Po šrotovnom prichádzajú v Nemecku zľavy

Nemecký Spolkový úrad na kontrolu vývozu a hospodárstva oznámil minulú stredu, že už nebude prijímať nové žiadosti o šrotovné. Komentáre v nemeckých novinách sú väčšinou kritické.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

LUXEMBURG. Berlínska vláda vyčlenila na šrotovné zo štátneho rozpočtu 5 miliárd eur. Umožnila tým dvom miliónom majiteľom áut starších ako deväť rokov, aby pri kúpe nového vozidla, ktoré spĺňa emisnú normu Euro 4, dostali od štátu subvenciu 2500 eur.

Šrotovné sa stalo najpopulárnejším krátkodobým konjunkturálnym opatrením veľkej koalície kresťanských a sociálnych demokratov. Podľa vyhlásení odborárov sa tým dočasne zachránilo 200­tisíc pracovných miest.

Odborníci však poukazujú práve na dočasnosť ekonomického vplyvu šrotovného. Základný problém automobilového priemyslu - nadbytočná výrobná kapacita - sa tým vôbec nevyriešil, iba odsunul na neskoršie.

Ulrich Schäfer podčiarkol v Süddeutsche Zeitung, že nemecká vláda si šrotovným „predovšetkým kúpila čas", pričom uznáva, že sa jej podarilo otočiť náladu obyvateľov k lepšiemu.

Začína sa rabatová vojna

Holger Appel poukázal vo Frankfurter Allgemeine Zeitung na to, že do autopredajní onedlho „zavíta realita" a v segmente malých a kompaktných automobilov bude predaj stagnovať. Problémom je, že zákazníci si medzičasom zvykli na „šrotovné" ceny niektorých nových vozidiel vo výške okolo 5000 eur.

Riaditeľ Centra pre automobilový výskum na Duisburskej univerzite, profesor Ferdinand Dudenhöffer nešetrí kritikou: „Šrotovné dlhodobo poškodilo cenovú štruktúru na nemeckom automobilovom trhu. Bude veľmi ťažké vysvetliť záujemcovi, že pri kúpe nového Volkswagenu Golf dostane „iba" 30 či dokonca len 20­percentnú zľavu."

Podľa analýz Centra sa rabatová vojna už začala. V auguste zistili 344 rabatových akcií autovýrobcov - a to ešte bežalo šrotovné na plné obrátky.

Skrátený pracovný čas sa predlžuje

Hospodárska kríza má v automobilovom priemysle najtvrdší dopad na výrobcov v luxusnom segmente. Svedčia o tom najnovšie správy, podľa ktorých zavedie Porsche ako posledný nemecký autovýrobca skrátený pracovný čas.

Daimler rokuje s podnikovou radou o predĺžení skráteného pracovného času aj na posledný štvrťrok, podobne ako BMW. Títo nemeckí producenti tak odsúvajú tvrdé rozhodnutia o prispôsobení počtu osadenstva prepadu odbytu na neskoršie.

Ďalšia nemecká automobilka Opel sa ocitla medzi mlynskými kameňmi washingtonskej a berlínskej vlády.

Dočasne poštátnený GM a jeho dcérska spoločnosť Opel udržiavajúca sa nad vodou iba za pomoci nemeckého štátneho preklenovacieho úveru sú v područí politikov. O Opel má záujem ako kanadsko-ruské konzorcium Magna/Sberbank, tak aj investičný fond RHJI.

V uplynulých dňoch informoval Wall Street Journal o údajných plánoch GM ponechať si Opel. Nemecká vláda uprednostňuje kanadsko-ruského záujemcu, voči ktorému má GM zrejme výhrady. Kedy a ako sa transatlantický poker skončí, je vo hviezdach. Zatiaľ GM rozhodnutie preložilo na október.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  6. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  7. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  10. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 233
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 5 208
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 906
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 540
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 614
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 593
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 401
  8. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 218
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 154
  10. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 141

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Minúta po minúte: Mexiko ničí ďalšie zemetrasenie, má už 248 obetí

Zabíjali padajúce budovy, medzi obeťami sú aj deti.

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

ŠPORT

Saganov debut na MS: žalúdočné problémy a hnev

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

Neprehliadnite tiež

Rekordne veľa Slovákov má prácu, nezamestnanosť je najnižšia v histórii

Najviac voľných miest bolo v Bratislavskom kraji, najmenej ich bolo v Košickom kraji.

Thyssenkrupp a Tata Steel sa spoja. V Európe budú dvojkou na oceliarskom trhu

Oba koncerny budú mať 50-percentný podiel v spoločnom podniku, ktorý budú riadiť cez holdingovú spoločnosť.

Nimnicu s Púchovom spojí 4-kilometrová cyklotrasa

Cyklotrasa môže byť v budúcnosti spojnicou medzi tromi kúpeľnými miestami - Nimnicou, Trenčianskymi Teplicami a Piešťanmi.

Americká spoločnosť CME chce predať televíziu Markíza

CME predáva aj ďalšie televízie, cena by mala prekračovať jednu miliardu dolárov.