LUXEMBURG. Berlínska vláda vyčlenila na šrotovné zo štátneho rozpočtu 5 miliárd eur. Umožnila tým dvom miliónom majiteľom áut starších ako deväť rokov, aby pri kúpe nového vozidla, ktoré spĺňa emisnú normu Euro 4, dostali od štátu subvenciu 2500 eur.
Šrotovné sa stalo najpopulárnejším krátkodobým konjunkturálnym opatrením veľkej koalície kresťanských a sociálnych demokratov. Podľa vyhlásení odborárov sa tým dočasne zachránilo 200tisíc pracovných miest.
Odborníci však poukazujú práve na dočasnosť ekonomického vplyvu šrotovného. Základný problém automobilového priemyslu - nadbytočná výrobná kapacita - sa tým vôbec nevyriešil, iba odsunul na neskoršie.
Ulrich Schäfer podčiarkol v Süddeutsche Zeitung, že nemecká vláda si šrotovným „predovšetkým kúpila čas", pričom uznáva, že sa jej podarilo otočiť náladu obyvateľov k lepšiemu.
Začína sa rabatová vojna
Holger Appel poukázal vo Frankfurter Allgemeine Zeitung na to, že do autopredajní onedlho „zavíta realita" a v segmente malých a kompaktných automobilov bude predaj stagnovať. Problémom je, že zákazníci si medzičasom zvykli na „šrotovné" ceny niektorých nových vozidiel vo výške okolo 5000 eur.
Riaditeľ Centra pre automobilový výskum na Duisburskej univerzite, profesor Ferdinand Dudenhöffer nešetrí kritikou: „Šrotovné dlhodobo poškodilo cenovú štruktúru na nemeckom automobilovom trhu. Bude veľmi ťažké vysvetliť záujemcovi, že pri kúpe nového Volkswagenu Golf dostane „iba" 30 či dokonca len 20percentnú zľavu."
Podľa analýz Centra sa rabatová vojna už začala. V auguste zistili 344 rabatových akcií autovýrobcov - a to ešte bežalo šrotovné na plné obrátky.
Skrátený pracovný čas sa predlžuje
Hospodárska kríza má v automobilovom priemysle najtvrdší dopad na výrobcov v luxusnom segmente. Svedčia o tom najnovšie správy, podľa ktorých zavedie Porsche ako posledný nemecký autovýrobca skrátený pracovný čas.
Daimler rokuje s podnikovou radou o predĺžení skráteného pracovného času aj na posledný štvrťrok, podobne ako BMW. Títo nemeckí producenti tak odsúvajú tvrdé rozhodnutia o prispôsobení počtu osadenstva prepadu odbytu na neskoršie.
Ďalšia nemecká automobilka Opel sa ocitla medzi mlynskými kameňmi washingtonskej a berlínskej vlády.
Dočasne poštátnený GM a jeho dcérska spoločnosť Opel udržiavajúca sa nad vodou iba za pomoci nemeckého štátneho preklenovacieho úveru sú v područí politikov. O Opel má záujem ako kanadsko-ruské konzorcium Magna/Sberbank, tak aj investičný fond RHJI.
V uplynulých dňoch informoval Wall Street Journal o údajných plánoch GM ponechať si Opel. Nemecká vláda uprednostňuje kanadsko-ruského záujemcu, voči ktorému má GM zrejme výhrady. Kedy a ako sa transatlantický poker skončí, je vo hviezdach. Zatiaľ GM rozhodnutie preložilo na október.