BRATISLAVA. Hodnota trhu s technickým spotrebným tovarom na Slovensku sa v prvej polovici tohto roku v medziročnom porovnaní znížila o 17 %. Ako vyplýva z marketingového prieskumu spoločnosti GfK, najvýraznejšie poklesy boli zaznamenané v sektore spotrebnej elektroniky a kategórii foto. "Negatívne sa vyvíjali aj všetky ďalšie sledované sektory, malé a veľké domáce spotrebiče, IT, telekomunikačné produkty a kancelárska technika," uviedla firma GfK.
Podľa spoločnosti GfK recesia ovplyvnila celý trh malých domácich spotrebičov na Slovensku. "Tržby v tomto štvrťroku sa prepadli v hodnote zhruba o 14 %. Najsilnejšie produktové kategórie malých domácich spotrebičov, vysávače, sú stále hlboko pod hodnotou z minulého roku," dodala firma. Pokračujúci prepad trhu bol zaznamenaný aj u veľkých spotrebičov. Tržby veľkých domácich spotrebičov za prvý polrok 2009 medziročne klesli o 16,1%. "Tento pokles bol zaznamenaný vo všetkých sledovaných skupinách, u voľne stojacích i vstavaných spotrebičov. Najväčší pokles zaznamenali odsávače pár, sporáky, varné dosky a chladničky, ktorých pokles bol vyše 20-percentný," spresnila spoločnosť.
Pokles trhu pokračuje podľa GfK aj pri informačných technológiách. "Sektor informačných technológií klesol v porovnaní s druhým štvrťrokom predchádzajúceho roku celkovo o 13,4 %, čím sa tempo poklesu zvyšuje. Jedinou produktovou kategóriou, ktorá si dokázala udržať medziročný rast predaného objemu, sú notebooky," dodala spoločnosť. V prvom polroku tohto roka klesol aj trh so spotrebnou elektronikou na Slovensku, v medziročnom porovnaní o takmer 30 %.
Klesá aj predaj mobilných telefónov. "Po pozitívnom vývoji v predchádzajúcom období telekomunikačný trh zaznamenal medziročný prepad. Sektor v druhom štvrťroku poklesol v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roku v hodnote o 9,7%," uviedla GfK. Zatiaľ čo v predchádzajúcom období tržby z predaja kancelárskej techniky ešte rástli, v druhom štvrťroku tohto roka v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku prudko klesli, a to až o 18,5 %. "Jedinou rastúcou kategóriou čo do počtu predaných kusov sú v druhom štvrťroku scannery," konštatovala spoločnosť GfK.
Skupina GfK je celosvetovo štvrtou najväčšou spoločnosťou zameranou na marketingový výskum. Pôsobí v troch obchodných segmentoch: Custom Research,
Retail and Technology a Media. Skupina GfK svojimi 115 spoločnosťami pokrýva viac ako 100 krajín.Celkovo zamestnáva približne 10 tisíc pracovníkov.