ŠANGHAJ. Rýchlorastúca čínska automobilka BYD má ambiciózne plány. Za približne 15 rokov by chcela predbehnúť japonskú Toyotu a dostať sa na čelo rebríčka najväčších automobiliek sveta.
"Je to dlhodobý cieľ našej spoločnosti. Do roku 2015 by sme sa chceli stať najväčším čínskym a do ďalších 10 rokov najväčším svetovým výrobcom áut," povedala dnes členka marketingu firmy BYD Jasmine Huangová v telefonickom rozhovore pre agentúru AP.
"V súčasnosti naše tržby tvorí väčšinou len domáci predaj, no uvažujeme o rozšírení do zahraničia," dodala Huangová, ktorá tak potvrdila informácie zástupcu generálneho manažéra BYD Wanga Ťiang-ťuna pre čínsky denník China Daily.
Podobne ako ďalšie čínske automobilky aj BYD chce v nasledujúcich rokoch preraziť na kľúčových trhoch Európy a USA. Aj keď firma začala s klasickými autami, koncom minulého roka sa stala prvou automobilkou, ktorá spustila sériovú výrobu hybridného automobilu s elektrickým pohonom, ktorý bude možné dobíjať z bežnej zásuvky.
Zatiaľ je otázne, či sa firme podarí pri pokuse o prienik na európske a americké trhy splniť prísne normy kvality a bezpečnosti, ktoré na nich platia.
"BYD pravdepodobne začne vyvážať obmedzený počet vozidiel s cieľom prezentovať svoju značku," povedal automobilový analytik zo spoločnosti CLSA Scott Laprise. "Zatiaľ je to všetko len o reklame a budovaní pozície pre značku na medzinárodných trhoch," dodal.
Firmu BYD, ktorá je kótovaná na burze v Hongkongu, založili v roku 1995, pričom do automobilového sektora vstúpila len v ostatných rokoch. Získala však podporu amerického miliardára Warrena Buffetta, ktorého MidAmerican Energy Holdings, energetická divízia konglomerátu Berkshire Hathaway, kontroluje v spoločnosti BYD 9,9-% podiel.
Automobilka predala za prvých osem mesiacov tohto roka 246.881 áut, čo je o niečo viac ako konkurenčná firma Chery Automobile (240.275 áut). Jej najúspešnejší model, sedan F3, je v tomto roku zatiaľ najpredávanejším modelom v Číne.
Najviac áut na čínskom trhu však vo všeobecnosti predáva americká GM s 814.442 predanými autami len za prvých šesť mesiacov tohto roka. Nasleduje Volkswagen so 652.436 predanými autami, tiež za 1. polrok 2009.
Súčasná najväčšia automobilka na svete z pohľadu objemu predaja, japonská Toyota, predala v roku 2008 takmer 9 miliónov áut, nasledovaná firmou GM s 8,4 milióna predaných áut. BYD očakáva v tomto roku predaj okolo 400.000 vozidiel, no do roku 2025 by ich už chcela predávať viac než 10 miliónov.
Informovala o tom agentúra AP.