Viceprezident WizzAiru: S bratislavským letiskom rokujeme

O know-how SkyEurope nemá maďarská aerolinka záujem. Chce však využiť jeho krach vo svoj prospech.

John Stephenson.(Zdroj: WizzAir)

WizzAir je úspešná firma, finančné výkazy zverejňovať nebudeme, pretože je to naše právo. Uvažujeme o vstupe na burzu cenných papierov, ale nie je to priorita. O know-how SkyEurope záujem nemáme, ich zamestnanci sa u nás sami hlásia. Chceme vstúpiť na slovenský trh, rokujeme s bratislavským letiskom, tvrdí v rozhovore John Stephenson, viceprezident maďarských nízkonákladových aerolínií.

Prečo WizzAir? Prečo fialová farba?

Názov WizzAir a značka boli vytvorené v spolupráci s londýnskou reklamnou agentúrou v roku 2003. Naším cieľom bolo vytvoriť vzhľad a meno, ktoré by bolo nezabudnuteľné. Teraz môžeme povedať, že máme vlastné fialové a purpurové farby na oblohe a meno je krátke a ľahko zapamätateľné. Nikdy sme sa nechceli stať „národnou" leteckou spoločnosťou konkrétnej krajiny, vždy sme hľadali možnosti ako sa stať skutočne európskou a medzinárodnou leteckou spoločnosťou.

WizzAir nezverejňuje účtovné výkazy s odkazom na skutočnosť, že nie je kótovaná na burze. Ako teda ľudia majú veriť, že ste zdravá firma?

Účtovníctvo sa týka WizzAir Maďarsko a WizzAir Limited, čo je holdingová spoločnosť. Jedna je registrovaná v maďarskom obchodnom registri, druhá v Spojenom kráľovstve. Finančné informácie sú dostupné pre každého zainteresovaného, no pokiaľ ide o posúvanie týchto čísiel do médií, ako súkromná firma máme slobodu nerobiť to. To je jednou z hlavných predností súkromnej firmy.

Finančná sila firmy je jasne v našom trvalom raste. Máme 30-percentý nárast počtu zákazníkov za tento rok, rovnako sme rástli aj v minulých rokoch a napriek poklesu trhu očakávame, že to tak bude aj naďalej. Pridávame nové lietadlá, základne, linky.

Uvažujete o vstupe na burzu?

Zvažujeme túto možnosť. To však nie je na zozname našich bezprostredných priorít.

Kto stojí za WizzAir?

Naši investori sú prominentní privátni a inštitucionálni investori z rôznych európskych krajín, rovnako ako zo Spojených štátov. Naším hlavným investorom je Indigo Partners, americký investičný fond špecializujúci sa na dopravné investície.

Koľko ľudí zamestnávate?

V túto chvíľu máme niečo málo cez tisíc zamestnancov.

Z akých lietadiel sa skladá vaša letka? Koľko patrí priamo vám a koľko máte na lízing?

Lietame len na Airbus A320, ktoré vzišli na novo z továrne v Toulouse. V súčasnosti ich máme 26. Podpísali sme aj tretiu objednávku so spoločnosťou Airbus, na ďalších päťdesiat lietadiel. Všetky naše lietadlá sú v súčasnosti prenajaté.

Aký veľký ste na budapeštianskom letisku?

WizzAir je najväčšia nízkonákladová letecká spoločnosť vo všetkých svojich základniach, a to nielen v Maďarsku. Podľa štatistiky OAG zo septembra 2009 sme jednotkou napríklad v Čechách, Maďarsku, Poľsku, či Bulharsku.

Podávajú na vás ľudia často sťažnosti na maďarskú obchodnú inšpekciu?

Ak podnikáte v oblasti služieb, sťažnosti sú nevyhnutné. Zvlášť letectvo je vystavené radu vonkajších faktorov, ktoré by mohli ovplyvniť presnosť a pravidelnosť, nad ktorými nemáme žiadnu alebo len veľmi obmedzenú kontrolu, napríklad počasie, preplnený vzdušný priestor a ďalšie. Jediné, čo môžeme urobiť, je poskytnúť včasné a správne informácie o príčinách tohto narušenia. Urobiť maximum, aby sme minimalizovali dopady na pasažierov a to plne v súlade s medzinárodnými predpismi a našimi všeobecnými prepravnými podmienkami.

Ak let mešká alebo sa musí zrušiť, podľa európskej smernice musíte vrátiť ľudom peniaze do siedmich dní. Platíte tieto peniaze načas?

Fungujeme plne v súlade s nariadením o náhradách v leteckej doprave. No priznávam, že v skutočnosti je v tomto termíne zaplatených v priemere 80-percent nárokov.

Ako dlho trvá reklamácie stratenej batožiny?

Je to rôzne od prípadu k prípadu. Každý z nich je riešený individuálne.

Aký je váš vzťah so zákazníkmi? Ryanair je známy pre lacné lety, no zákazníci nemôžu očakávať prístup na vysokej úrovni. Ako je to u vás?

Rovnako.

Existuje stránka neuspokojených zákazníkov www.wizzairsucks.com. Prečo o vás vznikajú takéto weby?

Tieto druhy miest rozhodne nemôžu vypovedať všeobecný názor o WizzAir. Sedem miliónov cestujúcich za posledných 12 mesiacov jasne ukazujú, že naše nízke ceny spolu s veľkou dávkou skúsenosti zákazníkov sa dobre odzrkadľujú v dopyte.

Pred bankrotom SkyEurope bol WizzAir jedinou spoločnosťou, ktorá verejne vyhlásila: "Budeme ťažiť zo zlej situácie SkyEurope". Čo všetko ste získali z ich zlej situácie?

Krach SkyEurope pre nás nebol prekvapením. Mali sme skúsenosti v konkurenčnom boji na trhoch, ako je Maďarsko, Poľsko a nedávno aj v Českej republike. Tento boj sme vyhrávali najmä vo veľkej rozdielnosti našich obchodných modelov. Vstup na český trh bola prirodzená expanzia, teraz máme jedenásť základní v Strednej a Východnej Európe. Expanziu bolo treba očakávať skôr alebo neskôr, ale načasovanie začiatkom februára bolo spôsobené tým, že sme videli oslabenie SkyEurope na danom trhu.

Vzali sme do úvahy pravdepodobnosť zmeny konkurenčného prostredia a zapracovali sme to do našich plánov. Bankrot SkyEurope jednoducho urýchlil náš vstup na český trh.

Poznáte sa s vedením SkyEurope? Vychádzate spolu?

Nie, ja ich nepoznám.

Ste vhodnou alternatívou pre zákazníkov SkyEurope?

Určite áno. Nižšie tarify, destinácie, po ktorých je naozaj dopyt, pôžitok z pobytu na našich lietadlách a širokú škála služieb súvisiacich s cestovaním. Cestujúci sú veľmi vnímaví. Podľa našich odhadov viac ako 13-tisíc ľudí prebookovalo na naše lety hneď po bankrote SkyEurope.

Uvažujete o kúpe SkyEurope značky v konkurznom konaní? Možno niektoré z ich aktív, know-how, design manuál?

Nie.

Máte záujem o zamestnancov, ktorých SkyEurope v dôsledku bankrotu prepustí? Ponúknete im prácu?

Nie je to priamo naším cieľom. Ale ak sa chcú pripojiť k nášmu tímu, pôjdu cez rovnako dôkladné výberové konanie ako ktokoľvek iný, kto chce pre nás pracovať. No aktuálne už zamestnávame niekoľko pilotov a stewardov od SkyEurope.

Už v minulosti sa objavili informácie, že WizzAir by chcel otvoriť základňu v Bratislave. Každým dňom od bankrotu SkyEurope sú tieto informácie asi reálnejšie. Rokujete s bratislavským letiskom? V akej fáze sú rokovania?

Máme záujem o slovenský trh. Ako pre skutočne veľmi nízkonákladovú leteckú spoločnosť je pre nás veľmi dôležité, aby sme sa vybrali po správnej ceste. V súčasnosti rokujeme s letiskom v Bratislave. Hneď ako budeme mať nejaké nové informácie, oznámime ich.

Akú veľkú základňu by ste chceli dostať do Bratislavy? Uvažujete aj o linke Bratislava - Košice?

Budeme ponúkať miesta, kam by slovenskí cestujúci chceli ísť. No presné destinácie môžem potvrdiť až v momente, keď budú rokovania ukončené.

Antonio Tajani, európsky komisár pre dopravu pre SME povedal, že na cestujúcich sa v prípade bankrotu aeroliniek nevzťahuje žiadna európska smernica. V Komisii sa uvažuje o zmene. Je zmena v oblasti zabezpečenia pred úpadkom potrebná?

Nemyslím si, že ak by také niečo vzniklo, bola by to záťaž. Bolo by to prísnom pre leteckú spoločnosť aj cestujúcich. Trh by mal byť čistý sám, mal by ostať silný a životaschopný. Jednoznačne sa nám preukázalo, že silné letecké spoločnosti dokážu pomôcť cestujúcim tých firiem, ktoré sú slabé a zrútia sa.

Mali by byť letecké spoločnosti poistené proti úpadku?

Letecké spoločnosti by sa mali správať rovnako, ako všetky ostatné podniky. Ak je ich situácia neudržateľná, mali by sa pristúpiť k likvidácií. Sú tu predsa aj orgány, ktoré za to zodpovedajú.

Pomôže podľa vás bankrot SkyEurope k niečomu?

Stále existuje príliš veľa leteckých spoločností. Verím, že konsolidácia nie je zďaleka na konci a nebude spoločenstvo viac ako troch tradičných leteckých spoločností a potenciálne štyroch-piatich nízkonákladových spoločností, ktoré by dlhodobo vydržali.

Vám osobne sa po bankrote konkurencie „dýcha" lepšie?

Zmeny v konkurenčnom prostrední sú prirodzeným znakom podnikania. Je to dôvod, prečo by som mal ostať hore aj v noci. Ako som už spomenul, konsolidácia bude pokračovať a budeme sa snažiť využiť všetky možnosti vyplývajúce z možného oslabenia našej konkurencie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 605
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 088
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 355
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 427
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 385
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 877
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 595
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 461
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 437
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 859

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop