Juraj Bizoň: Postup SkyEurope bol arogantný a nezodpovedný

Advokát tvrdí, že SkyEurope mohol spáchať bankrotový podvod, preto podal podnet na prokuratúru. Pýta sa, kde sú peniaze za nepreletené letenky.

JUDr. Juraj Bizoň má 46 rokov a narodil sa v Púchove. Právo študoval na Univerzite Komenského v Bratislave. V roku 1986 mu bol priznaný titul doktor práv. Od roku 1986 do roku 1991 vykonával právnu prax ako sudca na Okresných súdoch v Bratislave a v Nitre(Zdroj: Archív J.B.)

Podnet sme podali, pretože SkyEurope sa správa arogantne a neslušne. Podanie je koncipované tak, aby zahŕňalo všetkých poškodených. Prokuratúra sa ním už zaoberá. Neviem na základe akých dokladov ministerstvo predĺžilo licenciu SkyEurope, pretože podľa dostupných informácií aerolinky nemali overenú účtovnú závierku. Z vyšetrovania môžu vzísť obvinenia pre manažérov SkyEurope, hovorí v rozhovore Juraj Bizoň, zakladateľ kancelárie Bizoň&Partners, ktorá podala proti SkyEurope podnet na prokuratúru.

Prečo ste sa rozhodli podať podnet na Generálnu prokuratúru?

Mali sme zamestnancov v zahraničí s riadne zakúpenou spiatočnou letenkou. SkyEurope zrušila let a oznámila im, že je len na nich, ako sa dostanú domov. Považovali sme takýto postup SkyEurope za neslušný a arogantný, takto nezodpovedne sa zachovať k svojim zákazníkom v zahraničí. Európske právo je na oblasť leteckej prepravy tak citlivé, že stanovuje odškodné už za niekoľkohodinové omeškania. Nechať svojich klientov v zahraničí, je všeobecne úplne neprípustné.

Urobil pre vás SkyEurope niečo?

Jediné čo SkyEurope pre nás urobil je, že nás informovala, že ak zákazníci použili pri platbe za letenku kreditnú kartu, majú sa obrátiť na príslušnú banku, ktorá im kreditnú kartu vydala a uplatniť si právo na náhradu za nepreletené lety. Podľa e-mailu tieto platby mali byť bez problémov vrátené a problémy s vracaním platieb mali vznikať len tým, ktorí platili iným spôsobom.

Vec sme začali právne riešiť a rýchlo sme zistili, že nás SkyEurope zavádzali, pretože banka, ktorá nám kreditnú kartu vydala, nám už nič nevráti. Bol vytvorený systém, podľa ktorého banky boli len korešpondenčnými bankami a tok peňazí bol vopred presmerovaný k dovtedy utajovanému obchodníkovi do Talianska.

V tom čase už SkyEurope mediálne prezentovali, že je možné, že opäť bude SkyEurope lietať, pretože finančné prostriedky nového investora zo zahraničia sú už v dohľadne, od budúceho správcu konkurznej podstaty si odkúpia názov SkyEurope pre inú firmu bez dlhov a ich biznis vlastne pôjde ďalej.

Toto sú teda dôvody, prečo ste podali podnet na Generálnu prokuratúru?

Áno, toto boli dôvody prečo sme podali návrh na prešetrenie možného podvodu súvisiaceho s pripravovaným bankrotom SkyEurope a to ako jeden z 280-tisíc poškodených subjektov, ktorému na základe masívnej reklamnej kampane boli predané letenky a lety sa neuskutočnili. Ak toto celé bolo vykonané úmyselne, malo by sa jednať o finančný podvod.

Predávali, aj keď nevedeli, či im to veritelia dovolia

Čoho konkrétne sa tento podnet týka?

Máme podozrenie, že neznáme osoby v úmysle obohatiť seba alebo iného a spôsobiť širokému okruhu poškodených škodu, keď uviedli poškodeného do omylu, a to i napriek tomu, že spoločnosť SkyEurope Airlines, bola v procese reštrukturalizácie, títo viedli spoločnosť tak, že na webovej stránke spoločnosti SkyEurope Airlines, ponúkala služby v podobe predaja leteniek, pričom sme mali podozrenie, že v danom čase si podozrivé osoby museli byť vedomé, vzhľadom na úpadkovú finančnú situáciu spoločnosti, že tieto služby nebudú poskytnuté, čím mali spôsobiť škodu širokému okruhu poškodených.

Ďalej sme vysvetlili, že až 21. septembra sa mala uskutočniť schôdza veriteľov za účelom odpustenia časti dlhov a až táto mala rozhodnúť či vôbec sa bude po tomto termíne ďalej lietať. Ako mohli predávať aj na lety po tomto termíne a peniaze nevrátiť?

Ale oni mali licenciu od ministerstva dopravy, až do jari budúceho roku. Do vtedy predávali aj letenky. Čo je na tom zlé?

Licencia je jedna vec, nikto netvrdí že podnikali neoprávnene. Všetky právne úkony podnikateľov musia byť ale v súlade aj s inými predpismi. Žiaden z nich nemá prednosť.

Ministerstvo vykonávalo nepretržitý dozor ohľadne finančnej spôsobilosti na vykonávanie predpokladaného rozsahu leteckej dopravy. Letecký dopravca je podľa zákona povinný každoročne do 31. mája predložiť ministerstvu overenú účtovnú závierku svojho účtovníctva za predchádzajúci rok. Teraz sa len z vyjadrení predstaviteľov SkyEurope dozvedám, že audítori KPMG neauditovali túto závierku keď skonštatovali, že firma nemôže fungovať ďalej bez novej investície.

V akom stave sa aktuálne nachádza podanie?

Prokuratúra sa touto vecou už zaoberá, jedine polícia má v právomoci, aby celú vec riadne vyšetrila a rozhodla, či sa podozrenie preukázalo, či obviní konkrétne osoby z trestného činu ale konečné rozhodnutie aj tak by bolo na súde.

Možnosťou je aj stíhanie manažérov SkyEurope

Ste právnická kancelária, zastupujete v tomto podaní nejakého klienta?

Konáme zatiaľ výlučne ako poškodený subjekt, zatiaľ nezastupujeme žiadnych iných poškodených. Trestné oznámenie je však formulované tak, že sa týka všetkých 280-tisíc poškodených a teda nielen nás, takže polícia sa bude zaoberať celou vecou.

Môžu sa k vám pridať aj ďalší ľudia, ktorí krachom aeroliniek prišli o svoje peniaze?

Nie je vylúčené, že v určite fáze budeme zastupovať aj ďalších. Zatiaľ to však nie je z hľadiska procesného postupu potrebné. Ktokoľvek sa môže pridať, na našich webových stránkach usmerňujeme, kam majú adresovať svoje podania. Ich podania sa jednoducho pripoja k tejto už začatej veci a bude sa konať aj o nich.

Na Slovensku nie je prípustné trestné stíhanie právnickej osoby. Ak sa začne vyšetrovanie, bude jeho cieľom odhaliť fyzickú osobu, ktorá stále za týmto údajným podvodom?

Ak sa v konaní ustáli, že sa jedná o podvod a budú podozrivé z jeho spáchania konkrétne osoby, bude proti nim vznesené obvinenie. V prípade ich odsúdenia by zodpovednosť za škodu prešla konkrétne na nich a z ich majetku by boli poškodení odškodňovaní. Jedná sa o samostatný nárok náhrady škody, mimo konkurzného konania.

Ak platilo 80-percent ľudí kartou, kde je zvyšok peňazí?

Pre médiá ste sa opakovane vyjadrili, že peniaze za 280-tisíc predaných leteniek skončili v akejsi talianskej banke. Odkiaľ máte tieto informácie?

Preverovali sme to aj z iných zdrojov a keďže tieto informácie potvrdzovali, vychádzali sme z toho. SkyEurope už aj uvádzajú nejaký subjekt v Taliansku, ktorý by to aj mal byť. Skutočný tok peňazí a kde tieto sú sa však musí prešetriť.

V banke vám teda povedali, že oni sú len korešpondenčná banka a peniaze sú v Taliansku?

Áno, v tom zmysle.

Podľa dostupných informácií časť týchto peňazí mohla skončiť v talianskej spoločnosti CartaSi, ktorá SkyEurope Airlines spracováva kartové transakcie. Na takomto postupe nie je predsa nič zlé, ak nejakej firme spracováva kartové transakcie spoločnosť, ktorá má na to vytvorené pracovné podmienky.

Zatiaľ sú to len informácie SkyEurope, ničím nedoložené, že časť by mohla byť aj tam. CartaSi sa k tomu jasne nevyjadruje. Aj tak, kde je zbytok? Prečo ich nevrátili? Na tom, že niekto spracováva kartové transakcie nie je nič čudné lebo niekto to spracovávať predsa len musí. Podozrivé je, že okolnosti nasvedčujú že poškodený boli oklamaní, keď boli ubezpečovaní, že poletia a nestalo sa tak.

Drvivá väčšina z tých 280-tisíc leteniek boli platené kartou, CartaSi možno bude uspokojovať všetkých z vlastných zdrojov. Ja síce neviem, aké sú medzinárodné reklamačné podmienky, ale ak budú uspokojovať všetkých bez ohľadu na zdroj peňazí, nebude to v poriadku? Tých 180 dní je štandardná reklamačná doba.

Ak táto spoločnosť uspokojí poškodených z vlastných zdrojov, to by bolo skvelé, lebo viac nebude poškodených. Ak by bola firma ktorá spracúva kartové operácia na Slovensku , kde aj sídli SkyEurope, celá táto transakcia by sa dala vybaviť transparentne a veľmi rýchlo.

Firmu CartaSi ste označili pre agentúru SITA za „utajovaného obchodníka" vy, alebo samotná agentúra?

Po tom ako nás poškodených SkyEurope posielalo po peniaze do svojich bánk, tento obchodník bol pred nami ešte dlho utajovaný. V podstate nás nikto dodnes neinformoval zo SkyEurope, že môžeme byť pokojní, že nás nikto nepoškodil, že CartaSi nám peniaze za nepreletené lety určite vráti. V kauze však škoda nie sú len letenky.

Ako to myslíte, že nie sú to len letenky?

Poškodení mali s návratom domov alebo len s neuskutočneným letom ďalšie výdavky. Realita je však taká, že peniaze sú v nedohľadne a tí, ktorí predávali letenky sa tvária, že toto sa ich už netýka. Ak bola len časť peňazí použitá na iné účely, zostáva sa mi len opýtať, za čo chceli lietať v budúcnosti, či sa nejednalo o rozbehnutý nový druh "pyramídovej" hry, ktorá raz vzhľadom k svojej podstate aj tak raz musela mať niekde koniec.

Pyramídová hra je pohyb na tenkom ľade

Týždenník Trend v aktuálnom čísle píše, že hospodárenie leteckých spoločností v zlej finančnej situácii predstavuje akúsi alternatívu pyramídovej hry. Letecký biznis je dlhodobá investícia. Nie je teda normálne, že firma pokrývala príjmami za lety v budúcnosti aktuálnu prevádzku?

Žiaden zákon nepovoľuje leteckým spoločnostiam hrať so svojimi zákazníkmi pyramídové hry. Ak takto konajú, pohybujú sa na tenkom ľade. Podnikanie má predsa prirodzený účel vytvorenie zisku a nie je nezištnou službou verejnosti. Ak sa predávajú služby majúce sa poskytnúť v budúcnosti a príjmami sa pokrýva len aktuálna prevádza, tento stav sa predsa dlhodobo nedá udržať a je len otázkou času, kedy príde konflikt so zákonmi.

Súhlasíte s tvrdením konkurzného správcu, že konkurz podobných rozmerov ako zažíva SkyEurope nemá na Slovensku obdobu?

Zatiaľ sa k tomu neviem vyjadriť. Ak bol konkurz vopred cieľavedome pripravovaný a majetok je na iných spoločnostiach, ako na tej bankrotujúcej, tak možno bude aj celkom jednoduchý a pre správcu nelukratívny.

Ale ak niektorým ľudom bude peniaze vracať CartaSi, tí si už nebudú podávať prihlášku.

Ak vráti a títo nemajú už inú škodu, prihlášku nemajú prečo podávať.

V konkurznom zákone sa píše, že dlžník musí sám na seba vyhlásiť konkurz ak s odbornou starostlivosťou prišiel na to, že je v úpadku. Čo je odborná starostlivosť?

Podľa zákona konanie so starostlivosťou primeranou funkcii alebo postaveniu konajúcej osoby po zohľadnení všetkých dostupných informácií, ktoré sa týkajú alebo môžu mať vplyv na jej konanie.

Ďalšou otázkou je, či neboli v úpadku, o ktorom by pri odbornej starostlivosti mali vedieť skôr a to ešte predtým, ako začali reštrukturalizačné konanie a prečo tak nekonali. Ak v konkurze nebudú veritelia odškodnení a preukáže sa situácia, že osoba povinná podať návrh na vyhlásenie konkurzu v mene dlžníka, porušila túto povinnosť a neubráni sa, že i napriek tomu konala s odbornou starostlivosťou, je možné úspešne uplatňovať voči nej takýto nárok na náhradu škody až do 1 roka od zrušenia konkurzu. Preto by som doporučoval prihlásiť svoju pohľadávku do konkurzu, lebo takouto škodou je len výška neuspokojených pohľadávok v konkurznom konaní.

Ako dlho pred reštrukturalizáciou boli v úpadku?

Úpadok nastáva kedy?

Zákon je úplne jasný. Dlžník je v úpadku, ak je platobne neschopný alebo predlžený. Platobne neschopný je vtedy, ak má viac ako jedného veriteľa a nie je schopný plniť 30 dní po lehote splatnosti viac ako jeden peňažný záväzok. Predĺžený je zas vtedy, ak má viac ako jedného veriteľa a hodnota jeho splatných záväzkov presahuje hodnotu jeho majetku.

Bol teda SkyEurope v úpadku? Ak sa na to pozriete z pohľadu medializovaných informácií o neplnení záväzkov voči letiskám, refundácie ľudom.

Ak dlžník podá návrh na povolenie reštrukturalizácie rozumie sa tým už zo zákona, že je v úpadku. Otázka je ako dlho pred týmto povolením tam už bol? Dni, mesiace, roky?

Spoločnosť SkyEurope mala prisľúbených viacero preklenovacích úverov, ktoré mali zaručiť, že firma bude lietať naďalej. Firmu podľa Nicka Manoudakisa odstavilo až to, že jeden z úverov neprišiel.

Neriešilo to však podstatu zadlžovania spoločnosti,v skutočnosti sa týmto len mala odsunúť splatnosť záväzkov, ktoré sa mali nahradiť novými. Podstatou je, či pri tak nízkych cenách ktoré v tom čase inzerovali, by dokázali vytvárať zisk. Reštrukturalizačné konanie však nemá za cieľ masívne vytvárať ďalších poškodených.

"Polievočku si neprihrievame," angažovali sme sa už aj v minulosti

SkyEurope pôsobil po celej Európe, preto sa jeho krach dotkol desaťtisícov ľudí. Preto sa nie len Slováci, ale aj zahraničie, prizerá tomu, čo sa okolo aeroliniek deje. Vy ste sa podaním na Generálnu prokuratúru dostali k stredu tejto pozornosti. Nie je to od vás len kalkulácia, že si chcete „prihriať svoju polievočku"?

Advokátska kancelária BIZOŇ & PARTNERS chce peniaze späť a nakoľko máme súcit aj s ostatnými, konáme. Prvotné úkony sa týkajú podstaty poškodenia a tým teda všetkých poškodených. Asi až tak neznámi nebudeme, nakoľko kancelária poskytuje právne služby osemnásť rokov, čo je na slovenské pomery dosť dlhá doba

So SkyEurope ste mali skúsenosti aj v minulosti? Lietali ste s nimi?

Áno, občas. Na niektoré linky mali na Slovensku licenciu však len oni.

Boli nejaké problémy?

Pred niekoľkými rokmi ma nechali bez vysvetlenia čakať na odlet domov v Amsterdame 9 hodín. Potom som sa im pokúšal vyhýbať. Žiaľ, neúspešne.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Equadiff 2017 – svetová konferencia o diferenciálnych rovniciach
  2. Priemerné ceny bytov v júni boli vyššie ako pred rokom
  3. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  4. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  5. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  6. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  7. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  8. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  9. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  10. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 434
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 714
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 305
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 159
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 873
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 837
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 692
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 255
  9. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku 2 116
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 096

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polícia obvinila Kotlebu za šeky na 1488 eur

Banskobystrickému županovi hrozí za prejavovanie sympatií k extrémistickým hnutiam šesť mesiacov až tri roky.

DOMOV

Policajti koncerty neonacistov nezastavili, lebo je to ťažké

Nabehnúť na koncert extrémistov nie je jednoduché.

KOŠICE KORZÁR

Vodárne predali pozemky developerovi. Ich šéf tam kúpil 24 bytov

Hreha: Byty sú moja súkromná vec.

Neprehliadnite tiež

Cestujete do Chorvátska? Cesta sa vám môže predĺžiť kvôli prázdninám

Začínajúce a končiace prázdniny v niektorých nemeckých spolkových krajinách môžu skomplikovať cestu k moru.

Operátor O2 môže naďalej používať svoje meno, zaplatil za to milióny

Pôvodný majiteľ dovolil českému a slovenskému operátorovi O2, aby svoj názov používal ďalšie roky.

Bratislavskí taxikári idú štrajkovať, podporia ich aj kolegovia z Prahy

Taxikári chcú upozorniť na ignorovanie zákonov v oblasti taxi služieb.

Situácia s lykožrútom je kritická, lesníci evidujú rekordné odchyty

Podmienky v smrekových porastoch sa stávajú kritické.