Predaj Opela vyvolal spor medzi Britániou a Nemeckom

Briti sa obávajú, že dva ostrovné závody Vauxhallu budú obetované, aby zostali zachované nemecké továrne Opela.

LONDÝN/BERLÍN. Prevzatie Opela a jeho britskej sesterskej spoločnosti Vauxhall kanadským autododávateľom Magna vyvolalo spor medzi Berlínom a Londýnom.

Britský minister hospodárstva Peter Mandelson vo štvrtok (17.9.) večer vyzval Európsku komisiu, aby zabránila eskalácii sporu do vojny, pri ktorej budú vlády využívať subvencie na zachovanie pracovných miest.

Mandelson povedal, že EK "nemôže akceptovať zatváranie závodov a reštrukturalizáciu, ktorá vychádza z veľkosti šekovej knižky a nie z podnikateľskej racionality".

Mandelson vyslal do Bruselu jasný signál, že Británia bude spolupracovať s Magnou, ale bude bojovať o to, aby zabránila akejkoľvek dohode, v rámci ktorej príde k zachovaniu pracovných miest výmenou za finančnú podporu.

Magna má v pláne zrušiť v závodoch Opela a Vauxhallu približne 10.500 pracovných pozícií. Podľa Mandelsona musí rozhodnutie o obmedzení pracovných miest vychádzať zo životaschopnosti daných závodov a nie zo štátnej pomoci.

Nesúhlasia ani Belgičania a Španieli

Nemecká vláda minulý týždeň sprostredkovala dohodu, podľa ktorej Opel prevezme kanadský autododávateľ Magna International a ruská štátom kontrolovaná banka Sberbank. Berlín pritom prisľúbil finančnú pomoc vo výške 4,5 miliardy eur (135,57 miliardy Sk).

S dohodou majú okrem Británie problémy aj politici v Belgicku a Španielsku, kde sa tiež nachádzajú závody Opela. Obávajú sa totiž, že dohoda sprostredkovaná Berlínom a ponúknutá pomoc môže viesť k strate pracovných miest a zatvoreniu závodov v ich krajinách, zatiaľ čo 4 nemecké fabriky zostanú otvorené.

EK v reakcii na obavy uvedených štátov uviedla, že pozorne preskúma dohodu o predaji Opela, či neporušuje pravidlá Európskej únie (EÚ) o štátnej pomoci. Podľa Mandelsona je zákonnou povinnosťou EK, aby trvala na rozdiele medzi tým, čo je ekonomicky zdravé a prospešné, a tým, čo je výhodné politicky.

Vládne subvencie pre firmy alebo sektory sú podľa pravidiel EÚ nezákonné, pokiaľ vychádzajú z geografických úvah, ktoré narušujú konkurenciu na jednotnom európskom trhu.

Dohoda je chybná

Kritici predaja Opela tvrdia, že bol vo veľkej miere ovplyvnený stranami nemeckej vládnej koalície, ktoré sa boja nahnevať voličov. V Nemecku sa totiž blížia voľby, ktoré sú naplánované na 27. septembra.

Proti ponuke Nemecka na miliardovú pomoc pre Opel ostro vystúpil aj šéf konfederácie európskych zamestnávateľov BusinessEurope Jürgen Thumann.

Thumann tvrdí, že dohoda o predaji je od základu chybná, keďže podporuje firmu v problémoch na úkor prosperujúcich spoločností. "Spomeňte si na zdravé a úspešné spoločnosti. Čo sa s nimi stane, keď vlády budú pomáhať chorým firmám? Zdravé spoločnosti potom asi tiež ochorejú."

Z dlhodobého hľadiska podľa Thumanna nebude dohoda týkajúca sa Opela fungovať, pretože noví vlastníci budú potrebovať ďalšiu finančnú pomoc. "Som si istý, že to vydrží iba nejaký čas. Potom sa vrátia a budú pýtať viac."

Informoval o tom britský denník Financial Times.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Auto na splátky môžu získať aj začínajúci živnostníci
  2. Equadiff 2017 – svetová konferencia o diferenciálnych rovniciach
  3. Priemerné ceny bytov v júni boli vyššie ako pred rokom
  4. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  5. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  6. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  7. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  8. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  9. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  10. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 890
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 912
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 605
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 3 964
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 678
  6. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku 3 582
  7. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz 2 792
  8. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 537
  9. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného 2 454
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 125

Téma: Opel


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Prečo Rusko stojí za Severnou Kóreou? Chce vyzerať ako veľmoc

Rusko sa na medzinárodnej scéne v posledných mesiacoch správa ako spojenec severokórejského režimu.

DOMOV

Polícia bola na koncerty extrémistov prikrátka

Koncerty extrémistov sa podľa odborníka dajú zastaviť.

Neprehliadnite tiež

Štát chce urobiť šesťtisíc kontrol a najhoršie domovy zrušiť

Od januára začnú štátni zamestnanci chodiť do sociálnych domovov, aby ich obodovali.

Cestujete do Chorvátska? Cesta sa vám môže predĺžiť kvôli prázdninám

Začínajúce a končiace prázdniny v niektorých nemeckých spolkových krajinách môžu skomplikovať cestu k moru.

Operátor O2 môže naďalej používať svoje meno, zaplatil za to milióny

Pôvodný majiteľ dovolil českému a slovenskému operátorovi O2, aby svoj názov používal ďalšie roky.

Bratislavskí taxikári idú štrajkovať, podporia ich aj kolegovia z Prahy

Taxikári chcú upozorniť na ignorovanie zákonov v oblasti taxi služieb.