Spracovateľ kartových operácií pre SkyEurope talianska CartaSi situáciu síce nekomentuje, ale niektorým bankám stačí na vyplatenie peňazí za prepadnuté letenky, že sú v práve.
BRATISLAVA. Tí, čo za letenku SkyEurope platili platobnou kartou, majú stále nádej, že sa k svojim peniazom dostanú. Zlepšiť náladu im môže postoj viacerých zahraničných bánk. Tie prejavili veľkú dôveru voči talianskemu spracovávateľovi kartových operácií CartaSi a peniaze začali ľudom vracať z vlastných zdrojov v skrátenej lehote.
Suma, ktorou disponuje CartaSi, pritom nie je známa. „Neposkytneme oficiálne stanovisko. Spoločnosť sa rozhodla, že nebude prípad komentovať," napísala Serena Battilorová z tlačového oddelenia CartaSi. Pripomenula, že problém je najmä záležitosťou aeroliniek.
Česká sporiteľňa: Sme v práve
V reklamácii nepreletenej letenky klienti žiadajú o vrátenie peňazí za nevyužité služby od spracovávateľa platieb, ktorý zadržiava určitý balík peňazí. Reklamácia trvá najmenej štyridsaťpäť dní. „Peniaze vyplácame zrýchlene v prípade, ak klienti predložia potrebné dokumenty a podpíšu reklamáciu," hovorí Kristýna Havligerová z Českej sporiteľne. Banka chce za to súhlas, že môže vymáhať peniaze späť, ak je reklamácia neoprávnená.
Ten sa nevzťahuje na možnosť, že by CartaSi vyčerpala svoje zdroje. Takýto problém ostáva na pleciach banky. „Vieme, že klienti a my sme v práve, preto peniaze budú preplatené," vysvetlila postoj Českej sporiteľne Havligerová. Podľa nej existujú určité dohody, ako možno vymôcť peniaze od CartaSi.
„My nie sme súčasťou tohto procesu, na to sú v Rakúsku dve iné firmy," hovorí Andreas Ecker, hovorca Raiffeisen Zentralbank. Svojich rakúskych klientov už požiadali, aby sa obracali priamo na firmy PayLife a CardComplete, ktoré vrátanie peňazí zabezpečujú. Obe firmy majú na svojich weboch návod pre klientov SkyEurope, ako pri reklamácii postupovať.
„V rámci vlastnej rezervy im poskytujeme preplatenie, ak predložia všetky potrebné dokumenty," potvrdil Georg Huemer z PR agentúry, ktorá zastupuje CardComplete. Podľa neho týmto spôsobom vrátili peniaze už mnohým Rakúšanom, ktorých sa dotkol krach aeroliniek.
Banky na Slovensku váhajú
U nás podobné riziko banky podstúpiť nechcú. K okamžitému vyplácaniu peňazí klientov z vlastných zdrojov zatiaľ nepristúpila žiadna banka na Slovensku. Niektoré sa však klientom reklamácie snažia uľahčiť. V Tatra banke chcú optimalizovať reklamačnú lehotu na dva mesiace, v Slovenskej sporiteľni zasa zákazníkov SkyEurope kontaktujú sami.
Problém s CartaSi nemajú ani v Taliansku, kde firma sídli. „Prekontrolovali sme to, ale nemáme žiadne problémy a všetko je v poriadku," potvrdila Francesca Baldussi z talianskej pobočky Deutsche Bank.
Talianska firma k reklamáciám stanovisko ešte nezaujala. Reklamácie možno podať vo všetkých slovenských bankách. „Reklamácie priebežne postupujeme spracovateľskej banke," hovorí Jana Lukáčová z Volksbanky. Podľa nej doteraz nezaznamenali nijaké problémy.
V Slovenskej sporiteľni očakávajú prvé vybavené reklamácie v druhej polovici októbra, zatiaľ dostali takmer šesťsto reklamácií. „K vráteniu peňazí na účty klientov dôjde v prípade úspešne vyriešenej reklamácie," povedal Štefan Frimmer, hovorca sporiteľne.
Odhaduje sa, že po krachu SkyEurope zostalo nevyužitých až 280-tisíc letiek, pričom 80 percent z nich bolo uhradených platobnou kartou.