SME
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Viceprezident WizzAiru: S bratislavským letiskom rokujeme

O know-how SkyEurope nemá maďarská aerolinka záujem. Chce však využiť jeho krach vo svoj prospech.

John Stephenson.John Stephenson. (Zdroj: WizzAir)

WizzAir je úspešná firma, finančné výkazy zverejňovať nebudeme, pretože je to naše právo. Uvažujeme o vstupe na burzu cenných papierov, ale nie je to priorita. O know-how SkyEurope záujem nemáme, ich zamestnanci sa u nás sami hlásia. Chceme vstúpiť na slovenský trh, rokujeme s bratislavským letiskom, tvrdí v rozhovore John Stephenson, viceprezident maďarských nízkonákladových aerolínií.

Prečo WizzAir? Prečo fialová farba?

Názov WizzAir a značka boli vytvorené v spolupráci s londýnskou reklamnou agentúrou v roku 2003. Naším cieľom bolo vytvoriť vzhľad a meno, ktoré by bolo nezabudnuteľné. Teraz môžeme povedať, že máme vlastné fialové a purpurové farby na oblohe a meno je krátke a ľahko zapamätateľné. Nikdy sme sa nechceli stať „národnou" leteckou spoločnosťou konkrétnej krajiny, vždy sme hľadali možnosti ako sa stať skutočne európskou a medzinárodnou leteckou spoločnosťou.

Skryť Vypnúť reklamu

WizzAir nezverejňuje účtovné výkazy s odkazom na skutočnosť, že nie je kótovaná na burze. Ako teda ľudia majú veriť, že ste zdravá firma?

Účtovníctvo sa týka WizzAir Maďarsko a WizzAir Limited, čo je holdingová spoločnosť. Jedna je registrovaná v maďarskom obchodnom registri, druhá v Spojenom kráľovstve. Finančné informácie sú dostupné pre každého zainteresovaného, no pokiaľ ide o posúvanie týchto čísiel do médií, ako súkromná firma máme slobodu nerobiť to. To je jednou z hlavných predností súkromnej firmy.

Finančná sila firmy je jasne v našom trvalom raste. Máme 30-percentý nárast počtu zákazníkov za tento rok, rovnako sme rástli aj v minulých rokoch a napriek poklesu trhu očakávame, že to tak bude aj naďalej. Pridávame nové lietadlá, základne, linky.

Skryť Vypnúť reklamu

Uvažujete o vstupe na burzu?

Zvažujeme túto možnosť. To však nie je na zozname našich bezprostredných priorít.

Kto stojí za WizzAir?

Naši investori sú prominentní privátni a inštitucionálni investori z rôznych európskych krajín, rovnako ako zo Spojených štátov. Naším hlavným investorom je Indigo Partners, americký investičný fond špecializujúci sa na dopravné investície.

Koľko ľudí zamestnávate?

V túto chvíľu máme niečo málo cez tisíc zamestnancov.

Z akých lietadiel sa skladá vaša letka? Koľko patrí priamo vám a koľko máte na lízing?

Lietame len na Airbus A320, ktoré vzišli na novo z továrne v Toulouse. V súčasnosti ich máme 26. Podpísali sme aj tretiu objednávku so spoločnosťou Airbus, na ďalších päťdesiat lietadiel. Všetky naše lietadlá sú v súčasnosti prenajaté.

Skryť Vypnúť reklamu

Aký veľký ste na budapeštianskom letisku?

WizzAir je najväčšia nízkonákladová letecká spoločnosť vo všetkých svojich základniach, a to nielen v Maďarsku. Podľa štatistiky OAG zo septembra 2009 sme jednotkou napríklad v Čechách, Maďarsku, Poľsku, či Bulharsku.

Podávajú na vás ľudia často sťažnosti na maďarskú obchodnú inšpekciu?

Ak podnikáte v oblasti služieb, sťažnosti sú nevyhnutné. Zvlášť letectvo je vystavené radu vonkajších faktorov, ktoré by mohli ovplyvniť presnosť a pravidelnosť, nad ktorými nemáme žiadnu alebo len veľmi obmedzenú kontrolu, napríklad počasie, preplnený vzdušný priestor a ďalšie. Jediné, čo môžeme urobiť, je poskytnúť včasné a správne informácie o príčinách tohto narušenia. Urobiť maximum, aby sme minimalizovali dopady na pasažierov a to plne v súlade s medzinárodnými predpismi a našimi všeobecnými prepravnými podmienkami.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak let mešká alebo sa musí zrušiť, podľa európskej smernice musíte vrátiť ľudom peniaze do siedmich dní. Platíte tieto peniaze načas?

Fungujeme plne v súlade s nariadením o náhradách v leteckej doprave. No priznávam, že v skutočnosti je v tomto termíne zaplatených v priemere 80-percent nárokov.

Ako dlho trvá reklamácie stratenej batožiny?

Je to rôzne od prípadu k prípadu. Každý z nich je riešený individuálne.

Aký je váš vzťah so zákazníkmi? Ryanair je známy pre lacné lety, no zákazníci nemôžu očakávať prístup na vysokej úrovni. Ako je to u vás?

Rovnako.

Existuje stránka neuspokojených zákazníkov www.wizzairsucks.com. Prečo o vás vznikajú takéto weby?

Tieto druhy miest rozhodne nemôžu vypovedať všeobecný názor o WizzAir. Sedem miliónov cestujúcich za posledných 12 mesiacov jasne ukazujú, že naše nízke ceny spolu s veľkou dávkou skúsenosti zákazníkov sa dobre odzrkadľujú v dopyte.

Skryť Vypnúť reklamu

Pred bankrotom SkyEurope bol WizzAir jedinou spoločnosťou, ktorá verejne vyhlásila: "Budeme ťažiť zo zlej situácie SkyEurope". Čo všetko ste získali z ich zlej situácie?

Krach SkyEurope pre nás nebol prekvapením. Mali sme skúsenosti v konkurenčnom boji na trhoch, ako je Maďarsko, Poľsko a nedávno aj v Českej republike. Tento boj sme vyhrávali najmä vo veľkej rozdielnosti našich obchodných modelov. Vstup na český trh bola prirodzená expanzia, teraz máme jedenásť základní v Strednej a Východnej Európe. Expanziu bolo treba očakávať skôr alebo neskôr, ale načasovanie začiatkom februára bolo spôsobené tým, že sme videli oslabenie SkyEurope na danom trhu.

Vzali sme do úvahy pravdepodobnosť zmeny konkurenčného prostredia a zapracovali sme to do našich plánov. Bankrot SkyEurope jednoducho urýchlil náš vstup na český trh.

Skryť Vypnúť reklamu

Poznáte sa s vedením SkyEurope? Vychádzate spolu?

Nie, ja ich nepoznám.

Ste vhodnou alternatívou pre zákazníkov SkyEurope?

Určite áno. Nižšie tarify, destinácie, po ktorých je naozaj dopyt, pôžitok z pobytu na našich lietadlách a širokú škála služieb súvisiacich s cestovaním. Cestujúci sú veľmi vnímaví. Podľa našich odhadov viac ako 13-tisíc ľudí prebookovalo na naše lety hneď po bankrote SkyEurope.

Uvažujete o kúpe SkyEurope značky v konkurznom konaní? Možno niektoré z ich aktív, know-how, design manuál?

Nie.

Máte záujem o zamestnancov, ktorých SkyEurope v dôsledku bankrotu prepustí? Ponúknete im prácu?

Nie je to priamo naším cieľom. Ale ak sa chcú pripojiť k nášmu tímu, pôjdu cez rovnako dôkladné výberové konanie ako ktokoľvek iný, kto chce pre nás pracovať. No aktuálne už zamestnávame niekoľko pilotov a stewardov od SkyEurope.

Skryť Vypnúť reklamu

Už v minulosti sa objavili informácie, že WizzAir by chcel otvoriť základňu v Bratislave. Každým dňom od bankrotu SkyEurope sú tieto informácie asi reálnejšie. Rokujete s bratislavským letiskom? V akej fáze sú rokovania?

Máme záujem o slovenský trh. Ako pre skutočne veľmi nízkonákladovú leteckú spoločnosť je pre nás veľmi dôležité, aby sme sa vybrali po správnej ceste. V súčasnosti rokujeme s letiskom v Bratislave. Hneď ako budeme mať nejaké nové informácie, oznámime ich.

Akú veľkú základňu by ste chceli dostať do Bratislavy? Uvažujete aj o linke Bratislava - Košice?

Budeme ponúkať miesta, kam by slovenskí cestujúci chceli ísť. No presné destinácie môžem potvrdiť až v momente, keď budú rokovania ukončené.

Antonio Tajani, európsky komisár pre dopravu pre SME povedal, že na cestujúcich sa v prípade bankrotu aeroliniek nevzťahuje žiadna európska smernica. V Komisii sa uvažuje o zmene. Je zmena v oblasti zabezpečenia pred úpadkom potrebná?

Skryť Vypnúť reklamu

Nemyslím si, že ak by také niečo vzniklo, bola by to záťaž. Bolo by to prísnom pre leteckú spoločnosť aj cestujúcich. Trh by mal byť čistý sám, mal by ostať silný a životaschopný. Jednoznačne sa nám preukázalo, že silné letecké spoločnosti dokážu pomôcť cestujúcim tých firiem, ktoré sú slabé a zrútia sa.

Mali by byť letecké spoločnosti poistené proti úpadku?

Letecké spoločnosti by sa mali správať rovnako, ako všetky ostatné podniky. Ak je ich situácia neudržateľná, mali by sa pristúpiť k likvidácií. Sú tu predsa aj orgány, ktoré za to zodpovedajú.

Pomôže podľa vás bankrot SkyEurope k niečomu?

Stále existuje príliš veľa leteckých spoločností. Verím, že konsolidácia nie je zďaleka na konci a nebude spoločenstvo viac ako troch tradičných leteckých spoločností a potenciálne štyroch-piatich nízkonákladových spoločností, ktoré by dlhodobo vydržali.

Skryť Vypnúť reklamu

Vám osobne sa po bankrote konkurencie „dýcha" lepšie?

Zmeny v konkurenčnom prostrední sú prirodzeným znakom podnikania. Je to dôvod, prečo by som mal ostať hore aj v noci. Ako som už spomenul, konsolidácia bude pokračovať a budeme sa snažiť využiť všetky možnosti vyplývajúce z možného oslabenia našej konkurencie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 347
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 599
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 7 768
  4. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 554
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 518
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 179
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 310
  8. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 298
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 161
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 010
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Zamestnanosť ľudí z rómskych komunít zaostáva za majoritnou

V marginalizovaných skupinách sa viac prejavuju rodové rozdiely.

Banky v eurozóne podceňuje úverové straty, varoval Stournaras

Úrady pre dohľad nad bankami sa tento rok zamerajú na kvalitu aktív.

Jannis Stournaras.

PSA a FCA dokončili fúziu, vznikol štvrtý najväčší výrobca áut

Novovzniknutý koncern povedie doterajší riaditeľ PSA Carlos Tavares.

Ilustračná fotografia.

Šefčovič: Peniaze z fondu obnovy by mohli prísť pred letom

Eurokomisia momentálne posudzuje 13 plánov, medzi ktorými je aj ten slovenský.

Maroš Šefčovič - kandidát na prezidenta SR vo voľbách 2019