SkyEurope ponúkal lotériu

Ak správca pohľadávky klientov voči aerolinkám uzná a bude ich mať z čoho uhradiť, na ich výplatu budú čakať niekoľko mesiacov.

Stovky klientov SkyEurope sa o bankrote leteckej spoločnosti dozvedeli až na letisku.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Klienti, ale aj zamestnanci a obchodní partneri, ktorým SkyEurope dlhuje peniaze a ktorí si ich chceli uplatniť v rámci reštrukturalizácie, si budú musieť prihlásiť svoje pohľadávky opäť.

„Reštrukturalizácia sa vyhlásením konkurzu končí a začína sa úplne nový proces," vysvetľuje právnik Radovan Pala.

Rovnako by mali postupovať aj klienti, ktorých bankrot zastihol priamo na letiskách, počas pobytu v cudzine, ale aj doma istý čas pred plánovaným termínom odletu s týmto prepravcom. „Prihlášku musia podať do 45 dní od vyhlásenia konkurzu v Obchodnom vestníku konkurznému správcovi a súdu," povedal Pala.

Formuláre sú na stránke ministerstva spravodlivosti. Konkurzného správcu ustanoví bratislavský okresný súd náhodným výberom počítača zo zoznamu správcov.

Pohľadávky môže správca poprieť

Prvú schôdzu veriteľov v rámci konkurzu zvolá nový správca najneskôr 40 dní po jeho vyhlásení. „Neznamená to, že schôdza sa v tom čase uskutoční. Dovtedy je povinný oznámiť jej zvolanie," vysvetľuje Pala. Schôdza sa môže uskutočniť aj o mesiac na to, termín konania je však závislý od uplynutia lehoty na popieranie pohľadávok. Musí však pripadnúť na týždeň, ktorý bude nasledovať po 75 dňoch od vyhlásenia konkurzu.

Prihlásené pohľadávky totiž môže konkurzný správca poprieť. Konkurz bude skúškou správnosti jeho účtovníctva. Keď si veritelia prihlásia pohľadávky, správca ich porovná so zoznamom od prepravcu. Ak niektoré nebudú sedieť, môže ich poprieť.

Veriteľ sa môže súdiť a na súde dokazovať, že pohľadávka je opodstatnená. Správca má na popretie pohľadávky 30 dní odo dňa uplynutia lehoty na prihlásenie pohľadávky, teda 75 dní odo dňa vyhlásenia konkurzu. „V konkurze správca zistí a spíše majetok a postupne ho speňažuje," vraví Pala.

Analytik firmy Cyrrus Ondřej Moravanský očakáva, že miera uspokojenia pohľadávok bude nízka. „Bol by som veľmi prekvapený, ak by to bolo 15-percent a viac," myslí si o miere uspokojenia pohľadávok Pala.

Úspech výhodnej kúpy bol za cenu strát

Podľa odhadov samotného prepravcu zasiahol bankrot SkyEurope 280­tisíc ľudí. Tí si kupovali letenky do poslednej chvíle, hoci sa o problémoch leteckého prepravcu vedelo niekoľko týždňov či mesiacov.

„Na jednej strane bolo chytráctvo bežného pasažiera, že lacné letenky využije do posledného momentu. Na druhej strane plač, že neodhadol lotériu, do ktorej dobrovoľne vstúpil. Prepravca mu ponúkal hazardnú hru, v ktorej si úspech mohol kúpiť vo forme lacnej letenky, ale za cenu možných veľkých finančných strát," hovorí psychológ Karol Kleinmann.

Predpokladá, že tí ľudia, ktorí si už pohľadávky prihlásili do reštrukturalizácie a ich suma nebola vysoká, nebudú chcieť podstúpiť túto byrokratickú a zdĺhavú cestu znovu. „Ak niekto chce zažiť trocha adrenalínu, môže sa o to pokúsiť," uzavrel Kleinmann.

Odletové práva veľa peňazí asi neprinesú

Hodnotu majetku, z ktorého sa odškodnia klienti, musí určiť správca.

BRATISLAVA. Úspešnosť odškodňovania klientov SkyEurope závisí od toho, ako sa podarí speňažiť majetok firmy. Otázne je, aká je jeho výška.

Väčšina lietadiel, na ktorých SkyEurope lietala, patrí lízingovým spoločnostiam, nemali by preto byť predmetom konkurzu. Podľa súvahy k 30. septembru 2007 vlastnila spoločnosť z účtovného hľadiska majetok v hodnote takmer siedmich miliárd korún. Táto suma už obsahuje aj dve miliardy pohľadávok voči odberateľom. Ťažko odhadnúť, čo ostalo z priznaného majetku po dvoch rokoch. „Máme rôzny majetok, jeho konečnú hodnotu určí konkurzný správca," povedal v utorok pre SME Nick Manoudakis, generálny riaditeľ SkyEurope. Jeden zo zamestnancov však odhadol, že je „všetko na lízing vrátane náhradných dielcov na lietadlá, áut a počítačov".

V konkurze by sa mohli predať sloty, teda odletové a príletové práva na letiskách. „Dajú sa speňažiť, ale záleží na pomere dopytu a ponuky, pretože cenu určuje trh. V prípade SkyEurope môže ísť o sloty v Prahe, ale najmä vo Viedni. Sloty v Bratislave, vzhľadom na prevádzku, asi veľkú cenu nemajú," povedal Vít Doležálek, analytik servera Měšec.cz.

Pražské letisko však potvrdilo, že sloty po SkyEurope nebudú na predaj. „Prideľuje ich nezávislá Slotová koordinácia na základe niekoľkých princípov," povedala Eva Krejčí, hovorkyňa letiska. Prihliada na to, či prepravca v minulosti pôsobil na letisku a či pokračuje v prevádzke. Uvoľnené sloty ponúkne tomu, kto o ne už prejavil záujem, a nedalo sa mu vyhovieť. Sloty sa v Prahe prideľujú bezplatne, je teda možné, že o niekoľko dní začne z nej lietať iný prepravca v čase, ktorý patril SkyEurope.

V konkurze sa môže predať aj značka, je však otázne, akú hodnotu bude mať. Veriteľom môže priniesť časť peňazí aj dizajn manuál či know-how SkyEurope.

Adam Valček
Šancu majú kreditkári. Otázne je akú

Kto platil za neuskutočnený let SkyEurope kartou, môže platbu reklamovať v banke. No či sa mu aj niečo zo zaplatenej sumy vráti, banky nezaručujú.

Dokedy treba reklamovať
  • SLSP, VÚB, UniCredit Bank - ­ do 120 dní od zrušeného letu,
  • Tatra banka ­ do 35 až 40 dní*;
  • ČSOB ­ do 2 mesiacov od zúčtovania transakcie**.

*banka odporúča reklamovať zrušené lety Sky do konca októbra; **banka sa snaží uplatniť reklamáciu aj na staršie platby.

BRATISLAVA. Ľudia, ktorým prepadla letenka SkyEurope a platili za ňu kartou, sa s reklamáciou môžu obrátiť na banku, ktorá im kartu vydala. V pobočke banky spíšu reklamačný protokol. V ňom treba uviesť číslo karty, sumu transakcie, dátum uskutočnenia transakcie aj plánovaného odletu, číslo letu a destináciu. Banky požadujú aj doklad o zaplatení letenky. Doklad o rezervácii by mal stačiť. Potom treba čakať.

Banky zdôrazňujú, že reklamačný proces je medzinárodný a sú v ňom iba sprostredkovateľmi. Vybavenie reklamácie tak môže trvať aj niekoľko mesiacov. Niektoré banky uviedli, že minimálne 45 až 50 dní. A nedá sa zaručiť, že sa skončí úspešne. Majitelia neplatných leteniek totiž musia čakať, ako ich reklamáciu posúdi zahraničná banka, ktorá SkyEurope spracovávala kartové transakcie.

Klienti sa musia teraz spoľahnúť na to, že má dosť zdrojov na vybavenie reklamácií. Napríklad preto, že v súlade so zmluvnými podmienkami zadržiavala časť peňazí z platieb kartou určených pre SkyEurope. Ak dosť zdrojov nemá, lebo už odišli na účty skrachovaných aeroliniek, výsledok reklamácií nemusí uspokojiť každého.

Marianna Onuferová
Odškodnenie je za vyše dve hodiny meškania

Ak lietadlo mešká viac ako dve hodiny, máte nárok na občerstvenie.

BRATISLAVA. Ak letecká spoločnosť vyhlási bankrot, európske nariadenie, podľa ktorého musí klienta odškodniť za omeškaný či neuskutočnený let, sa na ňu už nevzťahuje.

Ak si klient zvolí inú leteckú spoločnosť v EÚ, platí, že môže meškať maximálne dve hodiny bez toho, aby musela klientovi niečo uhradiť. Ak strávi čakaním na meškajúci let viac ako dve hodiny, má od prepravcu nárok na občerstvenie. Prepravca mu musí zabezpečiť aj možnosť vybaviť si dva telefonáty, využiť fax či e-mail.

Ak let mešká päť hodín, musí mu ponúknuť výber medzi náhradou za letenku a náhradným letom. Ak let zruší, má pasažierovi umožniť vybrať si, či chce náhradu letenky, let v najbližšom termíne či inokedy.
Spoločnosť, ktorá let zruší a nedá to pasažierom vedieť dva týždne pred odletom, má zaplatiť minimálne 250 eur.

Marcela Glevická

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 13 692
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 10 657
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 10 192
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 755
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 286
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 604
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 530
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 403
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 253
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 851

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne. Príbeh najlepšieho cyklistu planéty.

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

SVET

Minúta po minúte: Choďte a voľte, vyzval nemecký prezident

Schulz už odovzdal hlas, Merkelová pôjde k urnám poobede.

Neprehliadnite tiež

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.