Kia stála lebo nemala materiál

V žilinskej Kii sa v piatok nepracovalo. Nebol za tým pokles dopytu zo zahraničia, ale problémy na strane dodávateľov.

Šrotovné v Európe pomaly doznieva. Česká Škodovka už narieka, že bude musieť znížiť výrobu. Naše automobilky tvrdia, že pre koniec šrotovného by trpieť nemali.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ARCHÍV KIA)

BRATISLAVA. Žilinská Kia včera opäť nevyrábala. Na rozdiel od januára a februára však boli výrobné pásy odstavené len na deň a dôvodom nebol pokles záujmu zahraničia o žilinské autá. Do júla pritom automobilka pre krízu fungovala v obmedzených 6-hodinových zmenách. V júli sa situácia v zahraničí trochu utriasla a Kia plnú výrobu znovu obnovila.

Včerajšiu odstávku spôsobili problémy dodávateľov. „Nezaznamenali sme v súčasnosti nijaké zníženie objednávok. Máme však problémy so zabezpečením dielcov, ktoré sme dlhodobo objednávali," povedal hovorca žilinskej automobilky Dušan Dvořák. Kríza spôsobuje výrazné a časté zmeny objednávok, a preto sa veľmi ťažko „odhaduje budúci vývoj produkcie a následné zabezpečenie dodávky potrebných dielcov".

Aj tak je to o kríze

Napriek tomu, že včerajšia odstávka nebola o problémoch Kie, súvisela s hospodárskou krízou. Dodávateľské firmy totiž vyrábajú súčiastky pre viacero automobiliek. Sú medzi nimi také, ktoré vyrábajú lacnejšie autá nižšej strednej triedy a zároveň zásobujú aj závody, ako napríklad bratislavský Volkswagen, kde sa vyrábajú drahšie autá s vyššou pridanou hodnotou. Po takých však v súčasnosti v zahraničí nie je veľký dopyt, preto dodávatelia idú len na pol plynu. Chýbajú im potrebné peniaze a pre pokles dopytu od iných odberateľov museli prepustiť ľudí. Ťažšie sa im tak reaguje, ak niektorá automobilka chce nárazovo od nich viac súčiastok. To bol aj prípad Kie. „Krátkodobá odstávka pre podobný problém hrozila nedávno aj nám," povedal hovorca trnavského Peugeotu Peter Švec.

Obe automobilky zhodne tvrdia, že odbytový problém, ktorý hrozí českej Škode preto, že v západnej Európe doznieva šrotovné, sa ich netýka. Škodovka ohlásila, že bude musieť znížiť produkciu Fabií až o tretinu.

„Zatiaľ podobné signály nemáme," povedal Dvořák. Kia síce profitovala zo šrotovného, ale nie až tak ako Škoda, pretože Fabie patria do nižšej triedy ako Kia Cee'd. Nové objednávky, ktoré Kia získala, nesúvisia len so šrotovným, ale aj s miernym oživením dopytu v zahraničí. „Nie sme až takí závislí od šrotovného," povedal Dvořák.

Podobne aj hovorca Peugeotu Švec nám nedávno povedal, že „dopyt po našich automobiloch nezvýšilo len šrotovné, ale aj úspešné spustenie nového modelu C3 Picasso". Peugeot musel druhú zmenu natiahnuť o hodinu a prechodne zaviedol aj pracovné soboty.

Postupne a pomaly

Inak je to s Volkswagenom. Ten vyrába náročnejšie a drahšie autá, ako Touareg či Audi Q7, na ktoré šrotovné nemalo dosah. „Z odstávok, ktoré sme mali, vidno, že kríza a zníženie dopytu mali na nás vplyv. Vnímame však, že situácia sa pomaly stabilizuje," povedal hovorca firmy Vladimír Machalík. Volkswagen aj Kia vyrobia pre krízu tento rok menej áut ako vlani. Nárast produkcie očakáva u nás len Peugeot. S 200-tisíc vyrobenými autami by sa mal stať slovenským lídrom.

Nedá sa vylúčiť, že vynútené odstávky pre krízu a pokles dopytu, aké mali Kia a Volkswagen začiatkom roka, ešte prídu. „Dnes je ťažké povedať, ako sa bude vyvíjať trh, môže to byť lepšie, ale aj horšie, všetko závisí od toho, aká bude hospodárska situácia v západnej Európe," povedal Dvořák. Podľa ekonóma ČSOB Mareka Gábriša sa „treba pripraviť na to, že oživenie je stále krehké a bude zdĺhavé. Na predkrízové úrovne sa bude Európa dostávať len pomaly a postupne".

Zamestnanci si už na zmeny zvykli

TEPLIČKA NAD VÁHOM. V závode Kia a jej dodávateľov pri Žiline bolo včera pusto. Doma počas odstávky ostalo asi 2200 z 2800 zamestnancov. Firma im vyplatí 60 percent z ich priemernej mzdy.

Nie je to po prvýkrát, čo sa museli prispôsobiť zmeneným podmienkam. Hovoria, že si už zvykli. „Odstávky sú od januára, ľudia sa s tým zmierili," povedal šéf odborov Miroslav Chládek. Posledný mesiac robili naplno. „Akoby sa na krízu zabudlo. Teraz sme sa prebrali do reality," hovorí.

Zamestnanci sa o zmene dozvedeli v stredu. Včera prišli do práce iba niektorí, pracovali najmä údržbári, v halách sa upratovalo, vylaďovali linky, v skladoch sa robila inventúra. „Problém vraj nastal, lebo sa skončilo šrotovné v Nemecku. Práve tam smerovalo najviac áut zo Žiliny," vraví zamestnanec.

Jeho kolega ukazuje na plné parkovisko vyrobených áut. Pohľad označil za demotivujúci. „Napriek situácii si myslím, že tu nie je taká fluktuácia, ako bola predtým. Ľudia vedia, že situácia na trhu práce nie je ideálna," hovorí ďalší zamestnanec. „Berieme to ako nutné zlo. Nevieme, čo nás čaká v budúcnosti, ale dúfame, že odstávky nebudú vo väčšom rozsahu," povedal Chládek.

Vo fabrike sa šepká, že podobná odstávka bude aj na budúci piatok. SME to potvrdil aj jeden zo zamestnancov. No podľa Chládeka ľudia v automobilke vytvoria veľa fám. Oficiálne ďalšiu odstávku firma s odbormi neprerokovávala.

(trš, lk)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 977
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 356
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 912
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 531
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 184
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 006
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 231
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 953
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 195
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 042

Hlavné správy zo Sme.sk

BRATISLAVA

Bratislavskí poslanci mali brať úplatky. Za hazard aj proti nemu

Ak v marci prejde úplný zákaz hazardu v Bratislave, tri roky bude jediným otvoreným kasínom v meste Banco v hoteli Crowne Plaza. Licenciu má ako jediné do roku 2021.

BLOG TRANSPARENCY

Ombudsmanka: Lajčák opakovane porušoval ústavu

V zdôvodnení vysvetľuje, čo ministerstvo nespravilo.

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna poisťovňa

Pozrite si výber úsporných opatrení.

KULTÚRA

V Prahe nedokážu pochopiť, čo za reláciu o folklóre máme

Šou Zem spieva hodnotí Marína Mrázková zo súboru Limbora.

Neprehliadnite tiež

Firmám sa na Slovensku podniká horšie, vadia im kauzy aj korupcia

Negatívne hodnotenie je oproti posledným výsledkom aj tak miernejšie.

Sólymos chystá zmeny pre testovacie pokusy v elektrárňach

Ministerstvo situáciu v Novákoch sledovalo aj konalo.

Liberáli vyzývajú Sólymosa, aby skontroloval novácke elektrárne

Opozičná SaS podala vo veci prevádzky Elektrárne Nováky aj trestné oznámenie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop