Vláda schválila druhý dodatok ku koncesnej zmluve na D1

Vláda na stredajšom zasadnutí schválila s uzavretím druhého dodatku ku koncesnej zmluve na výstavbu a prevádzku úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom v rámci prvého ...

BRATISLAVA. Vláda na stredajšom zasadnutí schválila s uzavretím druhého dodatku ku koncesnej zmluve na výstavbu a prevádzku úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom v rámci prvého balíka projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). Minister dopravy Ľubomír Vážny má podľa vlády dodatok ku koncesnej zmluve podpísať do 22. októbra. Dôvodmi schválenia druhého dodatku je uskutočnenie prípravných prác na diaľničných úsekoch ešte pred dňom účinnosti koncesnej zmluvy, alebo dosiahnutím finančného uzavretia projektu, ako aj stále pretrvávajúca kríza na finančných trhoch a s tým súvisiaci nedostatok likvidity. Ministerstvo financií odporučilo vláde dodatok schváliť.

Podľa ministerstva dopravy to znemožňuje koncesionárovi získať dostatočné financovanie a finančne uzavrieť projekt v predpokladanom termíne 15. októbra. Účinnosť koncesnej zmluvy, ako aj termín finančného uzavretia projektu sa preto dodatkom predlžuje na 15. februára 2010. V nadväznosti na to sa predlžujú aj termíny pre povolenie na predčasné užívanie a kolaudačné rozhodnutie jednotlivých úsekov D1 Dubná Skala - Ivachnová, Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia. Koncesionár sa na základe druhého dodatku zaväzuje realizovať prípravné práce v maximálnej cene 17,85 mil. eur vrátane dane z pridanej hodnoty. Koncesionár ich má hradiť z vlastných prostriedkov.

Koncesná zmluva pre prvý balík PPP projektov bola podpísaná 15. apríla tohto roku medzi ministerstvom dopravy a spoločnosťou Slovenské diaľnice, a.s. Bratislava. Tú založilo medzinárodné konzorcium vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publiscs SA. Prvý dodatok ku koncesnej zmluve bol uzatvorený 20. mája. Členmi konzorcia, ktoré v tendri na získanie 30-ročnej koncesie navrhlo ponuku vo výške 3,3 mld. eur, sú aj slovenské firmy Doprastav, a.s. Bratislava a Váhostav-SK, a.s. Žilina. Štát má koncesionárovi po výstavbe úsekov D1 počas trvania koncesie postupne vyplatiť vzhľadom na vývoj ceny peňazí približne viac ako dvojnásobok vysúťaženej sumy. Súčasťou prvého balíka PPP projektov sú úseky D1 Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová, Hubová - Ivachnová, Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia v celkovej dĺžke okolo 75 kilometrov.

Štát zrejme bude môcť na seba prevziať záruky na výstavbu diaľnice D1 prostredníctvom PPP projektov. Kabinet totiž 19. augusta schválil návrh novely zákona o štátnom dlhu a štátnych zárukách, ktoré umožnia poskytnúť štátnu záruku za úver od Európskej investičnej banky koncesionárovi na účely financovania výstavby diaľnice D1. Návrh novely schválil parlament v skrátenom legislatívnom konaní. Európska investičná banka poskytne konzorciu, ktoré má zabezpečiť výstavbu diaľnice, časť prostriedkov vo výške 1 mld. eur. Tento úver musí koncesionár zabezpečiť do výšky 800 mil. eur zodpovedajúcou zárukou, tú je vzhľadom na súčasnú finančnú krízu prakticky nemožné získať u komerčných bánk. Poskytnutie štátnej záruky do takejto výšky, tvrdí ministerstvo financií, je jediné schodné riešenie, ako vytvoriť pre štát a víťazné konzorcium priestor na finančné uzavretie PPP

Štát na seba môže prevziať záruky za financovanie diaľnic

Štát na seba môže prevziať záruky na výstavbu diaľnice D1 prostredníctvom projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty). Vyplýva to z novely zákona o štátnom dlhu a štátnych zárukách, ktorú podpísal prezident Ivan Gašparovič. Novela zákona od októbra umožní poskytnúť štátnu záruku za úver od Európskej investičnej banky (EIB) koncesionárovi na účely financovania výstavby diaľnice D1.

Európska investičná banka poskytne konzorciu, ktoré má zabezpečiť výstavbu diaľnice v rámci prvého balíka, časť prostriedkov vo výške jednej miliardy eur. "Vzhľadom na to, že tento úver musí koncesionár zabezpečiť do výšky 800 mil. eur zodpovedajúcou zárukou, ktorú je vzhľadom na súčasnú finančnú krízu prakticky nemožné získať u komerčných bánk, predstavuje poskytnutie štátnej záruky do takejto výšky jediné schodné riešenie, ako vytvoriť pre štát a víťazné konzorcium priestor na finančné uzavretie PPP projektu," vysvetľoval rezort financií.

Koncesnú zmluvu pre prvý balík PPP projektov podpísali 15. apríla medzi ministerstvom dopravy a spoločnosťou Slovenské diaľnice, a.s. Bratislava. Tú založilo medzinárodné konzorcium vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publiscs SA. Členmi konzorcia, ktoré v tendri na získanie 30-ročnej koncesie navrhlo ponuku vo výške 3,3 mld. €, sú aj firmy Doprastav, a.s. Bratislava a Váhostav-SK, a.s. Žilina.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 388
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 296
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 312
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 129
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 977
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 199
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 014
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 587
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 875
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 585

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fica trápia dovážané potraviny, chce sa im venovať na summite V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop