Automobilky sa podľa analytikov budú zotavovať pomaly

Automobilový priemysel sa podľa ekonomických analytikov, ktorých oslovila TASR, bude z dôsledkov hospodárskej krízy ...

BRATISLAVA. Automobilový priemysel sa podľa ekonomických analytikov, ktorých oslovila TASR, bude z dôsledkov hospodárskej krízy zotavovať len veľmi pomaly, nakoľko reálne ukazovatele ekonomík hrajú v jeho neprospech.

"Vysoká nezamestnanosť, zmrazené mzdy a neistota udržania pracovného miesta stále držia domácnosti v opatrnej stratégii pri kúpe áut," povedal analytik Unikredit Bank Slovakia Dávid Dereník.

Ako najlepšie možné východisko v čase hospodárskej krízy v automobilovom priemysle vidí ekonóm Richard Ďurana z Inštitútu ekonomických a sociálnych analýz (INESS) reštrukturalizáciu tohto odvetvia. "O aký druh reštrukturalizácie by malo ísť, to už budú musieť objaviť sami producenti. Aj vláda disponuje nástrojmi, ako uľahčiť podnikateľom dýchanie v týchto neľahkých časoch. Najúčinnejším je znižovanie odvodov, ktoré ponechá podnikateľom viac prostriedkov na nové investície či zachovanie alebo otváranie nových pracovných miest," uviedol Ďurana.

Posun v spotrebiteľských preferenciách, vhodné nastavenie produktového portfólia a vyššia konkurencieschopnosť môže byť podľa hlavného analytika Volksbank Slovensko Vladimíra Vaňa tiež nádejou pre slovenské závody automobilových koncernov. "Niektoré z nich sú aj v týchto ťažkých časoch úspešné vo zvyšovaní svojho trhového podielu, iným sa darí preukázať svoju mimoriadne vysokú konkurencieschopnosť v rámci koncernových súťaží o nové rozvojové projekty, ďalšie stoja na tej výhodnejšej strane geografickej optimalizácie výrobných kapacít," uviedol Vaňo.

Automobilové spoločnosti sú v súčasnosti nútené bojovať o zákazníkov lákavou cenovou ponukou, pretože aj ceny pohonných látok vykazujú momentálne pomerne časté výkyvy. "Vytvára sa tak zákaznícky tlak vyrábať malé rodinné autá s nízkou spotrebou," dodal Dereník.

Šrotovné podľa Ďuranu prispelo k deformácii spotreby. Kvôli zvýšenému nákupu áut tak ostalo Slovákom menej prostriedkov na nákup iných tovarov a služieb, a teda sa selektívne podporilo jedno odvetvie na náklady všetkých ostatných.

Priamy efekt šrotovného pre naše automobilky bol podľa Dereníka tiež minimálny. Zvýšenie odbytu stimulovalo najmä šrotovné v ostatných krajinách. "Tým hlavným štartérom apetítu domácností kúpiť si nové auto bol druhotný efekt šrotovného v podobe rozbehnutia konkurenčného boja medzi automobilkami. Je však pravdepodobné, že by automobilky boli nútené pristúpiť ku zľavám aj bez zavedenia šrotovného," uviedol Dereník.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 569
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 632
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 228
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 056
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 796
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 519
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 397
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 845
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 597
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 996

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

Neprehliadnite tiež

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

Chcete hypotéku? Banky zlacňujú, ale pomýliť sa dá ľahko (prehľad)

Ešte pred začatím jari, kedy sa predáva najviac hypoték, spustili banky akciové úroky.

Cena benzínu stále rastie, motoristi tankujú najdrahšie za rok a pol

Priemerná cena litra benzínu na čerpacích staniciach je 1,31 eura. Takáto cena bola naposledy v auguste 2015.

Érsek nemá pochybnosti o transparentnosti a kvalite obchvatu Bratislavy

Reagovalo tak na vyjadrenia predstaviteľov Európskej investičnej banky, ktorá obchvat Bratislavy podporila sumou 427 miliónov eur.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop