Maslo má mať vlastný pult

Zvýšiť predaj mliečnych výrobkov majú jasné názvy a samostatný predaj.

Dnes sa dá vedľa seba nájsť na jednom regáli maslo vyrobené z mlieka, a to, ktoré bolo vyrobené s pridaním rastlinného tuku. Ak si zákazník neprečíta zloženie, môže omylom kúpiť margarín len pre jeho nižšiu cenu.(Zdroj: SME– VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Pomôcť zmäteným spotrebiteľom má oddelený predaj mliečnych výrobkov a tých s pridaním náhrad.

BRATISLAVA. Kúpiť margarín namiesto masla je pri ich predaji na jednom pulte a podobných názvoch ľahké, tvrdí pani Alica z Modry. „Masiel je na pulte toľko, že si človek nevie vybrať a nakoniec kúpi margarín," hovorí.

Názvy margarínov sú často mätúce alebo nič nehovoria o povahe obsahu: napríklad „maslíčko" či „balada". „Pri rýchlom nákupe nemám čas vytiahnuť okuliare a čítať podrobne zloženie výrobku uvedené drobnými písmenkami," hovorí paní Alica. O tom, čo kúpi, tak rozhodne cena.

Tento problém má vyriešiť návrh ministra pôdohospodárstva Vladimíra Chovana. Chce, aby analógické výrobky, teda tie s pridaním rastlinných tukov a iných náhrad, boli označené „nezavádzajúcim" názvom.

„Ak sa používa názov maslo, výrobok s rastlinným tukom ho nesmie obsahovať," povedal. Nepozdávajú sa mu ani označenia ako „kokosové mlieko" či „sójové mlieko".

Pomôcť spotrebiteľom a aj predaju mlieka chce zavedením oddeleného predaja výrobkov z mlieka a tých s obsahom rastlinných tukov. Chovanov návrh však včera vládou neprešiel aj pre chýbajúce porovnanie cien mlieka u nás a v zahraničí. Po dopracovaní pôjde opäť do vlády.

Obchodníci sa bránia

Oddelený predaj sa však niektorým obchodníkom nepozdáva. „Je to komplikácia pre zákazníka a zásah do spôsobu predaja. Prečo by sme mali zákazníka naháňať po predajni?," pýta sa Diana Chovancová Stanková, hovorkyňa reťazca Ahold Retail Slovakia, ktorý prevádzkuje predajne Hypernova a Albert.

Zákazníkovi bude dlhšie trvať, kým sa zorientuje v regáloch, myslí si. Vačšina spotrebiteľov si podľa nej aj tak prečíta zloženie výrobku. Okrem toho takéto opatrenie nepomôže ani predaju mlieka, myslí si. Ešte väčšie problémy by to spôsobilo v malých prevádzkach.

Kaufland podľa jeho hovorcu Martina Gärtnera už teraz zoraďuje výrobky na pultoch tak, aby „zákazník našiel druhovo príbuzný tovar na jednom mieste". Podľa prieskumov reťazca začína byť pre zákazníkov rozhodujúca skôr kvalita ako len cena výrobku.

Podobne je to aj v sieti predajní Billa, ktorá sa snaží výrobky oddeľovať. „Naši zákazníci uprednostňujú hlavne kvalitu," povedal jej operatívny riaditeľ Martin Gaber. Tých, čo uprednostnia takzvané analógové výrobky, je podľa neho menšina.

Výrobcovia súhlasia

Naopak, výrobcom mlieka sa návrh pozdáva. „Môže to pomôcť predaju mlieka a mliečnych výrobkov, keďže budú jasne oddelené od výrobkov s pridaním rastlinného tuku," povedala Zuzana Nouzovská, generálna sekretárka Slovenského mliekárenského zväzu, ktorý združuje spracovateľov mlieka.

Problém vidí napríklad v terajšom spôsobe predaja syrov, kde sú spolu predávané mliečne syry a aj tie s obsahom náhrad. Ich neurčité názvy pripomínajúce syr podľa nej mätú zákazníka a lákajú hlavne nízkou cenou. Práve pridávanie rastlinných tukov do výrobku je totiž spôsob, ako ho zlacniť, upozornila. Riešenie vidí v oddelení výrobkov, napríklad viditeľnou prepážkou.

Samostatný predaj a jasnejšie označovanie by privítala aj marketingová manažérka Levických mliekarní Ľubomíra Bereczová. „Oddelené umiestnenie čistých mliečnych produktov od anológových by bolo pre spotrebiteľa zrozumiteľné," myslí si.

Predaju mliečnych výrobkov by mala podľa nej pomôcť aj vyššia informovanosť spotrebiteľov o tom, že „kúpením drahšieho výrobku si kupuje aj zdravší výrobok, a teda žiadne náhrady a umeliny".

Riaditeľka Potravinovej komory Slovenska Jarmila Halgašová považuje za dostatočný terajší systém označovania potravín. „Ak by výrobcovia analógových potravín platnú legislatívu dodržiavali správne, tak by si ich spotrebiteľ nezamieňal," povedala. Riešenie vidí v prísnejšej kontrole a vyššej informovanosti spotrebiteľov, ktorí sa pri kúpe riadia hlavne cenou.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 058
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 566
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 595
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 231
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 899
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 699
  7. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 367
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 310
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 603
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 169

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Jeden za všetkých, všetci za jedného. Čo má Kaliňák s tromi mušketiermi

Dom, v ktorom býva minister vnútra Robert Kaliňák, je pomenovaný podľa Aramisa z Troch mušketierov. Susedmi sú Athos a Porthos.

PRIMÁR

S vekom lekára môže stúpať aj počet úmrtí pacientov

Lekárom nad šesťdesiat úmrtnosť pacientov stúpla.

Neprehliadnite tiež

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť domácim meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom neznámy muž meria dusičnany v zelenine a ovocí.

Vláda chce rodinám zaplatiť sťahovanie sa za prácou

Niekoľkotisícový príspevok by mal ľudí motivovať, aby opustili svoje domovy a za prácou sa presťahovali tam, kde je.

Francúzsky miliardár dostal zelenú na prevzatie značky Christian Dior

LVMH je najväčším výrobcom luxusného tovaru na svete.

Vyhlásili tender na obnovu Gabčíkova

Celý projekt obnovy si vyžiada celkovo vyše 144 miliónov eur.