BRATISLAVA. Minister dopravy Ľubomír Vážny na najbližšie zasadnutie vlády opätovne predkladá generálny plán implementácie Integrovaného európskeho akčného programu pre vnútrozemskú vodnú dopravu (NAIADES).
Plán určuje hlavné smerovanie rozvoja vodných ciest a vodnej dopravy na Slovensku vrátane financovania v rokoch 2010 až 2013. Má zlepšiť podmienky vo vnútrozemskej vodnej doprave s cieľom presmerovania tovarov na tento druh dopravy.
Je založený na oznámení Európskej komisie o podpore vnútrozemskej vodnej dopravy. Zavedenie programu na Slovensku si podľa ministerstva dopravy vyžiada v uvedenom štvorročnom období spolu 12,26 mil. eur.
Na budúci rok by malo ísť na financovanie programu 100 tis. eur, v roku 2011 už 4,26 mil. eur a v rokoch 2012 a 2013 po 3,95 mil. eur.
Rozvoj si vyžaduje podporu
"Rozvoj vodnej dopravy nie je možný bez podporných programov štátnej pomoci," tvrdí rezort dopravy. Vodná doprava má rezervy v rozvoji infraštruktúry, riečnych informačných služieb a ich rozšírenej ponuky, ako aj v zvýšení znášanlivosti plavidiel so životným prostredím a v preventívnych opatreniach na ochranu pred haváriami plavidiel.
Zlepšovanie parametrov vodných ciest sa musí vzťahovať na plavebné prekážky na slovenskom úseku Dunaja Sap - Štúrovo, ako aj na úseku Dunaja medzi Bratislavou a ústím rieky Morava. Týka sa to aj Vážskej vodnej cesty na úseku Komárno - Sereď - Hlohovec a tiež optimalizácie údržby plavebných komôr v Gabčíkove.
Rezort dopravy považuje za mimoriadne dôležité "vytvorenie podmienok na výstavbu a rozvoj vnútrozemských vodných ciest zriadením štátnej rozpočtovej organizácie s pracovným názvom Riaditeľstvo vodných ciest Slovenskej republiky". Tá by mala efektívne využívať fondy Európskej únie pre rozvoj a modernizáciu vodnej dopravy.
Vytvorenie podobných inštitúcií pre vnútrozemskú vodnú dopravu v Rakúsku, Holandsku a Belgicku viedlo podľa ministerstva dopravy k mimoriadne efektívnemu využívaniu prostriedkov únie.
Dôležitou súčasťou zavedenia programu má byť vzdelávanie vo vodnej doprave. V tejto oblasti sa v poslednom čase ukazuje vážny nedostatok kvalifikovaných členov lodných posádok nielen na Slovensku, ale aj v Európe.
Na čo sa peniaze využijú
Najväčšiu sumu z uvedených celkových prostriedkov na zavedenie programu má predstavovať dotácia pre výstavbu prístavných hrán vo verejných prístavoch v objeme 4,5 mil. eur. Podpora výkonných a všestranných prekladných zariadení by si mala vyžiadať 3 mil. eur, výmena pohonných a pomocných agregátov 2,44 mil. eur a konštrukčné úpravy plavidiel 960 tis. eur.
Program NAIADES sa zameriava na päť strategických a navzájom závislých oblastí pre komplexnú politiku vnútrozemskej vodnej dopravy: trh, loďstvo (flotila), pracovné miesta a zručnosti, vnímanie verejnosťou a infraštruktúra.
Zahŕňa odporúčania akcií, ktoré majú vykonať členské štáty, Európske spoločenstvo a iné zúčastnené strany v rokoch 2006 až 2013. Európska komisia na dosiahnutie svojich cieľov v programe vyzvala členské štáty k aktívnej úlohe pri jeho zavádzaní.