RUSSELSHEIM. Konzorcium Magny a Sberbank získava Opel, nemeckú dcéru amerického koncernu General Motors (GM).
"Pracovné miesta v Opeli nie sú garantované natrvalo," povedal Wolfgang Meinig z výskumného pracoviska automobilového priemyslu v Bambergu.
Z 50.000 pracovníkov Opela sa ich stav v Európe podľa koncepcie Magny zníži asi o 11.000. V Nemecku ich je 25.000 a ráta sa s tým, že ich v budúcnosti zostane o 3000 menej.
V európskom automobilovom priemysle je silný prebytok výrobných kapacít. Podiel Opela na trhu v ostatných rokoch sústavne klesal. V uplynulých mesiacoch došlo síce k jeho rastu, ale len vďaka šrotovnému.
Súčasťou Nového Opela (New Opel) sa má stať aj doterajšia britská dcéra GM Vauxhall. Jej zamestnanci už protestovali proti tomu, že sa s nimi zaobchádza nerovnoprávne. Vláda v Londýne vyhlásila, že v rokovaniach s Magnou chce pre nich dosiahnuť čo najlepšie podmienky.
GM má strach z ruskej konkurencie
Črtá sa aj ďalší konflikt. Partnerom Magny v konzorciu je ruská štátna Sberbank, ktorá je prepojená s ruskou automobilkou GAZ. Tá má záujem o technológie Opela. Vedenie ruskej automobilky v máji vyhlásilo, že vo svojom základnom závode chce vyrábať ročne 180.000 opelov. Predstavitelia GM, ktorému zostane v Novom Opeli 35-% podiel, vo štvrtok uviedli, že v Rusku by sa malo vyrábať len málo modelov Opela.
GM sa obáva, aby si nevypestoval nových konkurentov, veď pre ruský trh má vlastné rozvoje zámery.
Magna vystríha pred eufóriou ešte aj z ďalších príčin. Pred podpísaním definitívnej dohody o prechode vlastníckych práv na medzinárodné konzorcium treba dodiskutovať viaceré otázky. Predstavitelia GM vo štvrtok hovorili, že diskusie môžu trvať ešte niekoľko týždňov.
Magna doteraz vystupovala ako nezávislý dodávateľov autosúčiastok a autokomponentov pre výrobcov vozidiel na celom svete. Teraz bude sama účastníkom ich finálnej výroby. Ostatným automobilkám bude musieť dokázať, že svoju finálnu výrobu neuprednostňuje pred konkurenciou. Spolušéf Magny Siegfried Wolf uviedol, že sa tento problém vyrieši čisto - sféry dodávok autokomponentov a výroby automobilov budú od seba dôsledne oddelené.
Situácia samotnej Magny nie je teraz jednoduchá. Koncern, ktorý má po celom svete spolu 70.000 pracovníkov, v prvom polroku zaznamenal medziročný pokles výnosov o 45 %. Klesli mu na 7,28 miliardy USD (5 miliárd eur). V prvom štvrťroku vytvoril stratu 405 miliónov USD, kým vlani mal v rovnakom období zisk 70 miliónov USD. Magna spája svoj úspech vo výrobe automobilov s ruským trhom. Ten je však v súčasnosti v dôsledku globálnej finančnej a hospodárskej krízy v úpadku.