SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Trh pilotov hustne aj pre krach SkyEurope

Licencia na lietanie nevyjde na menej než 39­tisíc eur. Aby si ju pilot udržal, musí lietať a chodiť pravidelne na skúšky.

Licencie na lietanie stoja desaťtisíce eur. Piloti musia lietať, aby si ich udržali.Licencie na lietanie stoja desaťtisíce eur. Piloti musia lietať, aby si ich udržali. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA/AP)

Tí, čo lietali pre SkyEurope, sa s hľadaním práce poponáhľajú.

BRATISLAVA. Po rokoch, keď dopyt po pilotoch presahoval ich počty, sa situácia zmenila. Na slovenskom trhu za tým stojí krach aeroliniek SkyEurope. Tie podľa šéfa firmy Nicka Manoudakisa zamestnávali zhruba 80 pilotov.

Čo to je licencia
  • Cena základného kurzu na dopravného pilota sa začína od 39­tisíc eur.
  • K tomu sa pripočítavajú ďalšie poplatky, napríklad za typové skúšky. Tie môžu vyjsť na ďalších 39–tisíc eur.
  • Pilot musí raz ročne absolvovať preskúšanie na letovom simulátore a trenažéri. Piloti zamestnaní v aerolíniách zväčša skúšky absolvujú každý polrok a platí to zamestnávateľ.
  • Cena preskúšania sa pohybuje aj v tisícoch eur.
Zdroj: ČSA

Niektoré spoločnosti hlásia, že piloti SkyEurope sa obzerajú po novej práci. „Ozývajú sa telefonicky, aj cez e-mail. Zatiaľ to nie je extrémne, ale určite nárast počtu pilotov, hľadajúcich si prácu, spôsobil pád spoločnosti SkyEurope," tvrdí prevádzkový riaditeľ Danube Wings Peter Pelec. Najväčší „nával" pritom ešte len očakáva.

Pilotom môže padnúť licencia

Niektorí zamestnanci aeroliniek boli však prezieravejší a prácu si hľadali už na jar. Medzi nimi bol aj Pelec, ktorý predtým pôsobil ako kapitán lietadla a riaditeľ letovej prevádzky SkyEurope.

Podobne je na tom aj pilot Seagle Air Peter Štefanko. Tiež ešte na jar pracoval pre SkyEurope. Svojim menej šťastným bývalým kolegom pomáha zháňať si prácu. „Sprostredkovával som im ju cez moje kontakty v zahraničí," povedal. Piloti totiž nemôžu príliš zaháľať. „Budú mať problém udržať si kvalifikáciu. Pilot musí mať niečo odlietané počas určitého obdobia. Pokiaľ nemá, padá mu licencia," povedal.

Podľa Peleca sa podmienky pri rôznych typoch leteckých preukazov líšia. „Vo všeobecnosti, aby mali dopravní piloti platné všetky licencie, musia urobiť tri pristátia za 90 dní," povedal.

Pravidelne sa pritom musia dať aj preskúšať. To za pilotov za normálnych okolností platia aerolinky, pre ktoré pracujú. „Na simulátore v Prahe stojí jedna hodina 400 eur. Na skúšku sú potrebné štyri letové hodiny, čiže stojí to 1600 eur," povedal Štefanko. Ceny sú rôzne.

„Všeobecne platí pravidlo, že dopravní piloti musia raz za rok absolvovať preskúšanie na letovom simulátore a trenažéri," povedala hovorkyňa Českých aerolínií Hana Hejsková.

Štefanko tvrdí, že piloti, ktorí nechcú prísť o licenciu, ale nevedia si nájsť zamestnávateľa, si simulátor niekedy platia aj z vlastného. To sa stalo, keď skrachovali Slovenské aerolínie.

Licencia totiž nie je lacná záležitosť. „Základný kurz na dopravného pilota začína na milióne českých korún (takmer 40­tisíc eur). K tomu však patria ešte ďalšie, napríklad typové skúšky na konkrétny typ lietadla, ktorých cena sa pohybuje v rozpätí niekoľko stotisíc až milióna českých korún," povedala Hejsková.

České aerolínie, ktoré dnes čelia vysokým stratám, pritom taktiež plánujú prepúšťať. Môže to podľa Štefanka vytvoriť ešte väčší pretlak v stredoeurópskom priestore. Podľa Filipa Gaspara, prezidenta Českého združenia dopravných pilotov, v ČSA sa momentálne rokuje o prepustení 70 až 100 zamestnancov. Najaktuálnejšie podľa agentúry TASR plánuje redukovať počty zamestnancov aj francúzska letecká spoločnosť Air France. Tá chce zrušiť 1500 pracovných miest.

Práca je vraj v Ázii

Podľa analytika firmy Cyrrus Ondřeja Moravanského sa pod prepad dopytu po pilotoch v Európe podpísala súčasná kríza. „Buď sa rušia lety, alebo sa nasadzujú menšie lietadlá a podobne," hovorí Moravanský. Pilotov, ktorých bol kedysi nedostatok, je tak zrazu veľa.

„Neberú Poliaci, neberú Maďari, aj v Nemecku a Taliansku skrachovali firmy. V Európe takmer nikto nepotrebuje pilotov," povedal Štefanko.

Jeho slová potvrdzuje Ádám Hegedűs z tlačového oddelenia maďarského leteckého prepravcu Malév. „Zvýšený záujem pilotov o prácu firma zaznamenala, ale momentálne ďalších pilotov neprijíma," povedal.

Podľa Gaspara z Českého združenia dopravných pilotov stále sú oblasti, kde je relatívne veľký nedostatok pilotov. „Ázia, krajiny ako Vietnam či India." Ak budú ochotní na nejaký čas ísť do zahraničia, uplatnenie si nájdu, ale tu to bude určite ťažké, hovorí Gaspar.

Jednou z mála európskych výnimiek je írsky nízkonákladový prepravca Ryanair: „Najímame viac pilotov na rozšírenie svojej letky," povedal Daniel De Carvalho z tlačového oddelenia firmy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Aká je chémia vôní
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  2. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  3. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 29 521
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 17 863
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 127
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 915
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 555
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 377
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 024
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 721
  9. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 7 576
  10. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 490
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Potrebovali ísť k blízkym a nepustili ich. Neboli privilegovaní ako Kollár

Nemocnice väčšinou púšťajú príbuzných k zomierajúcim.

Šéfa parlamentu Borisa Kollára v nemocnici najviac navštevovala bývalá manželka Linda Rezešová. Na fotografii sú na plese v Opere v roku 2008.

Návštevy Kollára v nemocnici volajú po demisii

V druhom slede kandidátov na politický koniec sa tlačia glosátori.

Peter Schutz
Mária Kolíková
AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Návštevníci u sv. Michala a spev Moniky (týždeň podľa Schutza)

Z radu kajúcnikov je exštátna tajomníčka zrejme vôbec najvýbušnejší materiál.

Ústavnoprávny výbor vypočúva kandidátov na generálneho prokurátora.

Neprehliadnite tiež

V energetickej stratégii EÚ sa ráta aj s vodíkom

Európska komisia prichádza s novým investičným programom v oblasti čistej energie.

Ilustračné foto

Vigoda už nie je šéfom štátnych lesov

Vigodu odvolal minister pôdohospodárstva Mičovský.

Matej Vigoda, už bývalý generálny riaditeľ štátneho podniku Lesy SR.

Walt Disney navýšil odhad prepúšťania o ďalších štyritisíc ľudí

Koncom septembra koncern uviedol, že zruší 28-tisíc pracovných miest, ale odhad navýšil.

Ilustračná fotografia.

Štátna poisťovňa prišla o vyše 50-tisíc klientov

Zdravotnú poisťovňu od budúceho roka zmení 168 526 ľudí, ide o 3,39 percenta.

Ilustračné foto.