FRANKFURT/HAMBURG. Nemecká automobilka Volkswagen posilňuje svoju prítomnosť v Ázii po tom, čo schválila 4 mld. eur nových investícií v Číne a zvýšila snahy o začatie produkcie automobilov v Malajzii. Podľa vyhlásenia spoločnosti, Volkswagen (VW) použije prostriedky počas roka 2011 na vývoj nových produktov a rast výrobnej kapacity v Číne o ďalších 100 tis. vozidiel. Čína je najdôležitejším zahraničným trhom najväčšej európskej automobilky.
"V Číne budeme v tomto roku rásť značným dvojciferným tempom a v budúcnosti budeme pokračovať, aby sme si zabezpečili vedúcu pozíciu na trhu. Volkswagen Group China je na dobrej ceste, aby splnil svoju stratégiu do roku 2018 zdvojnásobiť ročný predaj na 2 milióny vozidiel skôr, ako sme plánovali," povedal Winfried Vahland, prezident VW pre Čínu. Minulý rok predal Volkswagen v Číne 1,02 mil. áut, takmer toľko ako v Nemecku.
Automobilka VW taktiež informovala o tom, že uvažuje o možnosti vyrábať vozidlá v Malajzii s miestnou automobilkou Proton Holdings. V máji sa Volkswagen dohodol na výrobe vozidiel s miestnym partnerom v Indonézii, čo bolo podľa spoločnosti prvým krokom k expanzii automobilky na trhu ASEAN. Podľa malajzijského denníka Star sa už VW nebude pokúšať získať v Protone podiel, o čo sa pokúšal predtým. Namiesto toho automobilky uvažujú nad výrobou automobilov pre VW v závode Protonu v Tanjung Malime.
VW, ktorý považuje 10-členný región ASEAN za región poskytujúci obrovský rastový potenciál, sa pokúšal dva razy uzavrieť strategickú alianciu s Protonom už od roku 2004, pričom rokovania definitívne skrachovali v novembri 2007. V snahe dostať sa do regiónu iným spôsobom sa rozhodol VW vyrábať modely Touran v Indonézii, keď uzavrel partnerstvo s Indomobil, najväčšou automobilkou v krajine.
Snahy dostať sa na trh ASEAN komplikujú veľké rozdiely v trhoch, keď Thajčania kupujú najmä pick-upy, pričom v Indonézii sú populárne viacúčelové vozidlá (MPV) a vo Vietname motocykle. Navyše dovozné clá až do výšky 100 % na autá prichádzajúce z Európskej únie umožňujú udržateľný rast iba prostredníctvom miestnej výroby. Odmeny za úspešný vstup na trh by mohli byť značné, keďže v regióne ASEAN žije 570 mil. obyvateľov. Obyvatelia tohto regiónu pritom vlastnia málo vozidiel na obyvateľa v porovnaní so západom, keď v krajinách ako Nemecko je 500 automobilov na 1 tis. obyvateľov, v Indonézii je to 49 a napríklad v Thajsku je to 146 vozidiel.