Nákup áut u susedov sa už nevyplatí

Ceny áut v cudzine a u nás sa vyrovnávajú. Cestovaniu za nimi odzvonilo.

Autá by nemali v najbližších mesiacoch výrazne zdražieť. Ten, kto nemá hotovosť, nemusí sa podľa analytikov s kúpou auta ponáhľať.

BRATISLAVA. Nakupovať autá u susedov už nie je také výhodné ako pred časom. Okrem Poľska sú za hranicami okolitých štátov cenníkové ceny porovnávaných áut pri väčšine modelov porovnateľné alebo vyššie ako na Slovensku.

Podľa Jiřího Smetanu z českého denníka MF Dnes nemajú v súčasnosti ľudia zo Slovenska dôvod kupovať auto v Česku. „Do Čiech sa chodili kupovať autá zo Slovenska v čase šrotovného, keď boli v Česku nižšie ceny a aj kratšie čakacie lehoty. Táto výhoda sa však skončila už v marci alebo apríli," povedal.

Od jari priemerné ceny áut na Slovensku podľa údajov Štatistického úradu nestúpli.

Ceny udržalo aj šrotovné

Analytik Trend Analyses Ján Kovalčík nevidí dôvod, aby sa na Slovensku ani v najbližších mesiacoch ceny automobilov dvíhali. „Po tohtoročných infúziách vo forme šrotovného budú automobilky, importéri a predajcovia od začiatku budúceho roka opäť čeliť výraznému poklesu predaja. Zvyšovanie cien je takmer vylúčené," povedal.

Predaju áut i samotným predajcom pomohlo šrotovné: „Začiatkom roku agentúry predpovedali, že zanikne až tretina predajcov. Nestalo sa tak. Rok 2009 v predaji dosiahne úrovne rekordného vlaňajšieho roka," povedal Lukáš Novosad zo Združenia automobilového priemyslu.

Ivana Orviská z Peugeot Slovakia však nepovažuje šrotovné za až také účinné: „V sledovanom období zastavilo pád trhu, ale nie výrazne."

Napriek tomu, že už dotácia doznieva, predajcovia nepredpokladajú, že sa zmení dopyt: „Očakávame, že aj v nasledujúcich mesiacoch bude situácia stabilná, ak sa výraznejšie nezmení ekonomická situácia," povedal Peter Stach zo spoločnosti Škoda. Podľa Silvie Tajblikovej z Kia Motors Slovensko je ťažké predpovedať vývoj trhu, lebo nie je známe, ako sa bude vyvíjať ekonomická situácia, kúpyschopnosť ani to, či bude tretia vlna šrotovného.

Nakupujte za hotové

Analytici sa zhodujú, že ak chcú ľudia kúpiť auto, mali by počkať, kým ho budú môcť zaplatiť v hotovosti. „Pod vplyvom neistoty lízingovkám zdraželi zdroje, preto ich drahšie požičiavajú klientom. Navyše lízing znamená záväzok pravidelných splátok a vyžaduje stabilný príjem. Kríza však spôsobuje, že o prácu môžu prísť aj ľudia, ktorí si túto možnosť nepripúšťajú. O auto kúpené na lízing či úver môžu potom ľahko prísť, pričom väčšinu uhradených splátok stratia," povedal Kovalčík.

Lízing počká tri mesiace

Ak klientnemôže auto splácať, radia mu firmy, aby reagoval čím skôr.

BRATISLAVA. Na lízing či úver si oproti vlaňajšku zobralo auto o 30 až 40 percent ľudí menej. Tých, ktorí o úver žiadajú teraz, si firmy preverujú viac.

Ak klient príde o prácu alebo má iné problémy, pre ktoré nedokáže auto splácať, radia mu lízingové firmy osloviť ich čo najskôr. „Vyčkávanie a nesplatené splátky môžu rýchlo viesť k odobratiu financovaného vozidla," povedala Sabina Miezgováz UniCreditLeasing.

Ak klient spolupracuje, môžu sa dohodnúť na dočasnom odklade splátok, zmene zmluvy či predčasnom končení prevodom na nového nájomcu. Odklad umožňuje UniCredit leasing najviac na tri mesiace, pri prevode zmluvy na iného nájomcu si klient musí nájomcu nájsť sám.

„Alternatívou je predčasné ukončenie zmluvy a odovzdanie vozidla lízingovej spoločnosti, to však odporúčame ako poslednú alternatívu riešenia problému so splácaním. Všetky náklady vrátane straty z predaja sa totiž v plnej výške prenesú na nájomcu," povedala Miezgová.

„Ak si klient neplní záväzky, môže si banka účtovať za každý deň omeškania úrok zvýšený o úrok z omeškania vo výške 9 percent, rovnako ako vymáhať pohľadávku súdnou cestou a poskytnúť údaje o dlžníkovi bankovému registru," vraví Jana Lukáčováz Volksbank.

Marcela Glevická
Nové autá môžu prísť do bazáru koncom roka

Ceny ojazdených áut klesli veľmi podobne ako ceny nových vozidiel.

BRATISLAVA. Predajcovia ojazdených áut hovoria, že ceny od začiatku roka klesli vo všeobecnosti asi o 30 až 40 percent. „Pri menších autách pokles kopíruje to zníženie, aké bolo pri nových autách," povedal Petr Plevač z autobazáru Darex.

Napriek tomu, že ceny áut oproti vlaňajšku klesli, môže sa stať, že ojazdené auto bude pre vás pri kúpe „drahšie" ako minulý rok. Kým vlani ste nemuseli pri kúpe zaplatiť ani cent, teraz to už nestačí. „Vlani bolo bežné, že ste si u nás auto kúpili bez akontácie," povedal Plevač. „To už teraz neexistuje." Najnižšie akontácie sa v Darexe pohybujú výnimočne okolo desiatich percent z ceny auta, bežnejšia je 20-percentná akontácia.

S prípadmi, že by ľudia predávali takmer nové auta, kúpené so šrotovnou dotáciou, sa predajcovia stretli, nejde však o trend. „Pri pomerne nových autách vidíme nárast. Išlo však o jednotky percent z celkového objemu vykúpených áut a nie je možné potvrdiť, že ide iba o vozidlá kúpené cez šrotovné," povedala Erika Hettešová AAA AUTO. Myslí si, že počet ľudí, ktorí budú chcieť predávať takmer nové autá, stúpne koncom roka. Vtedy ich k predaju môže donútiť zlá ekonomická situácia.

Marcela Glevická

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 6 878
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 5 431
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 046
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 702
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 277
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 086
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 904
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 582
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 138
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 662

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Froome štvrtý raz vyhrá Tour de France, Bardet uhájil tretie miesto o sekundu

Sobotňajšiu individuálnu časovku vyhral tímový kolega Petra Sagana z Bory-Hansgrohe Maciej Bodnar.

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Matovič hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

Neprehliadnite tiež

Ľudia v roamingu prestali šetriť. Svoje telefóny využívajú viac

V krajinách Únie ľudia telefonujú, esemeskujú a surfujú na internete za rovnaké ceny ako doma.

Dotácie bez pracovných miest? Kažimír je zásadne proti

Rezort hospodárstva navrhuje, aby sa dotácie dávali aj firmám, ktoré nikoho nezamestnajú.

Bahlsen reaguje na tlak, sušienky budú všade v Európe rovnaké

Aj do výrobkov určených pre východoeurópske krajiny sa bude pridávať maslo.