Česi na emisiách opäť zarobia

Zatiaľ čo slovenská vláda rieši rébus, ako zrušiť nevýhodnú zmluvu s Interblue Group, Česko svoje emisie predáva.

Nové milióny eur za emisie zinkasujú Česi od Rakúšanov, Španielov, Japoncov a Svetovej banky.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Približne 200 miliónov eur by malo Česko zarobiť do mesiaca na predaji ďalších 20 miliónov ton emisných kreditov (AAU).

Kupcami sú Rakúšania, Španieli, Svetová banka a japonská spoločnosť. Hovorca českého ministerstva životného prostredia Jakub Kašpar nechcel konkretizovať cenu za jednu tonu. Naznačil však, že to nebude menej ako desať eur: „Naše rokovania smerujú k tomu, aby to nebolo menej ako pri predchádzajúcom obchode s Japonskom."

Bývalý český minister životného prostredia Martin Bursík začiatkom júna potvrdil pre denník SME, že japonská agentúra NEDO kúpila 40 miliónov českých emisných kreditov po viac ako 10 eur za tonu. Rovnakú cenu zaplatili Japonci nedávno aj Ukrajine.

Opäť zarobia viac

Kašpar nechcel až do momentu podpísania zmluvy spresniť, aké množstvo emisných kvót si jednotlivé krajiny u Čechov rezervovali. Podľa servera pointcarbon.com kupujú Rakúšania štyri milióny ton, zmluva je už tesne pred podpisom.

Do konca roka by však Česi mohli zarobiť na emisných kvótach aj ďalšie milióny eur. „Rokujeme aj s ďalšími japonskými spoločnosťami," povedal Kašpar.

Praha garantuje kupcom, že peniaze utŕžené z emisných obchodov použije na zatepľovanie a ďalšie programy na úsporu energií cez projekt „Zelená úsporám". Podobné programy prijali podľa point〜car〜bon.com okrem nich len Maďari a Lotyši. Aj Slovensko dáva 75 miliónov eur od Interblue Group tiež na výhodnejšie úvery na zatepľovanie.

Kupci existujú

Zastupujúci minister životného prostredia Dušan Čaplovič zatiaľ nevypovedal zmluvu s Interblue Group, nemôže tak ponúkať slovenské emisné kvóty na predaj, lebo táto záhadná firma má na slovenské emisie exkluzivitu.

Tvrdí však, že štát určite nebude predávať za podmienok, ktoré si stanovila Interblue Group. Dokonca hovorí o riešení aj smerom do minulosti. „Hľadajú sa spôsoby minimalizovania dosahov nevýhodnej zmluvy," povedal jeho hovorca Michal Kaliňák. Nekonkretizoval aké. Získať späť už predané emisné kredity však bude problém. Podľa medializovaných informácií skončili v Japonsku.

Interblue Group nakúpila počas Jána Chrbeta ako ministra životného prostredia 15 miliónov emisných kvót za 5,05 eura za tonu s eurovým bonusom pre Slovensko, ak peniaze z predaja budú použité na zelené projekty. Doplatiť by teda malo podľa zmluvy ešte 15 miliónov eur.

Kupcov na emisné kvóty je zatiaľ na svete dostatok. Japonská vláda napríklad vyčlenila peniaze na nákup 100 miliónov AAU. Svoj záujem nakúpiť 159 miliónov emisií ohlásilo koncom minulého roka aj Španielsko.

Svoje kvóty predávajú okrem Českej republiky a Lotyšska aj Maďari. Na otázku, či hľadá nového kupca aj Čaplovič, zastupujúci minister neodpovedal.

Premiér Robert Fico sa ešte nedávno snažil navodiť atmosféru, že trh s emisiami je mŕtvy. Nie je. Pre nás však áno.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku
  10. Viac času pre rodinu by uvítala viac ako tretina Slovákov
  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Cambridge Business School, škola novej doby
  9. Cykloturistický trip študentov SvF STU v Bratislave – Vol. 4
  10. História sťahovania
  1. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 8 202
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 7 951
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 7 904
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 682
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 7 232
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 101
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 4 655
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 457
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 756
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 1 744

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Everest bude ešte ťažší. Čakanie v zápche môže horolezcov stáť život

Hillaryho výšvih – poslednú veľkú prekážku pri výstupe zničilo zemetrasenie.

TECH

Odhalili tajomstvo starovekej antikoncepcie. Skutočne fungovala

Rastlinné zložky zabránia počatiu.

Neprehliadnite tiež

Brusel chce mať euro do roku 2025 v 27 krajinách Únie

Projekt chcú uskutočniť členovia Komisie Valdis Dombrovskis a Pierre Moscovici.

Na Everest môže vyliezť aj nehorolezec. No nie je to také ľahké

Na najvyššiu horu sveta organizujú cestovné kancelárie komerčné výstupy.

Kde má Slovensko rezervy? Brusel vraví o kvalite škôl či korupcii

Odporúčania Európskej komisie naznačujú, v akých oblastiach by sme sa mali zlepšiť.

Štát mení cestovný poriadok, z Bratislavy do Košíc to bude trvať menej

Upravený cestovný poriadok začne platiť od nedele 11. júna.