NEW YORK. Britská cukrovinkárska spoločnosť Cadbury, ktorá v pondelok odmietla ponuku amerického Kraft Foods na prevzatie, by mohla zaujať ďalšie firmy ako Nestlé, Hershey, Kellogg či PepsiCo a vyhnať cenu až na 21 miliárd USD (14,51 miliardy eur).
Britský výrobca čokolád Dairy Milk a žuvačiek Trident dostal v pondelok od Kraft Foods ponuku na prevzatie za 16,7 miliardy USD, ktorú však označil za "jednoznačne neadekvátnu". Akcie firmy ale išli okamžite nahor (až o 38 %), čo poukazuje na očakávania investorov, že príde ešte zaujímavejšia ponuka.
Podľa analytikov z maklérskych firiem Evolution Securities, Panmure Gordon a Kepler Capital Markets by záujem mohla prejaviť švajčiarska firma Nestlé, najväčšia potravinárska spoločnosť na svete, ktorá ako jediná presahuje veľkosťou Kraft Foods. Nevylučujú, že Nestlé sa spojí s americkou firmou Hershey, aby si Cadbury rozdelili. Ďalšími možnými záujemcami by podľa analytikov mohli byť firmy Kellogg a PepsiCo. Nevzdáva sa ani odmietnutá spoločnosť Kraft, ktorá informovala, že bude pokračovať v presviedčaní Cadbury, aby s ňou začala rokovania. Cadbury sa zatiaľ k tomu, či záujem prejavili aj ďalšie firmy, nevyjadrila.
"Smerujeme ku koncu procesu konsolidácie cukrovinkárskeho sektora," povedal analytik finančnej spoločnosti Jefferies International v Londýne Simon Marshall-Lockyer. "Ide naozaj o veľa," dodal.
Zatiaľ k najväčšej transakcii v cukrovinkárskom sektore došlo minulý rok, keď rodinná firma Mars, výrobca cukríkov M&M, kúpila firmu Wm. Wrigley Jr, výrobcu žuvačiek Wrigley a vytvorila novú cukrovinkársku svetovú jednotku. Z prvého miesta vtedy odtlačila práve britskú Cadbury.
Ak by sa prípadne teraz spojili Cadbury a Kraft, získali by 15 % svetového trhu s cukrovinkami, čo je momentálne podiel firmy Mars. To by nebola dobrá správa pre Nestlé, ktorá je síce potravinárskou jednotkou, no v oblasti výroby cukroviniek kontroluje len približne 7,6 % trhu.
Informovala o tom agentúra Bloomberg.