Zamestnanci Opela musia počítať s prepúšťaním

Všetky štyri závody Opela v krajine budú vyrábať aj v budúcnosti, ale ich zamestnanci si ešte tak skoro nevydýchnu. Musia rátať so silným prepúšťaním. Samotná Magna varuje pre eufóriou.

RUSSELSHEIM. Konzorcium Magny a Sberbank získava Opel, nemeckú dcéru amerického koncernu General Motors (GM).

"Pracovné miesta v Opeli nie sú garantované natrvalo," povedal Wolfgang Meinig z výskumného pracoviska automobilového priemyslu v Bambergu.

Z 50.000 pracovníkov Opela sa ich stav v Európe podľa koncepcie Magny zníži asi o 11.000. V Nemecku ich je 25.000 a ráta sa s tým, že ich v budúcnosti zostane o 3000 menej.

V európskom automobilovom priemysle je silný prebytok výrobných kapacít. Podiel Opela na trhu v ostatných rokoch sústavne klesal. V uplynulých mesiacoch došlo síce k jeho rastu, ale len vďaka šrotovnému.

Súčasťou Nového Opela (New Opel) sa má stať aj doterajšia britská dcéra GM Vauxhall. Jej zamestnanci už protestovali proti tomu, že sa s nimi zaobchádza nerovnoprávne. Vláda v Londýne vyhlásila, že v rokovaniach s Magnou chce pre nich dosiahnuť čo najlepšie podmienky.

GM má strach z ruskej konkurencie

Črtá sa aj ďalší konflikt. Partnerom Magny v konzorciu je ruská štátna Sberbank, ktorá je prepojená s ruskou automobilkou GAZ. Tá má záujem o technológie Opela. Vedenie ruskej automobilky v máji vyhlásilo, že vo svojom základnom závode chce vyrábať ročne 180.000 opelov. Predstavitelia GM, ktorému zostane v Novom Opeli 35-% podiel, vo štvrtok uviedli, že v Rusku by sa malo vyrábať len málo modelov Opela.

GM sa obáva, aby si nevypestoval nových konkurentov, veď pre ruský trh má vlastné rozvoje zámery.

Magna vystríha pred eufóriou ešte aj z ďalších príčin. Pred podpísaním definitívnej dohody o prechode vlastníckych práv na medzinárodné konzorcium treba dodiskutovať viaceré otázky. Predstavitelia GM vo štvrtok hovorili, že diskusie môžu trvať ešte niekoľko týždňov.

Magna doteraz vystupovala ako nezávislý dodávateľov autosúčiastok a autokomponentov pre výrobcov vozidiel na celom svete. Teraz bude sama účastníkom ich finálnej výroby. Ostatným automobilkám bude musieť dokázať, že svoju finálnu výrobu neuprednostňuje pred konkurenciou. Spolušéf Magny Siegfried Wolf uviedol, že sa tento problém vyrieši čisto - sféry dodávok autokomponentov a výroby automobilov budú od seba dôsledne oddelené.

Situácia samotnej Magny nie je teraz jednoduchá. Koncern, ktorý má po celom svete spolu 70.000 pracovníkov, v prvom polroku zaznamenal medziročný pokles výnosov o 45 %. Klesli mu na 7,28 miliardy USD (5 miliárd eur). V prvom štvrťroku vytvoril stratu 405 miliónov USD, kým vlani mal v rovnakom období zisk 70 miliónov USD. Magna spája svoj úspech vo výrobe automobilov s ruským trhom. Ten je však v súčasnosti v dôsledku globálnej finančnej a hospodárskej krízy v úpadku.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 789
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 163
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 684
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 136
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 299
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 254
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 032
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 994
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 826
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 756

Téma: Voľby v Nemecku


Článok je zaradený aj do ďalších tém Nemecko, Opel

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.