Britské a španielske závody Opela sú vraj efektívnejšie ako nemecké

Závody automobilky Opel v Británii a Španielsku sú efektívnejšie než jeho nemecké fabriky, tvrdí denník Financial Times.

LONDÝN.

Zamestnanci závodu v španielskej Zaragoze potrebujú na zmontovanie jedného auta 19,5 hodiny a pracovníci závodu v britskom Ellesmere Port 23,2 hodiny. V Bochumi na jedno vozidlo potrebujú 24,4 hodiny a v Rüsselsheime až 33,1 hodiny. Vyplýva to z údajov doterajšieho materského koncernu General Motors (GM), uvádza Financial Times. Závod v anglickom Lutone, ktorého zatvorenia sa odbory obávajú, bol podľa tohto hodnotenia štvrtou najefektívnejšou európskou fabrikou Opela.

Informácie pochádzajú z decembra 2008. Čas montáže jedného auta patrí medzi faktory, ktorými sa meria produktivita závodov. Z uvedených údajov však nie je jasné, na ktoré modely sa tieto časy vzťahujú. Vo všeobecnosti možno povedať, že je potrebný menší čas na zmontovanie modelu Corsa než väčšieho auta, ako je napríklad Insignia. V Ellesmere Port sa vyrába napríklad Astra a v Zaragoze predovšetkým Corsa a Meriva.

Napriek tomu sú tieto údaje vodou na mlyn britským a španielskym politikom. Obávajú sa totiž, že v ich krajinách budú zrušené pracovné miesta, aby boli zachované v Nemecku. Berlín totiž ponúkol novým majiteľom veľkú finančnú podporu.

Dohodu, podľa ktorej Opel prevezme kanadský autododávateľ Magna International a ruská štátom kontrolovaná banka Sberbank, sprostredkovala nemecká vláda. Zároveň novým majiteľom ponúkla finančnú pomoc vo výške 4,5 miliardy eur (135,57 miliardy Sk).

Boja sa protekcionizmu

Británia rovnako ako Belgicko a Španielsko, kde sa tiež nachádzajú závody Opela, majú s dohodou problém. Obávajú sa totiž, že dohoda sprostredkovaná Berlínom a ponúknutá pomoc môže viesť k strate pracovných miest a zatvoreniu závodov v ich krajinách, zatiaľ čo štyri nemecké fabriky zostanú otvorené. Opel má v Európe celkovo osem závodov.

Britský minister hospodárstva Peter Mandelson 17. septembra vyzval Európsku komisiu (EK), aby zabránila eskalácii sporu do vojny, pri ktorej budú vlády využívať subvencie na zachovanie pracovných miest. Mandelson povedal, že EK "nemôže akceptovať zatváranie závodov a reštrukturalizáciu, ktorá vychádza z veľkosti šekovej knižky a nie z podnikateľskej racionality". Podľa Mandelsona musí rozhodnutie o obmedzení pracovných miest vychádzať zo životaschopnosti závodov a nie zo štátnej pomoci.

Plánujú škrty

Noví vlastníci Opela plánujú zrušiť celkovo približne 10.500 pracovných pozícií. EK v reakcii na obavy uvedených štátov uviedla, že pozorne preskúma dohodu o predaji Opela, či neporušuje pravidlá Európskej únie (EÚ) o štátnej pomoci. Podľa Mandelsona je zákonnou povinnosťou EK, aby trvala na rozdiele medzi tým, čo je ekonomicky zdravé a prospešné, a tým, čo je výhodné politicky.

Vládne subvencie pre firmy alebo sektory sú podľa pravidiel EÚ nezákonné, pokiaľ vychádzajú z geografických úvah, ktoré narušujú konkurenciu na jednotnom európskom trhu.

Kritici predaja Opela tvrdia, že bol vo veľkej miere ovplyvnený stranami nemeckej vládnej koalície, ktoré sa boja nahnevať voličov. V Nemecku sa totiž blížia voľby, ktoré sa budú konať v nedeľu 27. septembra.

Proti ponuke Nemecka na miliardovú pomoc pre Opel ostro vystúpil aj šéf konfederácie európskych zamestnávateľov Business Europe Jürgen Thumann.

Thumann tvrdí, že dohoda o predaji je od základu chybná, keďže podporuje firmu v problémoch na úkor prosperujúcich spoločností. "Spomeňte si na zdravé a úspešné spoločnosti. Čo sa s nimi stane, keď vlády budú pomáhať chorým firmám? Zdravé spoločnosti potom asi tiež ochorejú."

Z dlhodobého hľadiska podľa Thumanna nebude dohoda týkajúca sa Opela fungovať, pretože noví vlastníci budú potrebovať ďalšiu finančnú pomoc. "Som si istý, že to vydrží iba nejaký čas. Potom sa vrátia a budú pýtať viac."

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 117
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 7 414
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 323
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 053
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 095
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 196
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 092
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 3 961
  9. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 064
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 037

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kuriózny zločin spred 50 rokov ožíva vďaka novinárovi Romanovi Kaliskému

Vlastnú susedu chcela utopiť v odpadovej šachte, napokon dostala 6 rokov.

DOMOV

Facebook Live: Viezli sme sa po trase, po ktorej Remiáš prešiel naposledy

V sobotu 29. apríla uplynulo presne 21 rokov od okamihu, kedy tragicky zahynul Róbert Remiáš.

ŠPORT

Slováci porazili Nórov, opäť im dali tri góly

Slováci si udržali čisté konto.

PLUS

Nevstupovať. Iba ak zháňate hašiš (reportáž)

Boli sme na mieste, ktoré funguje ako európsky veľkosklad drog.

Neprehliadnite tiež

Ficovi sa myšlienka trinásteho platu páči, bude o nej diskutovať

Šéf koaličnej SNS a parlamentu Andrej Danko chce firmám nakázať, aby zamestnancom vyplácali plat navyše.

Obchody vo Venezuele sú takmer prázdne, ľudia každý deň bojujú o prežitie

Hlavné mesto Venezuely Caracas zasiahli masové protivládne demonštrácie.

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.

Trump zrušil Obamov zákaz ťažiť ropu pri pobrežiach

Obama krátko pred svojím odchodom z funkcie zakázal ťažbu pre ochranu životného prostredia.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop