O klientov SkyEurope sa bojuje

Ľudí s letenkami skrachovaných aerolínií priváža domov niekdajšia konkurencia.

(Zdroj: Ilustračné - SME - Vladimír Šimíček)

Letenky SkyEurope budú mať ešte istý čas akú­takú cenu. Konkurencia na ne dáva totiž zľavy.

BRATISLAVA. Ak ste zostali s letenkou SkyEurope v cudzine a v prvotnom návale hnevu po informácii o bankrote aeroliniek ste ju nehodili do koša, nemusí byť bezcenná, aj keď návrat so SkyEurope domov vám nezabezpečí. Na bankrot SkyEurope totiž zareagovali takmer všetky nízkonákladové a niektoré klasické letecké spoločnosti, ale aj niektorí autobusoví prepravcovia. Klientov s letenkou SkyEurope prepravia domov za nižšiu cenu.

Časovo obmedzené akcie

Aerolínie, pre ktoré ešte pred niekoľkými dňami predstavoval SkyEurope vážnu konkurenciu, dnes oslovujú jeho klienti. Zaujímajú sa o možnosť čo najlacnejšej prepravy domov.

„Od pondelňajšej noci do stredajšieho rána sme mali takmer tisíc telefonátov, z nich takmer 90 percent tvorili klienti SkyEurope," povedal Pavel Mareš, riaditeľ kontaktného centra Českých aerolínií (ČSA). Internetový predajca leteniek Pelikan.sk len v utorok zaznamenal viac ako dvetisíc telefonátov. „Väčšina ľudí si chcela letenku prebookovať," povedal Lukáš Švaro.

Po krachu SkyEurope zostali tisíce nespokojných ľudí. Aké sú ich práva? S Ivanom Štulajterom diskutuje advokát Radovan Pala.

Leteckí prepravcovia sa predháňajú v ponukách, bojujú najmä cenou. Wizz Air ponúka letenku za 30 eur, ČSA za 50 eur, rovnako tak aj SeagleAir. Najnižšie išiel s cenou v boji o klientov SkyEurope Ryanair, ponúka alternatívu za 25 eur. Väčšina z nich má cenu vrátane letiskových poplatkov. Za akékoľvek ďalšie služby si však priplatíte, či už je to batožina, alebo platba kreditnou kartou. Pomoc aeroliniek má však isté obmedzenia. ČSA negarantujú miesto na konkrétny termín, Wizz Air ponúka cenu letenky bez batožiny.

Ponuky sú spravidla časovo obmedzené do konca septembra, akcia Wizz Air sa končí 15. septembra. Treba sa zaujímať aj o miesto príletu, máloktoré aerolinky ponúkajú lety do Bratislavy, väčšina do Viedne a Prahy.

Autobus môže byť drahší

Ak nezoženiete letenku, využiť môžete aj autobusovú dopravu. O klientov SkyEurope v cudzine totiž bojujú akciami aj autobusoví prepravcovia. Student Agency im ponúka 20­percentnú zľavu na autobusový lístok, musia však mať letenku či rezervačné číslo. Slovak Lines sa rozhodol prepraviť klientov SkyEurope, ktorí priletia z cudziny na viedenské letisko, do Bratislavy za 1,50 eura. Ak chcete akciu využiť, musíte sa preukázať dvomi letenkami, z nich aspoň jedna musí byť od SkyEurope. Posledný termín na využitie tejto akcie je 8. september, prednosť budú mať tí, čo platia plnú sumu cestovného.

Ak chcete využiť autobusovú prepravu a pricestovať na Slovensko, musíte počítať s dlhšou cestou a v mnohých prípadoch aj s prestupmi, niekedy dokonca aj vo viacerých mestách. Nie vo všetkých prípadoch sa vám podarí kúpiť lístok až na územie Slovenska, niektoré lístky z európskych metropol boli už voľné len po Prahu či Brno.

V porovnaní s leteckými prepravcami, ktorí ponúkajú lacné letenky, vás cesta nazad autobusom môže vyjsť drahšie. Za lístok z Londýna do Bratislavy už aj po zľave nedáte asi menej než 73 eur, z Paríža najmenej 65 eur, spravidla však viac.

Tí, čo platili kreditkou, majú ešte nádej

Ani platba kreditnou kartou za letenku nie je pre klientov SkyEurope zárukou, že sa dostanú k peniazom.

BRATISLAVA. Kto platil za letenku SkyEurope kreditnou či debetnou platobnou kartou, má šancu, že sa k peniazom za „prepadnutú" letenku dostane. Začať treba tým, že sa s reklamáciou obrátite na banku, ktorá kartu vydala. Mali by ste tak urobiť do 30 až 45 dní, v niektorých bankách do 120 dní od termínu zrušeného letu. Dátum platby nie je podstatný. S pracovníkom banky spíšete reklamačný protokol, k nemu treba doložiť doklad o zaplatení letenky. Doklad o jej rezervácii by mal stačiť. Potiaľ to vyzerá jednoducho.

Prvá možnosť: reklamácia

Problém je v tom, že banka je pri reklamácii platby kreditkou len sprostredkovateľom. Reklamáciu posunie zahraničnej banke, ktorá spravuje kartové transakcie SkyEurope. Klient potom musí čakať minimálne 45 až 50 dní na odpoveď, či s reklamáciou vôbec uspeje.

Za štandardných okolností by mal. No SkyEurope tvrdí, že kreditkou za letenku platilo asi 80 percent ľudí. Ak platí informácia portálu idnes.cz, že ľudia majú 280­tisíc leteniek od SkyEurope, šanca na uspokojenie všetkých reklamácií sa znižuje.

Bude to závisieť od toho, koľko peňazí na to vyčlení „kartová" banka. Peniaze za letenky nezvyknú kartové spoločnosti posúvať na účet leteckých spoločností okamžite. Podržia ich na svojom účte zmluvne dohodnutý čas, aby mali rezervu pre prípad reklamácií za neuskutočnené, no zaplatené služby kartou.

Bývalá kartová spoločnosť SkyEurope, britská E­Clear, mala pred vyše rokom aerolinkám zadržiavať peniaze za letenky od cestujúcich dlhšie, ako sa v zmluve dohodli. Podľa medializovaných informácií tak urobila pod tlakom krachov menších leteckých spoločností. SkyEurope povedal, že zadržiavaná suma sa postupne vyšplhala na 30 miliónov eur. Aj to im malo spôsobiť problémy s hotovosťou.

Kto je súčasnou kartovou spoločnosťou aerolínií, sa nám nepodarilo zistiť. Podľa niektorých bánk ide o bankové tajomstvo.

Druhá možnosť: konkurz

Aká je šanca, že klient s reklamáciou uspeje, nechceli odhadovať ani banky. „Keďže nepoznáme obsahy zmlúv kartových spoločností s bankou, ktorej služby využíva SkyEurope, nedokážeme odhadnúť vývoj situácie," povedal hovorca Slovenskej sporiteľne Štefan Frimmer. Klient sa teda musí sám rozhodnúť, či sa obráti s reklamáciou na banku, alebo si svoju pohľadávku prihlási do blížiaceho sa konkurzu. Ani ten nie je zárukou, že pohľadávka klienta bude dostatočne uspokojená. „Bol by som prekvapený, ak by to bolo 20 percent a viac," povedal advokát Radovan Pala.

Pre tých, čo platili za letenku cez internet banking či v hotovosti, je však prihlásenie pohľadávky do konkurzu asi jedinou možnosťou.

Marinanna Onuferová

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 570
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 108
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 376
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 449
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 389
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 877
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 585
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 441
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 438
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 854

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop