Brusel: Konkurz nováckej chemičky je predčasný

Novácke chemické závody sa môžu vyhnúť pokute a zachrániť výrobu. Únia si však myslí, že vedenie mohlo s konkurzom počkať.

V Nováckych chemických závodoch pracuje vyše 1700 ľudí. Vedenie fabriky tvrdí, že urobí všetko preto, aby nemuselo zastaviť výrobu a zamestnancov prepúšťať.(Zdroj: ARCHÍV TASR)

BRATISLAVA. Predstavitelia Európskej komisie si myslia, že žiadosť Nováckych chemických závodov (NCHZ) o vstup do konkurzu je predčasná. Podľa denníka Financial Times nevedia bruselskí úradníci pochopiť, prečo vedenie slovenského podniku nepočkalo na rozhodnutie súdu prvého stupňa so sídlom v Luxemburgu, ktorý mohol termín zaplatenia 20-miliónovej pokuty odložiť.

Tú dostal slovenský podnik a jeho vtedajší majiteľ 1. garantovaná za účasť v chemickom karteli. Novácke chemické závody si totiž spolu s ďalšími európskymi firmami rozdelili trh s acetylidom vápenatým a horčíkom a dohodli sa na zvýšení cien. Tým podľa komisie obmedzili hospodársku súťaž.

Odstrašujúce pokuty

Predstavitelia NCHZ a 1. garantovanej zdôrazňujú, že pokuta je neprimerane vysoká a likvidačná. Komisia však pri jej určení prihliadala na podiely zúčastnených firiem na predaji a na dĺžku trvania kartelu.

Juraj Blahák, predseda Odborového zväzu Chémia SR, si myslí, že pokuta môže byť taká vysoká aj preto, že NCHZ hrá na európskom trhu rozhodujúcu úlohu.

Hovorca komisárky pre hospodársku súťaž Neelie Kroesovej zdôraznil, že pokuty musia byť vysoké, aby mohli v budúcnosti pôsobiť odstrašujúco. Ročne vraj európske kartely spôsobia škody vo výške viac ako 20 miliárd eur.
Návrh na konkurz od slovenských manažérov hovorca komisárky neprijíma aj preto, že podniky v ťažkej ekonomickej situácii môžu podľa jeho slov splácať pokutu na splátky.

Podnik sa môže zachrániť

Podľa právnika Radovana Palu je pravdepodobnosť, že trenčiansky súd začne konkurzné konanie, vysoká. Na rozhodnutie má 15 dní a ďalších 5 dní na vyhlásenie konkurzu. Po jeho vyhlásení je možné, že fabrika bude fungovať ďalej. Nemusí dôjsť ani k prepúšťaniu. Konkurzný správca sa však bude snažiť podnik predať ako celok a zo získaných peňazí bude musieť uspokojiť veriteľov.

V prvom rade sa vyplatia zabezpečené pohľadávky. Napríklad poskytovatelia úverov, ktorí majú záložné práva. Až po nich budú na rade ostatní veritelia, medzi nimi aj Európska komisia. „Podnik sa môže zachrániť, ale bude mať iného vlastníka," vraví Pala. Výroba bude môcť pokračovať ďalej a nový majiteľ už nebude musieť platiť dlhy a pokutu.

Odborár Blahák varuje pred tým, aby sa podnik nepredal po častiach. „Firma je komplikovaná v tom, že má množstvo produktov, ktoré sa v súčasnosti vzájomne dopĺňajú. Ich ceny sa z roka na rok striedajú, a tak vzniká synergický efekt. Firma môže prežiť iba ako celok," myslí si Blahák.

1. garantovanej vstup nováckych závodov do konkurzu nevyhovuje. Ak totiž chemický podnik pokutu nezaplatí, musí ju uhradiť táto akciovka. To by podľa jej predsedu predstavenstva Igora Rattaja spoločnosť zničilo a musela by ísť tiež do konkurzu. Rattaj však trvá na tom, že 1. garantovaná o karteli nevedela, a preto nevidí dôvod na platbu. Do konca mesiaca sa preto chce proti rozhodnutiu Komisie odvolať.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 673
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 938
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 108
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 824
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 674
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 450
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 098
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 020
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 856
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 471

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.