Zamestnanci Opela musia počítať s prepúšťaním

Všetky štyri závody Opela v krajine budú vyrábať aj v budúcnosti, ale ich zamestnanci si ešte tak skoro nevydýchnu. Musia rátať so silným prepúšťaním. Samotná Magna varuje pre eufóriou.

RUSSELSHEIM. Konzorcium Magny a Sberbank získava Opel, nemeckú dcéru amerického koncernu General Motors (GM).

"Pracovné miesta v Opeli nie sú garantované natrvalo," povedal Wolfgang Meinig z výskumného pracoviska automobilového priemyslu v Bambergu.

Z 50.000 pracovníkov Opela sa ich stav v Európe podľa koncepcie Magny zníži asi o 11.000. V Nemecku ich je 25.000 a ráta sa s tým, že ich v budúcnosti zostane o 3000 menej.

V európskom automobilovom priemysle je silný prebytok výrobných kapacít. Podiel Opela na trhu v ostatných rokoch sústavne klesal. V uplynulých mesiacoch došlo síce k jeho rastu, ale len vďaka šrotovnému.

Súčasťou Nového Opela (New Opel) sa má stať aj doterajšia britská dcéra GM Vauxhall. Jej zamestnanci už protestovali proti tomu, že sa s nimi zaobchádza nerovnoprávne. Vláda v Londýne vyhlásila, že v rokovaniach s Magnou chce pre nich dosiahnuť čo najlepšie podmienky.

GM má strach z ruskej konkurencie

Črtá sa aj ďalší konflikt. Partnerom Magny v konzorciu je ruská štátna Sberbank, ktorá je prepojená s ruskou automobilkou GAZ. Tá má záujem o technológie Opela. Vedenie ruskej automobilky v máji vyhlásilo, že vo svojom základnom závode chce vyrábať ročne 180.000 opelov. Predstavitelia GM, ktorému zostane v Novom Opeli 35-% podiel, vo štvrtok uviedli, že v Rusku by sa malo vyrábať len málo modelov Opela.

GM sa obáva, aby si nevypestoval nových konkurentov, veď pre ruský trh má vlastné rozvoje zámery.

Magna vystríha pred eufóriou ešte aj z ďalších príčin. Pred podpísaním definitívnej dohody o prechode vlastníckych práv na medzinárodné konzorcium treba dodiskutovať viaceré otázky. Predstavitelia GM vo štvrtok hovorili, že diskusie môžu trvať ešte niekoľko týždňov.

Magna doteraz vystupovala ako nezávislý dodávateľov autosúčiastok a autokomponentov pre výrobcov vozidiel na celom svete. Teraz bude sama účastníkom ich finálnej výroby. Ostatným automobilkám bude musieť dokázať, že svoju finálnu výrobu neuprednostňuje pred konkurenciou. Spolušéf Magny Siegfried Wolf uviedol, že sa tento problém vyrieši čisto - sféry dodávok autokomponentov a výroby automobilov budú od seba dôsledne oddelené.

Situácia samotnej Magny nie je teraz jednoduchá. Koncern, ktorý má po celom svete spolu 70.000 pracovníkov, v prvom polroku zaznamenal medziročný pokles výnosov o 45 %. Klesli mu na 7,28 miliardy USD (5 miliárd eur). V prvom štvrťroku vytvoril stratu 405 miliónov USD, kým vlani mal v rovnakom období zisk 70 miliónov USD. Magna spája svoj úspech vo výrobe automobilov s ruským trhom. Ten je však v súčasnosti v dôsledku globálnej finančnej a hospodárskej krízy v úpadku.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 338
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 853
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 726
  4. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 982
  5. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 958
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 674
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 139
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 027
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 673
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 325

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Dobrovoľníci a štátna drogová politika sú v napätí

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

ŠPORT

Bratia posielajú väčšinu platu rodičom

Synovia majstra sveta prekonali otca.

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

Neprehliadnite tiež

Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom

V minulosti by sme sa bez peňaženky ďaleko nedostali.

Obrovská akvizícia sa neuskutoční, Kraft Heinz Unilever neprevezme

Podľa Unileveru ponuka firmu výrazne podhodnocovala.

Slovensko je bližšie k nezávislosti od Ruska. Brusel podporí plynovod do Poľska

Európska únia prispeje na výstavbu slovensko-poľského pripojenia 107 miliónmi eur. Ide o 40 percent z nákladov.

Bill Gates navrhuje zdanenie práce robotov

Gates hovorí, že začať sa má tam, kde roboty vykonávajú prácu za ľudí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop