AKTUALIZOVANÉ 18:44

Najhodnotnejšou značkou je stále Coca-Cola

Hodnota svetových značiek je oveľa stabilnejšia ako ceny akcií na burze, potvrdila to kríza. Aj tu však recesia postihla najmä automobilový priemysel a finančné služby.

(Zdroj: interbrand.com)

BRATISLAVA. Deväť rokov za sebou rástla hodnota svetových značiek v priemere o päť až osem percent ročne. Hospodárska kríza však tento trend zastavila, dokonca zvrátila.

„Toto je prvý rok, čo sme zaznamenali pokles," povedal Bev Tudhope, generálny riaditeľ torontskej pobočky konzultačnej spoločnosti Interbrand. Tá v spolupráci s týždenníkom BusinessWeek zverejnila aktualizovaný rebríček sto najdrahších značiek sveta.

Video BusinessWeek:

Vyplýva z neho, že celková hodnota stovky najcennejších značiek prvýkrát klesla, a to o štyri a pol percenta oproti vlaňajšku. V praxi to znamená, že vyčíslená cena značiek klesla za rok o 55,5 miliardy dolárov.
Manažéri najväčších svetových firiem majú plné ruky práce. „To, čo práve zažívame, je Darwinova hospodárska recesia. Prežijú len tí najsilnejší," citujú Hospodářské noviny Jaza Framptona, šéfa Interbrandu.

Banky a autá padali

Najdramatickejší prepad oproti minulému roku zaznamenala švajčiarska banka UBS, klesla z 31. na 72. priečku. Takmer polovicu ceny stratila aj Citigroup, ktorú musela pred pádom zachraňovať 45­miliardovou investíciou americká vláda. Prepadla sa o 17 miest.

Sedem značiek z tabuľky TOP 100 vypadlo úplne. Sú medzi nimi napríklad finančné spoločnosti Merrill Lynch, AIG či ING. Z ďalších pohybov v rebríčku je zrejmé, že v poslednom roku sa najmenej darilo bankám a automobilkám. Klesla tak hodnota značky japonskej Toyoty, ako aj nemeckých automobiliek BMW a Volkswagen.

Coca­Cola stále kraľuje

Posledných dvanásť mesiacov sa však darilo potravinárskym firmám, polepšila si napríklad švajčiarska značka Nestlé, americká značka Heinz či francúzska Danone. Podľa analytikov je to najmä tým, že ľudia v čase krízy chodia menej do reštaurácií a vo väčšej miere sa stravujú doma. Výrobcom potravín navyše klesli ceny surovín, ktoré potrebujú na výrobu.

Veľmi dobré výsledky dosiahli podľa rebríčka aj internetové firmy. Cena značky Google stúpla za rok až o štvrtinu, internetový obchod Amazon si polepšil o 22 percent.

Na vrchole rebríčka však už deväť rokov kraľuje Coca-Cola. Cena jej značky sa odhaduje na takmer 68 miliárd dolárov.

Medzi sto najdrahšími značkami nezastupuje región strednej Európy ani jedna. Najdrahšou firmou na starom kontinente je fínska Nokia.

Značky sú stabilné

Rebríček najdrahších svetových mien je aj napriek kríze pomerne stály. „Keď sa pozrieme na burzové výsledky, vidíme, že mnoho firiem padlo aj o 40 či 50 percent," hovorí Tudhope z Interbrandu. „To podporuje náš predpoklad, že značky sú veľmi stabilné aktíva, ktoré držia svoju hodnotu aj v čase hospodárskej krízy," povedal.

V období, keď sa svetová ekonomika zotavuje po mesiacoch recesie, obchodné značky majú dôležitú úlohu, pretože práve na nich sa snažia firmy stavať svoju dôveryhodnosť. Už samotné dobré meno im totiž môže zabezpečiť väčšie tržby. „Ľudia sú v časovom strese a značky uľahčujú ich rozhodovanie," povedal Allen Adamson, riaditeľ kreatívneho štúdia Landor Associates v San Franciscu.

Magazine Final

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  5. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  7. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  8. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  9. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 260
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 7 970
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 795
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 2 829
  5. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 785
  6. Kam do tepla v januári? 2 348
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 323
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 079
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 219
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 196

Téma: Medzinárodný menový fond


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan rozbiehal šprint pre kolegu, v druhej etape na Tour Down Under skončil štvrtý

V celkovom poradí je slovenský cyklista na treťom mieste.

DOMOV

Exekučná amnestia sa blíži, štát by odpúšťal dlhy

V poisťovni Dôvera chce dlhy odpustiť štyritisíc ľudí. Či sa s Unionom pripoja k amnestii, ktorú pripravuje štát, zatiaľ nepovedali.

DOMOV

Dobré ráno: Z úst im išli retiazky a klince, opisuje prácu exorcista

Exorcistu vyberie biskup, musí byť kňaz.

DOMOV

Učiteľ kandidoval proti riaditeľovi. Z telocvikára ho urobili chemikom

Primátor Kysuckého Nového Mesta nebol spokojný s novozvoleným riaditeľom, a tak nechal voľby opakovať. Na druhý pokus zvíťazil pôvodný šéf školy.

Neprehliadnite tiež

Sedadlá pre Boeing? Trenčín by ich mohol vyvíjať (rozhovor)

Spoločnosť Adient vyrába sedadlá pre automobilový priemysel. Chce však vstúpiť do leteckého biznisu.

Chýbajú im tisíce ľudí. Dovoľte nám najímať cudzincov, kričia automobilky

Zväz automobilového priemyslu varuje, že tento rok bude kritický. Prístup vlády rozhodne, ako veľmi tu budú koncerny rozširovať investície.

Európska komisia sa zameria na boj proti plastom, musia sa dať recyklovať

Európska komisia vydala smernicu, ktorá ukladá úlohy do roku 2030.

Staviteľovi tunela Višňové hrozí pokuta za meškanie

Tunel mal byť prerazený do konca roka 2017, NDS začala konať.