J&T sa dostáva čoraz hlbšie do mýta

Finančná skupina sa oficiálne dostala do mýtneho projektu ako akcionár. Zrejme v ňom bola aj predtým

Postupne sa na Slovensku stavajú mýtne brány. Jedným z dodávateľov je aj firma Towercom, často spájaná s finančnou skupinou J&T.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Rozdiel medzi najlacnejšou a najdrahšou ponukou v mýtnom tendri je 200 miliónov eur. Vyhral najdrahší. Vyše rok po súťaži sa spojil s J&T, ktorá dlho rokovania popierala.

J&T v mýte
  • „Veľmi radi by sme sa do toho zapojili. Žiaľ, realita je iná," povedal hovorca J&T Maroš Sýkora koncom mája minulého roka.
  • V apríli sa finančníci dohodli s víťazom tendra, že sa budú podieľať na financovaní projektu.
  • Pred pár dňami nadobudlo J&T 10 percent v záhadnej firme Ibertax s cyperskými vlastníkmi.

BRATISLAVA. S mýtom nemáme nič spoločné, tvrdil hovorca J&T Maroš Sýkora zhruba pred rokom, keď najväčší tender v histórii Slovenska vyhral najdrahší súťažiaci. Odvtedy sa vzťah finančnej skupiny k lukratívnej zákazke zmenil. V apríli už mala uzatvorenú rámcovú zmluvu na spolufinancovanie projektu a nedávno sa jej podarilo priamo vstúpiť do spoločnosti Ibertax, ktorý je súčasťou víťazného konzorcia v mýtnom tendri. Konzorcium vedie francúzska firma Sanef.

J&T ešte v apríli tvrdila, že o vstupe do Ibertaxu sa nerokuje. Zmenila J&T postoj k mýtnej zákazke? „Odjakživa sme hovorili, že by sme v tom obchode chceli byť, ale nie sme," pripomenul hovorca J&T Maroš Sýkora. Nadobudnutie 10­percentného podielu v spoločnosti vytvorenej len na vstup investora je tak asi pre finančníkov dobrou správou.

Najväčší tender v histórii Slovenska

Celý projekt má hodnotu zhruba 850 miliónov eur (takmer 26 miliárd korún). Mýto však mohlo stáť aj o vyše 200 miliónov eur menej - keby v súťaži vyhrala najlacnejšia ponuka, s ktorou prišiel taliansko­rakúsky Slovakpass. Ani ďalšie dve ponuky - od rakúskeho Kapschu a slovensko­švajčiarskeho Tossy - však neboli vyššie ako víťazná. No lacnejších Národná diaľničná spoločnosť z tendra vyradila. Jediný v „súťaži" tak zostal SanToll/Ibertax.

Mýtny tender
  • Prihlásili sa štyria uchádzači. Národná diaľničná troch lacnejších vyradila.
  • Najlacnejšiu ponuku dal Slovakpass: 630 miliónov eur.
  • Najdrahšiu SanToll/Ibertax: 852 miliónov eur.
  • Rozdiel: vyše 200 miliónov eur
  • Vyradení uchádzači sa obrátili na súd, zatiaľ neúspešne.
  • Vo veci mýta koná Európska komisia.

Koncom mája bolo jasné, že J&T prinajmenšom v minulosti bola prepojená na Ibertax. Svedčia o tom zápisnice z valného zhromaždenia firmy. Ibertax podľa nich vlastnia dve cyperské firmy, ktoré na správu Ibertaxu splnomocnili manažérov z J&T. Sýkora vtedy tvrdil, že v čase, keď bol vyhlásený tender, J&T už firmu nespravovala.

„Niekedy v roku 2007 zrejme pravdepodobne naše administrátorky na základe splnomocnenia zastupovali klienta pri niektorých úkonoch súvisiacich s Ibertaxom. Je to bežné. Takýchto spoločností spravujeme stovky a investičné banky vo svete takýchto firiem spravujú tisícky," povedal Sýkora.

Zoznam navrhovaných subdodávateľov, ktorý predložil SanToll/Ibertax v súťažnej ponuke, obsahuje firmy, ktoré sú často spájané s J&T. Ako prvá v zozname je firma Tri R, ktorá sa od mája 2008 volá Towercom. Sú to pôvodne Rádiokomunikácie.

Teraz Towercom vyhral súťaž na prevádzku digitálneho vysielania. O jej prepojení s finančníkmi hovoril viackrát bývalý šéf Telekomunikačného úradu Branislav Máčaj.

Ďalší z návrhu dodávateľov Movys je zas prepojený s Towercomom cez osobu Jozefa Motyčku, ktorý je podpredsedom predstavenstva v Towercome a zároveň predsedom predstavenstva vo firme Movys.

Predstavenstvo Ibertaxu

A do tretice: Towercom je priamo prepojený s firmou Ibertax cez osobu Petra Bezáka. Ten sedí v predstavenstve Ibertaxu a zároveň podľa informácií Trendu pracuje aj v Towercome. Tam sme ho aj v pondelok telefonicky zastihli.

Neskôr v e­maile odpovedal na otázky: „V spoločnosti Towercom pracujem od prvého septembra 2007." O tom, že by bol Towercom prepojený s J&T, sa však Bezák dočítal iba v našich novinách. Kto ho do Ibertaxu „nominoval", sme sa nedozvedeli.

J&T opakovane tvrdí, že s Towercomom nemá nič spoločné. Podobne je to s firmou Movys, ktorej prepojenie s finančníkmi je podľa Sýkoru len novinárskou konštrukciou.

Ďalším zo subdodávateľov z ponuky SanToll/Ibertax je firma VSS, taktiež spájaná s J&T. „Spoločnosť VSS je vlastnená našimi klientmi a manažérsky posilnená našimi manažérmi. So spoločnosťou SkyToll rokovala nezávisle od rokovaní o financovaní," povedal Sýkora.

Pre mýtny tender začala pred niekoľkými mesiacmi konať Európska komisia. Pochybnosti o postupe štátnej diaľničnej spoločnosti jej malo ministerstvo dopravy vysvetliť v liste. Ten má už komisia u seba. Komisia sa má najbližšie jednotlivými konaniami zaoberať koncom septembra. „Nie je však isté, či tento prípad bude vtedy na programe," povedal hovorca eurokomisára pre vnútorný trh Charlieho McCreevyho.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 11 722
  2. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 5 275
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 181
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 125
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 502
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 968
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 934
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 873
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 368
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 216

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Bývalý vyšetrovateľ: V tieňovej ekonomike skončia ročne dva bilióny dolárov

V tieňovej ekonomike sa pohybuje veľké množstvo peňazí.

KOMENTÁRE

Držme sa my len Ruska! Veď aj tam je Západ

Váhanie a spor v otázke MiG-ov naznačujú dvojtvárnosť Slovenska.

KOMENTÁRE

Nerobme z Kisku dobrého anjela, ide o princíp

To, čo sa urobilo v prípade prezidenta, očakávame aj pri vládnych kauzách.

Neprehliadnite tiež

Kyberútok na Komisiu pre cenné papiere mohli využiť na nelegálne obchodovanie

Softvér bol opravený rýchlo po tom, ako sa v roku 2016 odhalilo, že do neho prenikli hackeri. Avšak možnosť, že niekto mohol preniknutie využiť na dosiahnutie nelegálnych ziskov, sa zistila až minulý mesiac.

Európsky letecký trh je veľmi roztrieštený, potrebuje konsolidáciu

Európsky letecký trh predstavuje zhruba štvrtinu globálneho objemu prepravy.

Počet osobných bankrotov na Slovensku výrazne vzrástol

Posledné mesiace priniesli Slovensku rekordný počet osobných bankrotov.

Zlaté časy svetovej ekonomiky môžu potrvať až do roku 2020, tvrdí analytik

Súčasné obdobie v svetovej ekonomike môže byť najdlhšou konjunktúrou od druhej svetovej vojny.