Trh pilotov hustne aj pre krach SkyEurope

Licencia na lietanie nevyjde na menej než 39­tisíc eur. Aby si ju pilot udržal, musí lietať a chodiť pravidelne na skúšky.

Licencie na lietanie stoja desaťtisíce eur. Piloti musia lietať, aby si ich udržali.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA/AP)

Tí, čo lietali pre SkyEurope, sa s hľadaním práce poponáhľajú.

BRATISLAVA. Po rokoch, keď dopyt po pilotoch presahoval ich počty, sa situácia zmenila. Na slovenskom trhu za tým stojí krach aeroliniek SkyEurope. Tie podľa šéfa firmy Nicka Manoudakisa zamestnávali zhruba 80 pilotov.

Čo to je licencia
  • Cena základného kurzu na dopravného pilota sa začína od 39­tisíc eur.
  • K tomu sa pripočítavajú ďalšie poplatky, napríklad za typové skúšky. Tie môžu vyjsť na ďalších 39–tisíc eur.
  • Pilot musí raz ročne absolvovať preskúšanie na letovom simulátore a trenažéri. Piloti zamestnaní v aerolíniách zväčša skúšky absolvujú každý polrok a platí to zamestnávateľ.
  • Cena preskúšania sa pohybuje aj v tisícoch eur.
Zdroj: ČSA

Niektoré spoločnosti hlásia, že piloti SkyEurope sa obzerajú po novej práci. „Ozývajú sa telefonicky, aj cez e-mail. Zatiaľ to nie je extrémne, ale určite nárast počtu pilotov, hľadajúcich si prácu, spôsobil pád spoločnosti SkyEurope," tvrdí prevádzkový riaditeľ Danube Wings Peter Pelec. Najväčší „nával" pritom ešte len očakáva.

Pilotom môže padnúť licencia

Niektorí zamestnanci aeroliniek boli však prezieravejší a prácu si hľadali už na jar. Medzi nimi bol aj Pelec, ktorý predtým pôsobil ako kapitán lietadla a riaditeľ letovej prevádzky SkyEurope.

Podobne je na tom aj pilot Seagle Air Peter Štefanko. Tiež ešte na jar pracoval pre SkyEurope. Svojim menej šťastným bývalým kolegom pomáha zháňať si prácu. „Sprostredkovával som im ju cez moje kontakty v zahraničí," povedal. Piloti totiž nemôžu príliš zaháľať. „Budú mať problém udržať si kvalifikáciu. Pilot musí mať niečo odlietané počas určitého obdobia. Pokiaľ nemá, padá mu licencia," povedal.

Podľa Peleca sa podmienky pri rôznych typoch leteckých preukazov líšia. „Vo všeobecnosti, aby mali dopravní piloti platné všetky licencie, musia urobiť tri pristátia za 90 dní," povedal.

Pravidelne sa pritom musia dať aj preskúšať. To za pilotov za normálnych okolností platia aerolinky, pre ktoré pracujú. „Na simulátore v Prahe stojí jedna hodina 400 eur. Na skúšku sú potrebné štyri letové hodiny, čiže stojí to 1600 eur," povedal Štefanko. Ceny sú rôzne.

„Všeobecne platí pravidlo, že dopravní piloti musia raz za rok absolvovať preskúšanie na letovom simulátore a trenažéri," povedala hovorkyňa Českých aerolínií Hana Hejsková.

Štefanko tvrdí, že piloti, ktorí nechcú prísť o licenciu, ale nevedia si nájsť zamestnávateľa, si simulátor niekedy platia aj z vlastného. To sa stalo, keď skrachovali Slovenské aerolínie.

Licencia totiž nie je lacná záležitosť. „Základný kurz na dopravného pilota začína na milióne českých korún (takmer 40­tisíc eur). K tomu však patria ešte ďalšie, napríklad typové skúšky na konkrétny typ lietadla, ktorých cena sa pohybuje v rozpätí niekoľko stotisíc až milióna českých korún," povedala Hejsková.

České aerolínie, ktoré dnes čelia vysokým stratám, pritom taktiež plánujú prepúšťať. Môže to podľa Štefanka vytvoriť ešte väčší pretlak v stredoeurópskom priestore. Podľa Filipa Gaspara, prezidenta Českého združenia dopravných pilotov, v ČSA sa momentálne rokuje o prepustení 70 až 100 zamestnancov. Najaktuálnejšie podľa agentúry TASR plánuje redukovať počty zamestnancov aj francúzska letecká spoločnosť Air France. Tá chce zrušiť 1500 pracovných miest.

Práca je vraj v Ázii

Podľa analytika firmy Cyrrus Ondřeja Moravanského sa pod prepad dopytu po pilotoch v Európe podpísala súčasná kríza. „Buď sa rušia lety, alebo sa nasadzujú menšie lietadlá a podobne," hovorí Moravanský. Pilotov, ktorých bol kedysi nedostatok, je tak zrazu veľa.

„Neberú Poliaci, neberú Maďari, aj v Nemecku a Taliansku skrachovali firmy. V Európe takmer nikto nepotrebuje pilotov," povedal Štefanko.

Jeho slová potvrdzuje Ádám Hegedűs z tlačového oddelenia maďarského leteckého prepravcu Malév. „Zvýšený záujem pilotov o prácu firma zaznamenala, ale momentálne ďalších pilotov neprijíma," povedal.

Podľa Gaspara z Českého združenia dopravných pilotov stále sú oblasti, kde je relatívne veľký nedostatok pilotov. „Ázia, krajiny ako Vietnam či India." Ak budú ochotní na nejaký čas ísť do zahraničia, uplatnenie si nájdu, ale tu to bude určite ťažké, hovorí Gaspar.

Jednou z mála európskych výnimiek je írsky nízkonákladový prepravca Ryanair: „Najímame viac pilotov na rozšírenie svojej letky," povedal Daniel De Carvalho z tlačového oddelenia firmy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 29 401
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 134
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 456
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 920
  5. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 610
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 558
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 531
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 336
  9. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 317
  10. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 114

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Starosta Raslavíc Marek Rakoš dokázal za dva roky vybudovať 80 pracovných miest pre sociálne slabé skupiny.

DOMOV

Kaliňák prečkáva Plavčana v zahraničí, dosiaľ šlo o jeho hlavu

Minister vnútra je už dlhšie na dovolenke. Či by bol za odvolanie Plavčana, dosiaľ nepovedal.

Autorská strana Petra Schutza

Obama nechal Trumpovi problém

Nevypočítateľný a cholerický premiér, ktorý mení pozície cez noc, nie je lepši než bláznivý predseda parlamentu.

Neprehliadnite tiež

Viete, čo o vás píšu úverové registre a kedy je to zlé? (prehľad)

Banky aj nebankovky si pred odklepnutím úveru preverujú človeka v rôznych registroch.

Opäť sa začína hovoriť o potiahnutí Transsibírskej magistrály až do Viedne

Na predĺženie širokorozchodnej trate z Košíc do viedenského regiónu je najvhodnejší čas, myslí si spolkový minister pre infraštruktúru.

Švajčiarsko zakázalo nové registrácie áut Porsche Cayenne s naftovým motorom

Autá, ktoré už registrované sú, môžu po švajčiarskych cestách naďalej jazdiť.

Bolívar stráca na hodnote, Venezuela sa rúti do bankrotu

Šéf venezuelskej Úverovej banky predpokladá, že sa krajina dostane do kritického obdobia v októbri a v novembri.