SME
Nedeľa, 19. september, 2021 | Meniny má KonštantínKrížovkyKrížovky

Juraj Bizoň: Postup SkyEurope bol arogantný a nezodpovedný

Advokát tvrdí, že SkyEurope mohol spáchať bankrotový podvod, preto podal podnet na prokuratúru. Pýta sa, kde sú peniaze za nepreletené letenky.

JUDr. Juraj Bizoň má 46 rokov a narodil sa v Púchove. Právo študoval na Univerzite Komenského v Bratislave. V roku 1986 mu bol priznaný titul doktor práv. Od roku 1986 do roku 1991 vykonával právnu prax ako sudca na Okresných súdoch v Bratislave a v NitreJUDr. Juraj Bizoň má 46 rokov a narodil sa v Púchove. Právo študoval na Univerzite Komenského v Bratislave. V roku 1986 mu bol priznaný titul doktor práv. Od roku 1986 do roku 1991 vykonával právnu prax ako sudca na Okresných súdoch v Bratislave a v Nitre (Zdroj: Archív J.B.)

Podnet sme podali, pretože SkyEurope sa správa arogantne a neslušne. Podanie je koncipované tak, aby zahŕňalo všetkých poškodených. Prokuratúra sa ním už zaoberá. Neviem na základe akých dokladov ministerstvo predĺžilo licenciu SkyEurope, pretože podľa dostupných informácií aerolinky nemali overenú účtovnú závierku. Z vyšetrovania môžu vzísť obvinenia pre manažérov SkyEurope, hovorí v rozhovore Juraj Bizoň, zakladateľ kancelárie Bizoň&Partners, ktorá podala proti SkyEurope podnet na prokuratúru.

Skryť Vypnúť reklamu

Prečo ste sa rozhodli podať podnet na Generálnu prokuratúru?

Mali sme zamestnancov v zahraničí s riadne zakúpenou spiatočnou letenkou. SkyEurope zrušila let a oznámila im, že je len na nich, ako sa dostanú domov. Považovali sme takýto postup SkyEurope za neslušný a arogantný, takto nezodpovedne sa zachovať k svojim zákazníkom v zahraničí. Európske právo je na oblasť leteckej prepravy tak citlivé, že stanovuje odškodné už za niekoľkohodinové omeškania. Nechať svojich klientov v zahraničí, je všeobecne úplne neprípustné.

Urobil pre vás SkyEurope niečo?

Jediné čo SkyEurope pre nás urobil je, že nás informovala, že ak zákazníci použili pri platbe za letenku kreditnú kartu, majú sa obrátiť na príslušnú banku, ktorá im kreditnú kartu vydala a uplatniť si právo na náhradu za nepreletené lety. Podľa e-mailu tieto platby mali byť bez problémov vrátené a problémy s vracaním platieb mali vznikať len tým, ktorí platili iným spôsobom.

Skryť Vypnúť reklamu

Vec sme začali právne riešiť a rýchlo sme zistili, že nás SkyEurope zavádzali, pretože banka, ktorá nám kreditnú kartu vydala, nám už nič nevráti. Bol vytvorený systém, podľa ktorého banky boli len korešpondenčnými bankami a tok peňazí bol vopred presmerovaný k dovtedy utajovanému obchodníkovi do Talianska.

V tom čase už SkyEurope mediálne prezentovali, že je možné, že opäť bude SkyEurope lietať, pretože finančné prostriedky nového investora zo zahraničia sú už v dohľadne, od budúceho správcu konkurznej podstaty si odkúpia názov SkyEurope pre inú firmu bez dlhov a ich biznis vlastne pôjde ďalej.

Toto sú teda dôvody, prečo ste podali podnet na Generálnu prokuratúru?

Áno, toto boli dôvody prečo sme podali návrh na prešetrenie možného podvodu súvisiaceho s pripravovaným bankrotom SkyEurope a to ako jeden z 280-tisíc poškodených subjektov, ktorému na základe masívnej reklamnej kampane boli predané letenky a lety sa neuskutočnili. Ak toto celé bolo vykonané úmyselne, malo by sa jednať o finančný podvod.

Skryť Vypnúť reklamu

Predávali, aj keď nevedeli, či im to veritelia dovolia

Čoho konkrétne sa tento podnet týka?

Máme podozrenie, že neznáme osoby v úmysle obohatiť seba alebo iného a spôsobiť širokému okruhu poškodených škodu, keď uviedli poškodeného do omylu, a to i napriek tomu, že spoločnosť SkyEurope Airlines, bola v procese reštrukturalizácie, títo viedli spoločnosť tak, že na webovej stránke spoločnosti SkyEurope Airlines, ponúkala služby v podobe predaja leteniek, pričom sme mali podozrenie, že v danom čase si podozrivé osoby museli byť vedomé, vzhľadom na úpadkovú finančnú situáciu spoločnosti, že tieto služby nebudú poskytnuté, čím mali spôsobiť škodu širokému okruhu poškodených.

Ďalej sme vysvetlili, že až 21. septembra sa mala uskutočniť schôdza veriteľov za účelom odpustenia časti dlhov a až táto mala rozhodnúť či vôbec sa bude po tomto termíne ďalej lietať. Ako mohli predávať aj na lety po tomto termíne a peniaze nevrátiť?

Skryť Vypnúť reklamu

Ale oni mali licenciu od ministerstva dopravy, až do jari budúceho roku. Do vtedy predávali aj letenky. Čo je na tom zlé?

Licencia je jedna vec, nikto netvrdí že podnikali neoprávnene. Všetky právne úkony podnikateľov musia byť ale v súlade aj s inými predpismi. Žiaden z nich nemá prednosť.

Ministerstvo vykonávalo nepretržitý dozor ohľadne finančnej spôsobilosti na vykonávanie predpokladaného rozsahu leteckej dopravy. Letecký dopravca je podľa zákona povinný každoročne do 31. mája predložiť ministerstvu overenú účtovnú závierku svojho účtovníctva za predchádzajúci rok. Teraz sa len z vyjadrení predstaviteľov SkyEurope dozvedám, že audítori KPMG neauditovali túto závierku keď skonštatovali, že firma nemôže fungovať ďalej bez novej investície.

Skryť Vypnúť reklamu

V akom stave sa aktuálne nachádza podanie?

Prokuratúra sa touto vecou už zaoberá, jedine polícia má v právomoci, aby celú vec riadne vyšetrila a rozhodla, či sa podozrenie preukázalo, či obviní konkrétne osoby z trestného činu ale konečné rozhodnutie aj tak by bolo na súde.

Možnosťou je aj stíhanie manažérov SkyEurope

Ste právnická kancelária, zastupujete v tomto podaní nejakého klienta?

Konáme zatiaľ výlučne ako poškodený subjekt, zatiaľ nezastupujeme žiadnych iných poškodených. Trestné oznámenie je však formulované tak, že sa týka všetkých 280-tisíc poškodených a teda nielen nás, takže polícia sa bude zaoberať celou vecou.

Môžu sa k vám pridať aj ďalší ľudia, ktorí krachom aeroliniek prišli o svoje peniaze?

Nie je vylúčené, že v určite fáze budeme zastupovať aj ďalších. Zatiaľ to však nie je z hľadiska procesného postupu potrebné. Ktokoľvek sa môže pridať, na našich webových stránkach usmerňujeme, kam majú adresovať svoje podania. Ich podania sa jednoducho pripoja k tejto už začatej veci a bude sa konať aj o nich.

Skryť Vypnúť reklamu

Na Slovensku nie je prípustné trestné stíhanie právnickej osoby. Ak sa začne vyšetrovanie, bude jeho cieľom odhaliť fyzickú osobu, ktorá stále za týmto údajným podvodom?

Ak sa v konaní ustáli, že sa jedná o podvod a budú podozrivé z jeho spáchania konkrétne osoby, bude proti nim vznesené obvinenie. V prípade ich odsúdenia by zodpovednosť za škodu prešla konkrétne na nich a z ich majetku by boli poškodení odškodňovaní. Jedná sa o samostatný nárok náhrady škody, mimo konkurzného konania.

Ak platilo 80-percent ľudí kartou, kde je zvyšok peňazí?

Pre médiá ste sa opakovane vyjadrili, že peniaze za 280-tisíc predaných leteniek skončili v akejsi talianskej banke. Odkiaľ máte tieto informácie?

Preverovali sme to aj z iných zdrojov a keďže tieto informácie potvrdzovali, vychádzali sme z toho. SkyEurope už aj uvádzajú nejaký subjekt v Taliansku, ktorý by to aj mal byť. Skutočný tok peňazí a kde tieto sú sa však musí prešetriť.

Skryť Vypnúť reklamu

V banke vám teda povedali, že oni sú len korešpondenčná banka a peniaze sú v Taliansku?

Áno, v tom zmysle.

Podľa dostupných informácií časť týchto peňazí mohla skončiť v talianskej spoločnosti CartaSi, ktorá SkyEurope Airlines spracováva kartové transakcie. Na takomto postupe nie je predsa nič zlé, ak nejakej firme spracováva kartové transakcie spoločnosť, ktorá má na to vytvorené pracovné podmienky.

Zatiaľ sú to len informácie SkyEurope, ničím nedoložené, že časť by mohla byť aj tam. CartaSi sa k tomu jasne nevyjadruje. Aj tak, kde je zbytok? Prečo ich nevrátili? Na tom, že niekto spracováva kartové transakcie nie je nič čudné lebo niekto to spracovávať predsa len musí. Podozrivé je, že okolnosti nasvedčujú že poškodený boli oklamaní, keď boli ubezpečovaní, že poletia a nestalo sa tak.

Skryť Vypnúť reklamu

Drvivá väčšina z tých 280-tisíc leteniek boli platené kartou, CartaSi možno bude uspokojovať všetkých z vlastných zdrojov. Ja síce neviem, aké sú medzinárodné reklamačné podmienky, ale ak budú uspokojovať všetkých bez ohľadu na zdroj peňazí, nebude to v poriadku? Tých 180 dní je štandardná reklamačná doba.

Ak táto spoločnosť uspokojí poškodených z vlastných zdrojov, to by bolo skvelé, lebo viac nebude poškodených. Ak by bola firma ktorá spracúva kartové operácia na Slovensku , kde aj sídli SkyEurope, celá táto transakcia by sa dala vybaviť transparentne a veľmi rýchlo.

Firmu CartaSi ste označili pre agentúru SITA za „utajovaného obchodníka" vy, alebo samotná agentúra?

Po tom ako nás poškodených SkyEurope posielalo po peniaze do svojich bánk, tento obchodník bol pred nami ešte dlho utajovaný. V podstate nás nikto dodnes neinformoval zo SkyEurope, že môžeme byť pokojní, že nás nikto nepoškodil, že CartaSi nám peniaze za nepreletené lety určite vráti. V kauze však škoda nie sú len letenky.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako to myslíte, že nie sú to len letenky?

Poškodení mali s návratom domov alebo len s neuskutočneným letom ďalšie výdavky. Realita je však taká, že peniaze sú v nedohľadne a tí, ktorí predávali letenky sa tvária, že toto sa ich už netýka. Ak bola len časť peňazí použitá na iné účely, zostáva sa mi len opýtať, za čo chceli lietať v budúcnosti, či sa nejednalo o rozbehnutý nový druh "pyramídovej" hry, ktorá raz vzhľadom k svojej podstate aj tak raz musela mať niekde koniec.

Pyramídová hra je pohyb na tenkom ľade

Týždenník Trend v aktuálnom čísle píše, že hospodárenie leteckých spoločností v zlej finančnej situácii predstavuje akúsi alternatívu pyramídovej hry. Letecký biznis je dlhodobá investícia. Nie je teda normálne, že firma pokrývala príjmami za lety v budúcnosti aktuálnu prevádzku?

Skryť Vypnúť reklamu

Žiaden zákon nepovoľuje leteckým spoločnostiam hrať so svojimi zákazníkmi pyramídové hry. Ak takto konajú, pohybujú sa na tenkom ľade. Podnikanie má predsa prirodzený účel vytvorenie zisku a nie je nezištnou službou verejnosti. Ak sa predávajú služby majúce sa poskytnúť v budúcnosti a príjmami sa pokrýva len aktuálna prevádza, tento stav sa predsa dlhodobo nedá udržať a je len otázkou času, kedy príde konflikt so zákonmi.

Súhlasíte s tvrdením konkurzného správcu, že konkurz podobných rozmerov ako zažíva SkyEurope nemá na Slovensku obdobu?

Zatiaľ sa k tomu neviem vyjadriť. Ak bol konkurz vopred cieľavedome pripravovaný a majetok je na iných spoločnostiach, ako na tej bankrotujúcej, tak možno bude aj celkom jednoduchý a pre správcu nelukratívny.

Skryť Vypnúť reklamu

Ale ak niektorým ľudom bude peniaze vracať CartaSi, tí si už nebudú podávať prihlášku.

Ak vráti a títo nemajú už inú škodu, prihlášku nemajú prečo podávať.

V konkurznom zákone sa píše, že dlžník musí sám na seba vyhlásiť konkurz ak s odbornou starostlivosťou prišiel na to, že je v úpadku. Čo je odborná starostlivosť?

Podľa zákona konanie so starostlivosťou primeranou funkcii alebo postaveniu konajúcej osoby po zohľadnení všetkých dostupných informácií, ktoré sa týkajú alebo môžu mať vplyv na jej konanie.

Ďalšou otázkou je, či neboli v úpadku, o ktorom by pri odbornej starostlivosti mali vedieť skôr a to ešte predtým, ako začali reštrukturalizačné konanie a prečo tak nekonali. Ak v konkurze nebudú veritelia odškodnení a preukáže sa situácia, že osoba povinná podať návrh na vyhlásenie konkurzu v mene dlžníka, porušila túto povinnosť a neubráni sa, že i napriek tomu konala s odbornou starostlivosťou, je možné úspešne uplatňovať voči nej takýto nárok na náhradu škody až do 1 roka od zrušenia konkurzu. Preto by som doporučoval prihlásiť svoju pohľadávku do konkurzu, lebo takouto škodou je len výška neuspokojených pohľadávok v konkurznom konaní.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako dlho pred reštrukturalizáciou boli v úpadku?

Úpadok nastáva kedy?

Zákon je úplne jasný. Dlžník je v úpadku, ak je platobne neschopný alebo predlžený. Platobne neschopný je vtedy, ak má viac ako jedného veriteľa a nie je schopný plniť 30 dní po lehote splatnosti viac ako jeden peňažný záväzok. Predĺžený je zas vtedy, ak má viac ako jedného veriteľa a hodnota jeho splatných záväzkov presahuje hodnotu jeho majetku.

Bol teda SkyEurope v úpadku? Ak sa na to pozriete z pohľadu medializovaných informácií o neplnení záväzkov voči letiskám, refundácie ľudom.

Ak dlžník podá návrh na povolenie reštrukturalizácie rozumie sa tým už zo zákona, že je v úpadku. Otázka je ako dlho pred týmto povolením tam už bol? Dni, mesiace, roky?

Spoločnosť SkyEurope mala prisľúbených viacero preklenovacích úverov, ktoré mali zaručiť, že firma bude lietať naďalej. Firmu podľa Nicka Manoudakisa odstavilo až to, že jeden z úverov neprišiel.

Skryť Vypnúť reklamu

Neriešilo to však podstatu zadlžovania spoločnosti,v skutočnosti sa týmto len mala odsunúť splatnosť záväzkov, ktoré sa mali nahradiť novými. Podstatou je, či pri tak nízkych cenách ktoré v tom čase inzerovali, by dokázali vytvárať zisk. Reštrukturalizačné konanie však nemá za cieľ masívne vytvárať ďalších poškodených.

"Polievočku si neprihrievame," angažovali sme sa už aj v minulosti

SkyEurope pôsobil po celej Európe, preto sa jeho krach dotkol desaťtisícov ľudí. Preto sa nie len Slováci, ale aj zahraničie, prizerá tomu, čo sa okolo aeroliniek deje. Vy ste sa podaním na Generálnu prokuratúru dostali k stredu tejto pozornosti. Nie je to od vás len kalkulácia, že si chcete „prihriať svoju polievočku"?

Advokátska kancelária BIZOŇ & PARTNERS chce peniaze späť a nakoľko máme súcit aj s ostatnými, konáme. Prvotné úkony sa týkajú podstaty poškodenia a tým teda všetkých poškodených. Asi až tak neznámi nebudeme, nakoľko kancelária poskytuje právne služby osemnásť rokov, čo je na slovenské pomery dosť dlhá doba

Skryť Vypnúť reklamu

So SkyEurope ste mali skúsenosti aj v minulosti? Lietali ste s nimi?

Áno, občas. Na niektoré linky mali na Slovensku licenciu však len oni.

Boli nejaké problémy?

Pred niekoľkými rokmi ma nechali bez vysvetlenia čakať na odlet domov v Amsterdame 9 hodín. Potom som sa im pokúšal vyhýbať. Žiaľ, neúspešne.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  2. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  3. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  4. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  5. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  6. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  8. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  9. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  10. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  3. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 7 875
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 7 637
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 7 367
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 325
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 237
  6. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 968
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 562
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 161
  9. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 1 931
  10. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 826
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister Matovič.

Kollárovci by prípade podľa neho mohli prísť o SIS.


3 h
Peter Sagan získal žltý dres pre celkového víťaza pretekov Okolo Slovenska 2021.

Slovenský cyklista si udržal žltý dres.


Sportnet a 1 ďalší 2 h
Peter Tkačenko

Problém logiky je totiž ten, že na Slovensku neplatí.


1 h
Vica Kerekes

Jesse Eisenberg ju obdivuje, koľkými jazykmi rozpráva.


17. sep

Neprehliadnite tiež

Šéf Slovakia Travel Václav Mika.

Nová štátna organizácia na podporu cestovného ruchu nenadväzuje na Slovenskú agentúru pre cestovný ruch.


SITA 45m
Ilustračná foto.

Najviac bolo už tradične v hygiene budov a prevádzky.


SITA 1 h
Ilustračné foto

Benzín 95 je drahší ako vlani o zhruba 23 percent a benzín 98 o 20 percent.


SITA 2 h

Výrobcovia a dodávatelia nemajú podľa vlády proti nákupcom reťazcov žiadnu šancu.


TASR 4 h
Skryť Zatvoriť reklamu