Maslo má mať vlastný pult

Zvýšiť predaj mliečnych výrobkov majú jasné názvy a samostatný predaj.

Dnes sa dá vedľa seba nájsť na jednom regáli maslo vyrobené z mlieka, a to, ktoré bolo vyrobené s pridaním rastlinného tuku. Ak si zákazník neprečíta zloženie, môže omylom kúpiť margarín len pre jeho nižšiu cenu.(Zdroj: SME– VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Pomôcť zmäteným spotrebiteľom má oddelený predaj mliečnych výrobkov a tých s pridaním náhrad.

BRATISLAVA. Kúpiť margarín namiesto masla je pri ich predaji na jednom pulte a podobných názvoch ľahké, tvrdí pani Alica z Modry. „Masiel je na pulte toľko, že si človek nevie vybrať a nakoniec kúpi margarín," hovorí.

Názvy margarínov sú často mätúce alebo nič nehovoria o povahe obsahu: napríklad „maslíčko" či „balada". „Pri rýchlom nákupe nemám čas vytiahnuť okuliare a čítať podrobne zloženie výrobku uvedené drobnými písmenkami," hovorí paní Alica. O tom, čo kúpi, tak rozhodne cena.

Tento problém má vyriešiť návrh ministra pôdohospodárstva Vladimíra Chovana. Chce, aby analógické výrobky, teda tie s pridaním rastlinných tukov a iných náhrad, boli označené „nezavádzajúcim" názvom.

„Ak sa používa názov maslo, výrobok s rastlinným tukom ho nesmie obsahovať," povedal. Nepozdávajú sa mu ani označenia ako „kokosové mlieko" či „sójové mlieko".

Pomôcť spotrebiteľom a aj predaju mlieka chce zavedením oddeleného predaja výrobkov z mlieka a tých s obsahom rastlinných tukov. Chovanov návrh však včera vládou neprešiel aj pre chýbajúce porovnanie cien mlieka u nás a v zahraničí. Po dopracovaní pôjde opäť do vlády.

Obchodníci sa bránia

Oddelený predaj sa však niektorým obchodníkom nepozdáva. „Je to komplikácia pre zákazníka a zásah do spôsobu predaja. Prečo by sme mali zákazníka naháňať po predajni?," pýta sa Diana Chovancová Stanková, hovorkyňa reťazca Ahold Retail Slovakia, ktorý prevádzkuje predajne Hypernova a Albert.

Zákazníkovi bude dlhšie trvať, kým sa zorientuje v regáloch, myslí si. Vačšina spotrebiteľov si podľa nej aj tak prečíta zloženie výrobku. Okrem toho takéto opatrenie nepomôže ani predaju mlieka, myslí si. Ešte väčšie problémy by to spôsobilo v malých prevádzkach.

Kaufland podľa jeho hovorcu Martina Gärtnera už teraz zoraďuje výrobky na pultoch tak, aby „zákazník našiel druhovo príbuzný tovar na jednom mieste". Podľa prieskumov reťazca začína byť pre zákazníkov rozhodujúca skôr kvalita ako len cena výrobku.

Podobne je to aj v sieti predajní Billa, ktorá sa snaží výrobky oddeľovať. „Naši zákazníci uprednostňujú hlavne kvalitu," povedal jej operatívny riaditeľ Martin Gaber. Tých, čo uprednostnia takzvané analógové výrobky, je podľa neho menšina.

Výrobcovia súhlasia

Naopak, výrobcom mlieka sa návrh pozdáva. „Môže to pomôcť predaju mlieka a mliečnych výrobkov, keďže budú jasne oddelené od výrobkov s pridaním rastlinného tuku," povedala Zuzana Nouzovská, generálna sekretárka Slovenského mliekárenského zväzu, ktorý združuje spracovateľov mlieka.

Problém vidí napríklad v terajšom spôsobe predaja syrov, kde sú spolu predávané mliečne syry a aj tie s obsahom náhrad. Ich neurčité názvy pripomínajúce syr podľa nej mätú zákazníka a lákajú hlavne nízkou cenou. Práve pridávanie rastlinných tukov do výrobku je totiž spôsob, ako ho zlacniť, upozornila. Riešenie vidí v oddelení výrobkov, napríklad viditeľnou prepážkou.

Samostatný predaj a jasnejšie označovanie by privítala aj marketingová manažérka Levických mliekarní Ľubomíra Bereczová. „Oddelené umiestnenie čistých mliečnych produktov od anológových by bolo pre spotrebiteľa zrozumiteľné," myslí si.

Predaju mliečnych výrobkov by mala podľa nej pomôcť aj vyššia informovanosť spotrebiteľov o tom, že „kúpením drahšieho výrobku si kupuje aj zdravší výrobok, a teda žiadne náhrady a umeliny".

Riaditeľka Potravinovej komory Slovenska Jarmila Halgašová považuje za dostatočný terajší systém označovania potravín. „Ak by výrobcovia analógových potravín platnú legislatívu dodržiavali správne, tak by si ich spotrebiteľ nezamieňal," povedala. Riešenie vidí v prísnejšej kontrole a vyššej informovanosti spotrebiteľov, ktorí sa pri kúpe riadia hlavne cenou.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 936
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 517
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 952
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 519
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 926
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 690
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 494
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 343
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 820
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop