Predaj Opela vyvolal spor medzi Britániou a Nemeckom

Briti sa obávajú, že dva ostrovné závody Vauxhallu budú obetované, aby zostali zachované nemecké továrne Opela.

LONDÝN/BERLÍN. Prevzatie Opela a jeho britskej sesterskej spoločnosti Vauxhall kanadským autododávateľom Magna vyvolalo spor medzi Berlínom a Londýnom.

Britský minister hospodárstva Peter Mandelson vo štvrtok (17.9.) večer vyzval Európsku komisiu, aby zabránila eskalácii sporu do vojny, pri ktorej budú vlády využívať subvencie na zachovanie pracovných miest.

Mandelson povedal, že EK "nemôže akceptovať zatváranie závodov a reštrukturalizáciu, ktorá vychádza z veľkosti šekovej knižky a nie z podnikateľskej racionality".

Mandelson vyslal do Bruselu jasný signál, že Británia bude spolupracovať s Magnou, ale bude bojovať o to, aby zabránila akejkoľvek dohode, v rámci ktorej príde k zachovaniu pracovných miest výmenou za finančnú podporu.

Magna má v pláne zrušiť v závodoch Opela a Vauxhallu približne 10.500 pracovných pozícií. Podľa Mandelsona musí rozhodnutie o obmedzení pracovných miest vychádzať zo životaschopnosti daných závodov a nie zo štátnej pomoci.

Nesúhlasia ani Belgičania a Španieli

Nemecká vláda minulý týždeň sprostredkovala dohodu, podľa ktorej Opel prevezme kanadský autododávateľ Magna International a ruská štátom kontrolovaná banka Sberbank. Berlín pritom prisľúbil finančnú pomoc vo výške 4,5 miliardy eur (135,57 miliardy Sk).

S dohodou majú okrem Británie problémy aj politici v Belgicku a Španielsku, kde sa tiež nachádzajú závody Opela. Obávajú sa totiž, že dohoda sprostredkovaná Berlínom a ponúknutá pomoc môže viesť k strate pracovných miest a zatvoreniu závodov v ich krajinách, zatiaľ čo 4 nemecké fabriky zostanú otvorené.

EK v reakcii na obavy uvedených štátov uviedla, že pozorne preskúma dohodu o predaji Opela, či neporušuje pravidlá Európskej únie (EÚ) o štátnej pomoci. Podľa Mandelsona je zákonnou povinnosťou EK, aby trvala na rozdiele medzi tým, čo je ekonomicky zdravé a prospešné, a tým, čo je výhodné politicky.

Vládne subvencie pre firmy alebo sektory sú podľa pravidiel EÚ nezákonné, pokiaľ vychádzajú z geografických úvah, ktoré narušujú konkurenciu na jednotnom európskom trhu.

Dohoda je chybná

Kritici predaja Opela tvrdia, že bol vo veľkej miere ovplyvnený stranami nemeckej vládnej koalície, ktoré sa boja nahnevať voličov. V Nemecku sa totiž blížia voľby, ktoré sú naplánované na 27. septembra.

Proti ponuke Nemecka na miliardovú pomoc pre Opel ostro vystúpil aj šéf konfederácie európskych zamestnávateľov BusinessEurope Jürgen Thumann.

Thumann tvrdí, že dohoda o predaji je od základu chybná, keďže podporuje firmu v problémoch na úkor prosperujúcich spoločností. "Spomeňte si na zdravé a úspešné spoločnosti. Čo sa s nimi stane, keď vlády budú pomáhať chorým firmám? Zdravé spoločnosti potom asi tiež ochorejú."

Z dlhodobého hľadiska podľa Thumanna nebude dohoda týkajúca sa Opela fungovať, pretože noví vlastníci budú potrebovať ďalšiu finančnú pomoc. "Som si istý, že to vydrží iba nejaký čas. Potom sa vrátia a budú pýtať viac."

Informoval o tom britský denník Financial Times.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 10 051
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 875
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 986
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 865
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 440
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 200
  7. Kam do tepla v januári? 2 199
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 989
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 860
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 125

Téma: Nemecko


Článok je zaradený aj do ďalších tém Opel

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan sa nestane celkovým víťazom Tour Down Under, piatu etapu vyhral Porte

Slovenský cyklista ostal lídrom bodovacej súťaže.

SVET

Verejný nepriateľ Soros. Ako Orbán decimuje kritikov

Maďarský premiér si spravil agendu z útokov na migrantov aj médiá.

KOMENTÁRE

Maďari sa už inak ako smiechom brániť nevedia

Antiorbánovský front sa ocitol v situácii, keď vysvetľovanie stratilo význam.

Neprehliadnite tiež

Ani advokáti sa nezhodnú, či je poplatok za sobáš diskriminačný

Ak je s cirkevným sobášom viac práce, poplatok je opodstatnený, treba to však preskúmať.

Syn daroval Zmajkovičovej dom, v majetkovom priznaní chýba

Jaroslav Zmajkovič získal priestranú nehnuteľnosť v roku 2008, keď jeho mama bola už šesť rokov poslankyňou.

Francúzska automobilka PSA Group sa s odborármi dohodla na zrušení 1 300 miest

Päť zo šiestich odborových organizácií, ktoré pôsobia v automobilke, s dohodou súhlasilo.

Žiga po schôdzke ministrov V4: Podporíme zmluvu o voľnom obchode s Austráliou

Slovensko je jedným z najväčších producentov automobilov na svete a Austrália je tiež trh, kam zo Slovenska odchádzajú automobily.

Bitcoin tento rok pokorí hranicu 25-tisíc dolárov, tvrdí analytik Lee

Podľa Leeho predpovede by sa kurz bitcoinu mohol do roku 2022 vyšplhať až na 125-tisíc dolárov.