AKTUALIZOVANÉ 18:44

Najhodnotnejšou značkou je stále Coca-Cola

Hodnota svetových značiek je oveľa stabilnejšia ako ceny akcií na burze, potvrdila to kríza. Aj tu však recesia postihla najmä automobilový priemysel a finančné služby.

(Zdroj: interbrand.com)

BRATISLAVA. Deväť rokov za sebou rástla hodnota svetových značiek v priemere o päť až osem percent ročne. Hospodárska kríza však tento trend zastavila, dokonca zvrátila.

„Toto je prvý rok, čo sme zaznamenali pokles," povedal Bev Tudhope, generálny riaditeľ torontskej pobočky konzultačnej spoločnosti Interbrand. Tá v spolupráci s týždenníkom BusinessWeek zverejnila aktualizovaný rebríček sto najdrahších značiek sveta.

Video BusinessWeek:

Vyplýva z neho, že celková hodnota stovky najcennejších značiek prvýkrát klesla, a to o štyri a pol percenta oproti vlaňajšku. V praxi to znamená, že vyčíslená cena značiek klesla za rok o 55,5 miliardy dolárov.
Manažéri najväčších svetových firiem majú plné ruky práce. „To, čo práve zažívame, je Darwinova hospodárska recesia. Prežijú len tí najsilnejší," citujú Hospodářské noviny Jaza Framptona, šéfa Interbrandu.

Banky a autá padali

Najdramatickejší prepad oproti minulému roku zaznamenala švajčiarska banka UBS, klesla z 31. na 72. priečku. Takmer polovicu ceny stratila aj Citigroup, ktorú musela pred pádom zachraňovať 45­miliardovou investíciou americká vláda. Prepadla sa o 17 miest.

Sedem značiek z tabuľky TOP 100 vypadlo úplne. Sú medzi nimi napríklad finančné spoločnosti Merrill Lynch, AIG či ING. Z ďalších pohybov v rebríčku je zrejmé, že v poslednom roku sa najmenej darilo bankám a automobilkám. Klesla tak hodnota značky japonskej Toyoty, ako aj nemeckých automobiliek BMW a Volkswagen.

Coca­Cola stále kraľuje

Posledných dvanásť mesiacov sa však darilo potravinárskym firmám, polepšila si napríklad švajčiarska značka Nestlé, americká značka Heinz či francúzska Danone. Podľa analytikov je to najmä tým, že ľudia v čase krízy chodia menej do reštaurácií a vo väčšej miere sa stravujú doma. Výrobcom potravín navyše klesli ceny surovín, ktoré potrebujú na výrobu.

Veľmi dobré výsledky dosiahli podľa rebríčka aj internetové firmy. Cena značky Google stúpla za rok až o štvrtinu, internetový obchod Amazon si polepšil o 22 percent.

Na vrchole rebríčka však už deväť rokov kraľuje Coca-Cola. Cena jej značky sa odhaduje na takmer 68 miliárd dolárov.

Medzi sto najdrahšími značkami nezastupuje región strednej Európy ani jedna. Najdrahšou firmou na starom kontinente je fínska Nokia.

Značky sú stabilné

Rebríček najdrahších svetových mien je aj napriek kríze pomerne stály. „Keď sa pozrieme na burzové výsledky, vidíme, že mnoho firiem padlo aj o 40 či 50 percent," hovorí Tudhope z Interbrandu. „To podporuje náš predpoklad, že značky sú veľmi stabilné aktíva, ktoré držia svoju hodnotu aj v čase hospodárskej krízy," povedal.

V období, keď sa svetová ekonomika zotavuje po mesiacoch recesie, obchodné značky majú dôležitú úlohu, pretože práve na nich sa snažia firmy stavať svoju dôveryhodnosť. Už samotné dobré meno im totiž môže zabezpečiť väčšie tržby. „Ľudia sú v časovom strese a značky uľahčujú ich rozhodovanie," povedal Allen Adamson, riaditeľ kreatívneho štúdia Landor Associates v San Franciscu.

Magazine Final

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  7. Inteligencia vo všetkom
  8. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  10. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  1. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  2. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  5. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  8. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  9. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 774
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 966
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 437
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 565
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 276
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 964
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 916
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 800
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 605
  10. Inteligencia vo všetkom 1 532

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Le Penová nie je Trump. Prečo sa prieskumy tentoraz nezmýlia

Agentúry nepredpovedali víťazstvo Trumpa ani brexit, vo Francúzsku by sa však už nemali mýliť.

SVET

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko.

ŠPORT

Brilantný súboj rozhodol génius. A provokoval gestami

Messi zatienil Ronalda. Barcelona vyhrala na pôde Realu Madrid 3:2.

DOMOV

Armáda po krádeži zrátala všetok arzenál, zlodeja stále hľadá

Zbrane, ktoré zmizli, môžu skončiť v rukách teroristov či extrémistov.

Neprehliadnite tiež

Slovenská pošta spustila novú službu BalíkoBox, schránok je zatiaľ dvadsaťdva

Terminály sú umiestnené vo väčších mestách na strategických miestach.

Euro po francúzskych voľbách poskočilo na päťmesačné maximum

V prvom kole francúzskych prezidentských volieb zvíťazil centristický kandidát a stúpenec Európskej únie Emmanuel Macron.

Ekonomický potenciál pre Slovensko je v Ázii, Afrike aj Južnej Amerike

Vyplýva to zo slov štátneho tajomníka ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Lukáša Parízka.

Šéf LafargeHolcimu v júli odstúpi pre podozrenia z financovania terorizmu

Skupina LafargeHolcim priznala, že jej pobočka v Sýrii platila ozbrojeným extrémistom za "ochranu".


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop