BRATISLAVA 8. septembra (SITA) - Je to o 22 % menej ako pôvodný plán, pričom firma počítala s výrobou 1 632 vagónov. Ako sa ďalej uvádza v polročnej správe, hospodárenie spoločnosti bolo výrazne ovplyvnené dopadmi spomalenia hospodárskeho rastu v celej Európe. Negatívne dopady hospodárskej krízy sa dotkli aj objemu prepravy tovarov, čoho dôsledkom poklesol aj dopyt po nákladných železničných vagónoch. Spoločnosti sa aj preto nepodarilo dosiahnuť plánovaný objem výroby. Avšak napriek tomu ide o medziročné zvýšenie o 284 vagónov.
Z pohľadu tržieb firma predala svoje výrobky v objeme 138,4 mil. eur. V porovnaní s pôvodným plánom je to výpadok v objeme 53,2 mil. eur, avšak nárast o 27,2 mil. eur oproti minulému roku. Medziročné porovnanie ako aj porovnanie voči plánu je podľa vyjadrení podniku do značnej miery ovplyvnené zmenenou štruktúrou vyrábaných typov vagónov a predovšetkým výrazným poklesom realizačných cien pre pokles cien rozhodujúcich vstupov, najmä ocele. Napriek takémuto negatívnemu vývoju strojárskeho priemyslu sa spoločnosti darí podľa jej vyjadrení napĺňať prijatú stratégiu zrovnomernenia objemu výroby v tomto aj v budúcom roku, čo zabezpečí udržanie počtu pracovných miest na porovnateľnej úrovni s minulým rokom.
Ako ďalej informovali zástupcovia spoločnosti v polročnej správe, úsporné opatrenia, ktoré prijal manažment, prinášajú očakávané výsledky a spoločnosti sa podarilo mierne prekročiť tvorbu pridanej hodnoty, ako aj hospodárskeho výsledku z prevádzkovej činnosti oproti minulému roku. Finančný výsledok v minulom roku bol ovplyvnený kurzovými ziskami, ktoré spoločnosť zrealizovala z dôvodu prudkého posilňovania Slovenskej koruny voči Euru. Celkový čistý zisk tak dosiahol v prvom polroku 10,5 mil. eur, pričom v prvých šiestich mesiacoch minulého roka to bol zisk 12,6 mil. eur. I keď sa nepodarilo naplniť plány ziskovosti, dosiahnuté hospodárske výsledky hodnotí manažment spoločnosti pozitívne vzhľadom na výrazne sťažené trhové podmienky oproti minulému roku.
V druhom polroku spoločnosť očakáva podobný vývoj ako v prvom polroku. Po poklese výroby v mesiacoch júl a august, zapríčineného celozávodnou dovolenkou, sa výraznejšie zvýši objem výroby ku koncu roka a objem výroby bude na porovnateľnej úrovni s prvou polovicou roka. V druhom polroku firma začne s produkciou štyroch nových typov vagónov, čo predstavuje podľa jej vyjadrení značný nápor na všetky kapacity spoločnosti. Objem investícií v druhom polroku bude výrazne nižší, nakoľko v prvom polroku sa zrealizovala väčšina investičných akcií, ktoré boli plánované na tento rok.
Spoločnosť Tatravagónka vznikla ešte v roku 1922 ako zámočnícka dielňa s názvom Halath a spol. Prvé dvojnápravové vagóny začala vyrábať v roku 1937. O jedenásť rokov neskôr bola znárodnená. V roku 1994 bola Tatravagónka transformovaná zo štátnej spoločnosti na akciovú spoločnosť. Majoritným akcionárom Tatravagónky je spoločnosť Optifin Invest.