BRATISLAVA. Štát sa bude môcť zaručiť aj za úver od Európskej investičnej banky (EIB) alebo Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBOR) na financovanie diaľničných PPP projektov. Rozhodli o tom dnes poslanci Národnej rady (NR) SR. Novelu zákona o štátnom dlhu a štátnych zárukách pritom kompletne prerokovali počas dvoch dní v skrátenom legislatívnom konaní.
"Je potrebné, aby novela nadobudla účinnosť 1. októbra, hlavne z toho dôvodu, aby bolo možné zo strany SR začať rokovania o podmienkach poskytnutia štátnej záruky s bankou aj konzorciom, a to v čo najkratšom termíne," zdôvodnil zrýchlený režim minister financií Ján Počiatek.
Vláda by sa mala podľa existujúcej dohody zaručiť za 800 miliónov eur (24,1 miliardy Sk) z celkovo miliardového úveru od EIB na výstavbu úsekov diaľnice D1. Samotnú záručnú zmluvu s bankou a zmluvu o podmienkach ručenia s koncesionárom, ktoré budú obsahovať konkrétne podmienky poskytnutia štátnej záruky, bude ešte schvaľovať vláda po ukončení všetkých rokovaní s dotknutými stranami.
EIB súhlasila s tým, že poskytne na spomínaný PPP projekt úver v celkovej hodnote 1 miliardy eur (30,13 miliardy Sk), ale iba v tom prípade, ak bude zabezpečený do výšky 80 %. Podľa Ministerstva financií (MF) SR je však v čase hospodárskej krízy nemožné získať takú vysokú záruku od komerčných bánk.
"Poskytnutie štátnej záruky do takejto výšky je jediné schodné riešenie, ako vytvoriť pre štát a víťazné konzorcium priestor na finančné uzavretie projektu D1," argumentoval rezort financií.
Verejnú súťaž na výstavbu niekoľkých úsekov diaľnice D1 vyhralo konzorcium vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publics, v ktorom sú zastúpené aj slovenské firmy Doprastav Bratislava a Váhostav-Sk Žilina.
Diaľnica D1 je súčasťou tzv. prvého balíka PPP projektov, ktorý zahŕňa úseky Dubná Skala Turany, Turany - Hubová, Hubová - Ivachnová, Jánovce Jablonov a úsek Fričovce Svinia.