoraďuje výrobky na pultoch tak, aby „zákazník našiel druhovo príbuzný tovar na jednom mieste". Podľa prieskumov reťazca začína byť pre zákazníkov rozhodujúca skôr kvalita ako len cena výrobku.
Podobne je to aj v sieti predajní Billa, ktorá sa snaží výrobky oddeľovať. „Naši zákazníci uprednostňujú hlavne kvalitu," povedal jej operatívny riaditeľ Martin Gaber. Tých, čo uprednostnia takzvané analógové výrobky, je podľa neho menšina.
Výrobcovia súhlasia
Naopak, výrobcom mlieka sa návrh pozdáva. „Môže to pomôcť predaju mlieka a mliečnych výrobkov, keďže budú jasne oddelené od výrobkov s pridaním rastlinného tuku," povedala Zuzana Nouzovská, generálna sekretárka Slovenského mliekárenského zväzu, ktorý združuje spracovateľov mlieka.
Problém vidí napríklad v terajšom spôsobe predaja syrov, kde sú spolu predávané mliečne syry a aj tie s obsahom náhrad. Ich neurčité názvy pripomínajúce syr podľa nej mätú zákazníka a lákajú hlavne nízkou cenou. Práve pridávanie rastlinných tukov do výrobku je totiž spôsob, ako ho zlacniť, upozornila. Riešenie vidí v oddelení výrobkov, napríklad viditeľnou prepážkou.
Samostatný predaj a jasnejšie označovanie by privítala aj marketingová manažérka Levických mliekarní Ľubomíra Bereczová. „Oddelené umiestnenie čistých mliečnych produktov od anológových by bolo pre spotrebiteľa zrozumiteľné," myslí si.
Predaju mliečnych výrobkov by mala podľa nej pomôcť aj vyššia informovanosť spotrebiteľov o tom, že „kúpením drahšieho výrobku si kupuje aj zdravší výrobok, a teda žiadne náhrady a umeliny".
Riaditeľka Potravinovej komory Slovenska Jarmila Halgašová považuje za dostatočný terajší systém označovania potravín. „Ak by výrobcovia analógových potravín platnú legislatívu dodržiavali správne, tak by si ich spotrebiteľ nezamieňal," povedala. Riešenie vidí v prísnejšej kontrole a vyššej informovanosti spotrebiteľov, ktorí sa pri kúpe riadia hlavne cenou.