Po šrotovnom prichádzajú v Nemecku zľavy

Nemecký Spolkový úrad na kontrolu vývozu a hospodárstva oznámil minulú stredu, že už nebude prijímať nové žiadosti o šrotovné. Komentáre v nemeckých novinách sú väčšinou kritické.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

LUXEMBURG. Berlínska vláda vyčlenila na šrotovné zo štátneho rozpočtu 5 miliárd eur. Umožnila tým dvom miliónom majiteľom áut starších ako deväť rokov, aby pri kúpe nového vozidla, ktoré spĺňa emisnú normu Euro 4, dostali od štátu subvenciu 2500 eur.

Šrotovné sa stalo najpopulárnejším krátkodobým konjunkturálnym opatrením veľkej koalície kresťanských a sociálnych demokratov. Podľa vyhlásení odborárov sa tým dočasne zachránilo 200­tisíc pracovných miest.

Odborníci však poukazujú práve na dočasnosť ekonomického vplyvu šrotovného. Základný problém automobilového priemyslu - nadbytočná výrobná kapacita - sa tým vôbec nevyriešil, iba odsunul na neskoršie.

Ulrich Schäfer podčiarkol v Süddeutsche Zeitung, že nemecká vláda si šrotovným „predovšetkým kúpila čas", pričom uznáva, že sa jej podarilo otočiť náladu obyvateľov k lepšiemu.

Začína sa rabatová vojna

Holger Appel poukázal vo Frankfurter Allgemeine Zeitung na to, že do autopredajní onedlho „zavíta realita" a v segmente malých a kompaktných automobilov bude predaj stagnovať. Problémom je, že zákazníci si medzičasom zvykli na „šrotovné" ceny niektorých nových vozidiel vo výške okolo 5000 eur.

Riaditeľ Centra pre automobilový výskum na Duisburskej univerzite, profesor Ferdinand Dudenhöffer nešetrí kritikou: „Šrotovné dlhodobo poškodilo cenovú štruktúru na nemeckom automobilovom trhu. Bude veľmi ťažké vysvetliť záujemcovi, že pri kúpe nového Volkswagenu Golf dostane „iba" 30 či dokonca len 20­percentnú zľavu."

Podľa analýz Centra sa rabatová vojna už začala. V auguste zistili 344 rabatových akcií autovýrobcov - a to ešte bežalo šrotovné na plné obrátky.

Skrátený pracovný čas sa predlžuje

Hospodárska kríza má v automobilovom priemysle najtvrdší dopad na výrobcov v luxusnom segmente. Svedčia o tom najnovšie správy, podľa ktorých zavedie Porsche ako posledný nemecký autovýrobca skrátený pracovný čas.

Daimler rokuje s podnikovou radou o predĺžení skráteného pracovného času aj na posledný štvrťrok, podobne ako BMW. Títo nemeckí producenti tak odsúvajú tvrdé rozhodnutia o prispôsobení počtu osadenstva prepadu odbytu na neskoršie.

Ďalšia nemecká automobilka Opel sa ocitla medzi mlynskými kameňmi washingtonskej a berlínskej vlády.

Dočasne poštátnený GM a jeho dcérska spoločnosť Opel udržiavajúca sa nad vodou iba za pomoci nemeckého štátneho preklenovacieho úveru sú v područí politikov. O Opel má záujem ako kanadsko-ruské konzorcium Magna/Sberbank, tak aj investičný fond RHJI.

V uplynulých dňoch informoval Wall Street Journal o údajných plánoch GM ponechať si Opel. Nemecká vláda uprednostňuje kanadsko-ruského záujemcu, voči ktorému má GM zrejme výhrady. Kedy a ako sa transatlantický poker skončí, je vo hviezdach. Zatiaľ GM rozhodnutie preložilo na október.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 480
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 147
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 145
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 267
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 168
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 278
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 088
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 517
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 633
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 516

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

DOMOV

Exminister z nástenkového tendra kontroluje mestský podnik

Hlavní aktéri nástenkového tendra dnes žijú bežným životom.

KOMENTÁRE

Lepší príklad podvádzania pri tendroch by nevymyslel ani Matovič

Po rokoch idú nástenkári pred súd.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop