Trh pilotov hustne aj pre krach SkyEurope

Licencia na lietanie nevyjde na menej než 39­tisíc eur. Aby si ju pilot udržal, musí lietať a chodiť pravidelne na skúšky.

Licencie na lietanie stoja desaťtisíce eur. Piloti musia lietať, aby si ich udržali.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA/AP)

Tí, čo lietali pre SkyEurope, sa s hľadaním práce poponáhľajú.

BRATISLAVA. Po rokoch, keď dopyt po pilotoch presahoval ich počty, sa situácia zmenila. Na slovenskom trhu za tým stojí krach aeroliniek SkyEurope. Tie podľa šéfa firmy Nicka Manoudakisa zamestnávali zhruba 80 pilotov.

Čo to je licencia
  • Cena základného kurzu na dopravného pilota sa začína od 39­tisíc eur.
  • K tomu sa pripočítavajú ďalšie poplatky, napríklad za typové skúšky. Tie môžu vyjsť na ďalších 39–tisíc eur.
  • Pilot musí raz ročne absolvovať preskúšanie na letovom simulátore a trenažéri. Piloti zamestnaní v aerolíniách zväčša skúšky absolvujú každý polrok a platí to zamestnávateľ.
  • Cena preskúšania sa pohybuje aj v tisícoch eur.
Zdroj: ČSA

Niektoré spoločnosti hlásia, že piloti SkyEurope sa obzerajú po novej práci. „Ozývajú sa telefonicky, aj cez e-mail. Zatiaľ to nie je extrémne, ale určite nárast počtu pilotov, hľadajúcich si prácu, spôsobil pád spoločnosti SkyEurope," tvrdí prevádzkový riaditeľ Danube Wings Peter Pelec. Najväčší „nával" pritom ešte len očakáva.

Pilotom môže padnúť licencia

Niektorí zamestnanci aeroliniek boli však prezieravejší a prácu si hľadali už na jar. Medzi nimi bol aj Pelec, ktorý predtým pôsobil ako kapitán lietadla a riaditeľ letovej prevádzky SkyEurope.

Podobne je na tom aj pilot Seagle Air Peter Štefanko. Tiež ešte na jar pracoval pre SkyEurope. Svojim menej šťastným bývalým kolegom pomáha zháňať si prácu. „Sprostredkovával som im ju cez moje kontakty v zahraničí," povedal. Piloti totiž nemôžu príliš zaháľať. „Budú mať problém udržať si kvalifikáciu. Pilot musí mať niečo odlietané počas určitého obdobia. Pokiaľ nemá, padá mu licencia," povedal.

Podľa Peleca sa podmienky pri rôznych typoch leteckých preukazov líšia. „Vo všeobecnosti, aby mali dopravní piloti platné všetky licencie, musia urobiť tri pristátia za 90 dní," povedal.

Pravidelne sa pritom musia dať aj preskúšať. To za pilotov za normálnych okolností platia aerolinky, pre ktoré pracujú. „Na simulátore v Prahe stojí jedna hodina 400 eur. Na skúšku sú potrebné štyri letové hodiny, čiže stojí to 1600 eur," povedal Štefanko. Ceny sú rôzne.

„Všeobecne platí pravidlo, že dopravní piloti musia raz za rok absolvovať preskúšanie na letovom simulátore a trenažéri," povedala hovorkyňa Českých aerolínií Hana Hejsková.

Štefanko tvrdí, že piloti, ktorí nechcú prísť o licenciu, ale nevedia si nájsť zamestnávateľa, si simulátor niekedy platia aj z vlastného. To sa stalo, keď skrachovali Slovenské aerolínie.

Licencia totiž nie je lacná záležitosť. „Základný kurz na dopravného pilota začína na milióne českých korún (takmer 40­tisíc eur). K tomu však patria ešte ďalšie, napríklad typové skúšky na konkrétny typ lietadla, ktorých cena sa pohybuje v rozpätí niekoľko stotisíc až milióna českých korún," povedala Hejsková.

České aerolínie, ktoré dnes čelia vysokým stratám, pritom taktiež plánujú prepúšťať. Môže to podľa Štefanka vytvoriť ešte väčší pretlak v stredoeurópskom priestore. Podľa Filipa Gaspara, prezidenta Českého združenia dopravných pilotov, v ČSA sa momentálne rokuje o prepustení 70 až 100 zamestnancov. Najaktuálnejšie podľa agentúry TASR plánuje redukovať počty zamestnancov aj francúzska letecká spoločnosť Air France. Tá chce zrušiť 1500 pracovných miest.

Práca je vraj v Ázii

Podľa analytika firmy Cyrrus Ondřeja Moravanského sa pod prepad dopytu po pilotoch v Európe podpísala súčasná kríza. „Buď sa rušia lety, alebo sa nasadzujú menšie lietadlá a podobne," hovorí Moravanský. Pilotov, ktorých bol kedysi nedostatok, je tak zrazu veľa.

„Neberú Poliaci, neberú Maďari, aj v Nemecku a Taliansku skrachovali firmy. V Európe takmer nikto nepotrebuje pilotov," povedal Štefanko.

Jeho slová potvrdzuje Ádám Hegedűs z tlačového oddelenia maďarského leteckého prepravcu Malév. „Zvýšený záujem pilotov o prácu firma zaznamenala, ale momentálne ďalších pilotov neprijíma," povedal.

Podľa Gaspara z Českého združenia dopravných pilotov stále sú oblasti, kde je relatívne veľký nedostatok pilotov. „Ázia, krajiny ako Vietnam či India." Ak budú ochotní na nejaký čas ísť do zahraničia, uplatnenie si nájdu, ale tu to bude určite ťažké, hovorí Gaspar.

Jednou z mála európskych výnimiek je írsky nízkonákladový prepravca Ryanair: „Najímame viac pilotov na rozšírenie svojej letky," povedal Daniel De Carvalho z tlačového oddelenia firmy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 888
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 497
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 494
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 234
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 630
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 578
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 248
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 909
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 681
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 717

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Krajina, ktorá neexistuje, ale funguje. Vitajte v Náhornom Karabachu

Nad arménskou krajinou pri Náhornom Karabachu vedie supermoderná lanovka. A z nej vidíme aj kus histórie.

DOMOV

Kotlebov neúspešný kandidát si našiel cestu do parlamentu

Anton Čulen bude poslaneckým asistentom Natálie Grausovej.

KOMENTÁRE

Môže sa zo Slovenska stať slabý kus stáda pre Putina?

Slovensko neutečie pred nevyhnutnosťou viac investovať do armády.

AUTO

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie.

Neprehliadnite tiež

‘Prichadite k nam‘, Slovensko chce lákať ruských turistov

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajiny V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Británii potrvá niekoľko rokov, kým sa dohodne s Úniou

Rokovania o obchode v rámci Únie sú pomerne zdĺhavé.

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.

Británii hrozí, že bez ľudí z Únie úroda na poliach zhnije

Krajina tak môže stratiť schopnosť dopestovať a vyrobiť vlastné potraviny.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop