SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 18:44

Najhodnotnejšou značkou je stále Coca-Cola

Hodnota svetových značiek je oveľa stabilnejšia ako ceny akcií na burze, potvrdila to kríza. Aj tu však recesia postihla najmä automobilový priemysel a finančné služby.

(Zdroj: interbrand.com)

BRATISLAVA. Deväť rokov za sebou rástla hodnota svetových značiek v priemere o päť až osem percent ročne. Hospodárska kríza však tento trend zastavila, dokonca zvrátila.

„Toto je prvý rok, čo sme zaznamenali pokles," povedal Bev Tudhope, generálny riaditeľ torontskej pobočky konzultačnej spoločnosti Interbrand. Tá v spolupráci s týždenníkom BusinessWeek zverejnila aktualizovaný rebríček sto najdrahších značiek sveta.

Video BusinessWeek:

Vyplýva z neho, že celková hodnota stovky najcennejších značiek prvýkrát klesla, a to o štyri a pol percenta oproti vlaňajšku. V praxi to znamená, že vyčíslená cena značiek klesla za rok o 55,5 miliardy dolárov.
Manažéri najväčších svetových firiem majú plné ruky práce. „To, čo práve zažívame, je Darwinova hospodárska recesia. Prežijú len tí najsilnejší," citujú Hospodářské noviny Jaza Framptona, šéfa Interbrandu.

Banky a autá padali

Najdramatickejší prepad oproti minulému roku zaznamenala švajčiarska banka UBS, klesla z 31. na 72. priečku. Takmer polovicu ceny stratila aj Citigroup, ktorú musela pred pádom zachraňovať 45­miliardovou investíciou americká vláda. Prepadla sa o 17 miest.

Sedem značiek z tabuľky TOP 100 vypadlo úplne. Sú medzi nimi napríklad finančné spoločnosti Merrill Lynch, AIG či ING. Z ďalších pohybov v rebríčku je zrejmé, že v poslednom roku sa najmenej darilo bankám a automobilkám. Klesla tak hodnota značky japonskej Toyoty, ako aj nemeckých automobiliek BMW a Volkswagen.

Coca­Cola stále kraľuje

Posledných dvanásť mesiacov sa však darilo potravinárskym firmám, polepšila si napríklad švajčiarska značka Nestlé, americká značka Heinz či francúzska Danone. Podľa analytikov je to najmä tým, že ľudia v čase krízy chodia menej do reštaurácií a vo väčšej miere sa stravujú doma. Výrobcom potravín navyše klesli ceny surovín, ktoré potrebujú na výrobu.

Veľmi dobré výsledky dosiahli podľa rebríčka aj internetové firmy. Cena značky Google stúpla za rok až o štvrtinu, internetový obchod Amazon si polepšil o 22 percent.

Na vrchole rebríčka však už deväť rokov kraľuje Coca-Cola. Cena jej značky sa odhaduje na takmer 68 miliárd dolárov.

Medzi sto najdrahšími značkami nezastupuje región strednej Európy ani jedna. Najdrahšou firmou na starom kontinente je fínska Nokia.

Značky sú stabilné

Rebríček najdrahších svetových mien je aj napriek kríze pomerne stály. „Keď sa pozrieme na burzové výsledky, vidíme, že mnoho firiem padlo aj o 40 či 50 percent," hovorí Tudhope z Interbrandu. „To podporuje náš predpoklad, že značky sú veľmi stabilné aktíva, ktoré držia svoju hodnotu aj v čase hospodárskej krízy," povedal.

V období, keď sa svetová ekonomika zotavuje po mesiacoch recesie, obchodné značky majú dôležitú úlohu, pretože práve na nich sa snažia firmy stavať svoju dôveryhodnosť. Už samotné dobré meno im totiž môže zabezpečiť väčšie tržby. „Ľudia sú v časovom strese a značky uľahčujú ich rozhodovanie," povedal Allen Adamson, riaditeľ kreatívneho štúdia Landor Associates v San Franciscu.

Magazine Final

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 40 473
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 38 527
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 11 671
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 154
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 117
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 081
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 384
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 152
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 956
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 853
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Medzinárodný menový fond

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zdravotníčka v ochrannom odeve odoberá vzorku počas testovania na COVID-19 v telocvični na Základnej škole s materskou školu na Námestí učeného tovarišstva v Trnave

Na Slovensku prebieha plošné testovanie. PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 236-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 068 obetí.

6 h
Petra Vlhová.

Sledujte online prenos s nami.

4 h
Rázcestie v obci Martinová.

Maďarov na severe nechcú a Rómov nikde nechcú, opisujú ľudia z Martinovej.

22. jan
Conor McGregor.

McGregor nezvládol svoj návrat do klietky.

5 h

Neprehliadnite tiež

Boeing 777X

Prvý skúšobný let absolvovalo obrovské lietadlo vlani v januári.

4 h
Ilustračné foto

K výhre sa zatiaľ nikto neprihlásil.

15 h
Centrum Viedne počas lovcdownu.

Vyťaženosť rakúskych hotelov vlani spadla na štvrtinu.

18 h
Madridčania sú na sneh zvyknutí z lyžovačiek, no nie sú naučení na to, že v snehu zapadne ich mesto.

Vláda však tvrdí, že je to príliš vysoký odhad.

22 h