SME
Pondelok, 20. september, 2021 | Meniny má Ľuboslav(a)KrížovkyKrížovky

Kia stála lebo nemala materiál

V žilinskej Kii sa v piatok nepracovalo. Nebol za tým pokles dopytu zo zahraničia, ale problémy na strane dodávateľov.

Šrotovné v Európe pomaly doznieva. Česká Škodovka už narieka, že bude musieť znížiť výrobu. Naše automobilky tvrdia, že pre koniec šrotovného by trpieť nemali.Šrotovné v Európe pomaly doznieva. Česká Škodovka už narieka, že bude musieť znížiť výrobu. Naše automobilky tvrdia, že pre koniec šrotovného by trpieť nemali. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ARCHÍV KIA)

BRATISLAVA. Žilinská Kia včera opäť nevyrábala. Na rozdiel od januára a februára však boli výrobné pásy odstavené len na deň a dôvodom nebol pokles záujmu zahraničia o žilinské autá. Do júla pritom automobilka pre krízu fungovala v obmedzených 6-hodinových zmenách. V júli sa situácia v zahraničí trochu utriasla a Kia plnú výrobu znovu obnovila.

Včerajšiu odstávku spôsobili problémy dodávateľov. „Nezaznamenali sme v súčasnosti nijaké zníženie objednávok. Máme však problémy so zabezpečením dielcov, ktoré sme dlhodobo objednávali," povedal hovorca žilinskej automobilky Dušan Dvořák. Kríza spôsobuje výrazné a časté zmeny objednávok, a preto sa veľmi ťažko „odhaduje budúci vývoj produkcie a následné zabezpečenie dodávky potrebných dielcov".

Aj tak je to o kríze

Napriek tomu, že včerajšia odstávka nebola o problémoch Kie, súvisela s hospodárskou krízou. Dodávateľské firmy totiž vyrábajú súčiastky pre viacero automobiliek. Sú medzi nimi také, ktoré vyrábajú lacnejšie autá nižšej strednej triedy a zároveň zásobujú aj závody, ako napríklad bratislavský Volkswagen, kde sa vyrábajú drahšie autá s vyššou pridanou hodnotou. Po takých však v súčasnosti v zahraničí nie je veľký dopyt, preto dodávatelia idú len na pol plynu. Chýbajú im potrebné peniaze a pre pokles dopytu od iných odberateľov museli prepustiť ľudí. Ťažšie sa im tak reaguje, ak niektorá automobilka chce nárazovo od nich viac súčiastok. To bol aj prípad Kie. „Krátkodobá odstávka pre podobný problém hrozila nedávno aj nám," povedal hovorca trnavského Peugeotu Peter Švec.

Obe automobilky zhodne tvrdia, že odbytový problém, ktorý hrozí českej Škode preto, že v západnej Európe doznieva šrotovné, sa ich netýka. Škodovka ohlásila, že bude musieť znížiť produkciu Fabií až o tretinu.

„Zatiaľ podobné signály nemáme," povedal Dvořák. Kia síce profitovala zo šrotovného, ale nie až tak ako Škoda, pretože Fabie patria do nižšej triedy ako Kia Cee'd. Nové objednávky, ktoré Kia získala, nesúvisia len so šrotovným, ale aj s miernym oživením dopytu v zahraničí. „Nie sme až takí závislí od šrotovného," povedal Dvořák.

Podobne aj hovorca Peugeotu Švec nám nedávno povedal, že „dopyt po našich automobiloch nezvýšilo len šrotovné, ale aj úspešné spustenie nového modelu C3 Picasso". Peugeot musel druhú zmenu natiahnuť o hodinu a prechodne zaviedol aj pracovné soboty.

Postupne a pomaly

Inak je to s Volkswagenom. Ten vyrába náročnejšie a drahšie autá, ako Touareg či Audi Q7, na ktoré šrotovné nemalo dosah. „Z odstávok, ktoré sme mali, vidno, že kríza a zníženie dopytu mali na nás vplyv. Vnímame však, že situácia sa pomaly stabilizuje," povedal hovorca firmy Vladimír Machalík. Volkswagen aj Kia vyrobia pre krízu tento rok menej áut ako vlani. Nárast produkcie očakáva u nás len Peugeot. S 200-tisíc vyrobenými autami by sa mal stať slovenským lídrom.

Nedá sa vylúčiť, že vynútené odstávky pre krízu a pokles dopytu, aké mali Kia a Volkswagen začiatkom roka, ešte prídu. „Dnes je ťažké povedať, ako sa bude vyvíjať trh, môže to byť lepšie, ale aj horšie, všetko závisí od toho, aká bude hospodárska situácia v západnej Európe," povedal Dvořák. Podľa ekonóma ČSOB Mareka Gábriša sa „treba pripraviť na to, že oživenie je stále krehké a bude zdĺhavé. Na predkrízové úrovne sa bude Európa dostávať len pomaly a postupne".

Zamestnanci si už na zmeny zvykli

TEPLIČKA NAD VÁHOM. V závode Kia a jej dodávateľov pri Žiline bolo včera pusto. Doma počas odstávky ostalo asi 2200 z 2800 zamestnancov. Firma im vyplatí 60 percent z ich priemernej mzdy.

Nie je to po prvýkrát, čo sa museli prispôsobiť zmeneným podmienkam. Hovoria, že si už zvykli. „Odstávky sú od januára, ľudia sa s tým zmierili," povedal šéf odborov Miroslav Chládek. Posledný mesiac robili naplno. „Akoby sa na krízu zabudlo. Teraz sme sa prebrali do reality," hovorí.

Zamestnanci sa o zmene dozvedeli v stredu. Včera prišli do práce iba niektorí, pracovali najmä údržbári, v halách sa upratovalo, vylaďovali linky, v skladoch sa robila inventúra. „Problém vraj nastal, lebo sa skončilo šrotovné v Nemecku. Práve tam smerovalo najviac áut zo Žiliny," vraví zamestnanec.

Jeho kolega ukazuje na plné parkovisko vyrobených áut. Pohľad označil za demotivujúci. „Napriek situácii si myslím, že tu nie je taká fluktuácia, ako bola predtým. Ľudia vedia, že situácia na trhu práce nie je ideálna," hovorí ďalší zamestnanec. „Berieme to ako nutné zlo. Nevieme, čo nás čaká v budúcnosti, ale dúfame, že odstávky nebudú vo väčšom rozsahu," povedal Chládek.

Vo fabrike sa šepká, že podobná odstávka bude aj na budúci piatok. SME to potvrdil aj jeden zo zamestnancov. No podľa Chládeka ľudia v automobilke vytvoria veľa fám. Oficiálne ďalšiu odstávku firma s odbormi neprerokovávala.

(trš, lk)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  2. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  3. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  4. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  5. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  6. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  7. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  9. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  10. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. BLoKK: Z nevyužitých kancelárií v centre štýlové bývanie
  3. Aj panelák môže byť Smart
  4. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  5. Pri uzatváraní PZP už nedominuje január
  6. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  7. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  8. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  10. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 9 146
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 8 492
  3. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 4 641
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 318
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 518
  6. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 3 037
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 896
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 541
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte 1 738
  10. Kanceláriám ešte neodzvonilo 1 606
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dušan Kováčik prichádza na súdne pojednávanie.

Na špecializovanom súde nahlásili bombu.


2 h
Novinárka Monika Tódová.

Písali o svedkovi Petrovi Tóthovi.


a 1 ďalší 5 h
Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová

Trestné oznámenie podal Peter Tóth, ktorý sledoval novinárov pre Kočnera.


3 h

Polícia dnes obvinila dvoch novinárov z Nka, lebo vraj pred tromi rokmi vyzradili niečo, čo bolo celkom zrejmé.


Neprehliadnite tiež

Ľuboš Lopatka

Ľuboš Lopatka o cenách na tento a budúci rok.


29m
Britský minister obchodu Kwasi Kwarteng.

Náhle celosvetové zvýšenie cien plynu v Británii spôsobilo krach štyroch malých energetických firiem.


SITA 2 h
Ilustračná fotografia.

Režim v zariadeniach kopíruje aktuálnu farbu okresu.


TASR 2 h
Mapa ukazujúca developerské projekty realitného giganta Evergrande a v pozadí jeho bytové domy.

Cena akcií spoločnosti Sinic sa prepadla o 87 percent.


TASR 2 h
Skryť Zatvoriť reklamu