Po šrotovnom prichádzajú v Nemecku zľavy

Nemecký Spolkový úrad na kontrolu vývozu a hospodárstva oznámil minulú stredu, že už nebude prijímať nové žiadosti o šrotovné. Komentáre v nemeckých novinách sú väčšinou kritické.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

LUXEMBURG. Berlínska vláda vyčlenila na šrotovné zo štátneho rozpočtu 5 miliárd eur. Umožnila tým dvom miliónom majiteľom áut starších ako deväť rokov, aby pri kúpe nového vozidla, ktoré spĺňa emisnú normu Euro 4, dostali od štátu subvenciu 2500 eur.

Šrotovné sa stalo najpopulárnejším krátkodobým konjunkturálnym opatrením veľkej koalície kresťanských a sociálnych demokratov. Podľa vyhlásení odborárov sa tým dočasne zachránilo 200­tisíc pracovných miest.

Odborníci však poukazujú práve na dočasnosť ekonomického vplyvu šrotovného. Základný problém automobilového priemyslu - nadbytočná výrobná kapacita - sa tým vôbec nevyriešil, iba odsunul na neskoršie.

Ulrich Schäfer podčiarkol v Süddeutsche Zeitung, že nemecká vláda si šrotovným „predovšetkým kúpila čas", pričom uznáva, že sa jej podarilo otočiť náladu obyvateľov k lepšiemu.

Začína sa rabatová vojna

Holger Appel poukázal vo Frankfurter Allgemeine Zeitung na to, že do autopredajní onedlho „zavíta realita" a v segmente malých a kompaktných automobilov bude predaj stagnovať. Problémom je, že zákazníci si medzičasom zvykli na „šrotovné" ceny niektorých nových vozidiel vo výške okolo 5000 eur.

Riaditeľ Centra pre automobilový výskum na Duisburskej univerzite, profesor Ferdinand Dudenhöffer nešetrí kritikou: „Šrotovné dlhodobo poškodilo cenovú štruktúru na nemeckom automobilovom trhu. Bude veľmi ťažké vysvetliť záujemcovi, že pri kúpe nového Volkswagenu Golf dostane „iba" 30 či dokonca len 20­percentnú zľavu."

Podľa analýz Centra sa rabatová vojna už začala. V auguste zistili 344 rabatových akcií autovýrobcov - a to ešte bežalo šrotovné na plné obrátky.

Skrátený pracovný čas sa predlžuje

Hospodárska kríza má v automobilovom priemysle najtvrdší dopad na výrobcov v luxusnom segmente. Svedčia o tom najnovšie správy, podľa ktorých zavedie Porsche ako posledný nemecký autovýrobca skrátený pracovný čas.

Daimler rokuje s podnikovou radou o predĺžení skráteného pracovného času aj na posledný štvrťrok, podobne ako BMW. Títo nemeckí producenti tak odsúvajú tvrdé rozhodnutia o prispôsobení počtu osadenstva prepadu odbytu na neskoršie.

Ďalšia nemecká automobilka Opel sa ocitla medzi mlynskými kameňmi washingtonskej a berlínskej vlády.

Dočasne poštátnený GM a jeho dcérska spoločnosť Opel udržiavajúca sa nad vodou iba za pomoci nemeckého štátneho preklenovacieho úveru sú v područí politikov. O Opel má záujem ako kanadsko-ruské konzorcium Magna/Sberbank, tak aj investičný fond RHJI.

V uplynulých dňoch informoval Wall Street Journal o údajných plánoch GM ponechať si Opel. Nemecká vláda uprednostňuje kanadsko-ruského záujemcu, voči ktorému má GM zrejme výhrady. Kedy a ako sa transatlantický poker skončí, je vo hviezdach. Zatiaľ GM rozhodnutie preložilo na október.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 069
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 896
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 525
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 698
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 431
  6. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 423
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 971
  8. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 4 961
  9. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 4 534
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 357

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo je nevyhnutná vojna Facebooku a Bruselu

Padol prvý výstrel v regulačnej vojne, ktorá bude určovať podobu Európy.

EKONOMIKA

Brusel má pochybnosti o pomoci pre Jaguar, začal vyšetrovanie

Druhá Ficova vláda odklepla stimuly 125 miliónov.

Neprehliadnite tiež

Akcionári Prima banky a Sberbank schválili zámer zlúčenia bánk, Sberbank zanikne v lete

Sberbank v posledných rokoch stagnuje, má nedostatočne efektívne vnútorné procesy a nízky počet klientov.

Brazílski baníci našli obrovský smaragd, váži 360 kíl

Na vyslobodenie kameňa vysokého 1,3 metra zo zeme bola potrebná ťažká technika.

Vo finančnej gramotnosti sú slovenskí žiaci pod priemerom krajín OECD

V porovnaní s testovaním z roku 2012 slovenskí žiaci zaznamenali významný pokles výkonu.

Brusel má pochybnosti o pomoci pre Jaguar, začal vyšetrovanie

Druhá vláda Roberta Fica odklepla stimuly pre závod automobilky pri Nitre vo výške 125 miliónov eur.