SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Po šrotovnom prichádzajú v Nemecku zľavy

Nemecký Spolkový úrad na kontrolu vývozu a hospodárstva oznámil minulú stredu, že už nebude prijímať nové žiadosti o šrotovné. Komentáre v nemeckých novinách sú väčšinou kritické.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

LUXEMBURG. Berlínska vláda vyčlenila na šrotovné zo štátneho rozpočtu 5 miliárd eur. Umožnila tým dvom miliónom majiteľom áut starších ako deväť rokov, aby pri kúpe nového vozidla, ktoré spĺňa emisnú normu Euro 4, dostali od štátu subvenciu 2500 eur.

Šrotovné sa stalo najpopulárnejším krátkodobým konjunkturálnym opatrením veľkej koalície kresťanských a sociálnych demokratov. Podľa vyhlásení odborárov sa tým dočasne zachránilo 200­tisíc pracovných miest.

Odborníci však poukazujú práve na dočasnosť ekonomického vplyvu šrotovného. Základný problém automobilového priemyslu - nadbytočná výrobná kapacita - sa tým vôbec nevyriešil, iba odsunul na neskoršie.

Skryť Vypnúť reklamu

Ulrich Schäfer podčiarkol v Süddeutsche Zeitung, že nemecká vláda si šrotovným „predovšetkým kúpila čas", pričom uznáva, že sa jej podarilo otočiť náladu obyvateľov k lepšiemu.

Začína sa rabatová vojna

Holger Appel poukázal vo Frankfurter Allgemeine Zeitung na to, že do autopredajní onedlho „zavíta realita" a v segmente malých a kompaktných automobilov bude predaj stagnovať. Problémom je, že zákazníci si medzičasom zvykli na „šrotovné" ceny niektorých nových vozidiel vo výške okolo 5000 eur.

Riaditeľ Centra pre automobilový výskum na Duisburskej univerzite, profesor Ferdinand Dudenhöffer nešetrí kritikou: „Šrotovné dlhodobo poškodilo cenovú štruktúru na nemeckom automobilovom trhu. Bude veľmi ťažké vysvetliť záujemcovi, že pri kúpe nového Volkswagenu Golf dostane „iba" 30 či dokonca len 20­percentnú zľavu."

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa analýz Centra sa rabatová vojna už začala. V auguste zistili 344 rabatových akcií autovýrobcov - a to ešte bežalo šrotovné na plné obrátky.

Skrátený pracovný čas sa predlžuje

Hospodárska kríza má v automobilovom priemysle najtvrdší dopad na výrobcov v luxusnom segmente. Svedčia o tom najnovšie správy, podľa ktorých zavedie Porsche ako posledný nemecký autovýrobca skrátený pracovný čas.

Daimler rokuje s podnikovou radou o predĺžení skráteného pracovného času aj na posledný štvrťrok, podobne ako BMW. Títo nemeckí producenti tak odsúvajú tvrdé rozhodnutia o prispôsobení počtu osadenstva prepadu odbytu na neskoršie.

Ďalšia nemecká automobilka Opel sa ocitla medzi mlynskými kameňmi washingtonskej a berlínskej vlády.

Dočasne poštátnený GM a jeho dcérska spoločnosť Opel udržiavajúca sa nad vodou iba za pomoci nemeckého štátneho preklenovacieho úveru sú v područí politikov. O Opel má záujem ako kanadsko-ruské konzorcium Magna/Sberbank, tak aj investičný fond RHJI.

Skryť Vypnúť reklamu

V uplynulých dňoch informoval Wall Street Journal o údajných plánoch GM ponechať si Opel. Nemecká vláda uprednostňuje kanadsko-ruského záujemcu, voči ktorému má GM zrejme výhrady. Kedy a ako sa transatlantický poker skončí, je vo hviezdach. Zatiaľ GM rozhodnutie preložilo na október.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  6. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  7. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  10. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 087
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 427
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 464
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 18 798
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 15 096
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 12 560
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 197
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 719
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 358
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 526
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
Plošne testovanie na Covid-19.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Z tohto už Fico neutečie

Fico je svojim ľuďom verný za každých okolností.

Peter Tkačenko

Koronavírus na Slovensku: Matovič ponúka zdravotníkom mimoriadne odmeny (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 51 728. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 200 obetí.

Premiér Igor Matovič.

Neprehliadnite tiež

Rozpočtová rada odhaduje deficit pod ôsmimi percentami výkonu ekonomiky

Rada zverejnila najnovší odhad vývoja verejných financií.

Novým šéfom RRZ je Ján Tóth