Letenky SkyEurope budú mať ešte istý čas akútakú cenu. Konkurencia na ne dáva totiž zľavy.
BRATISLAVA. Ak ste zostali s letenkou SkyEurope v cudzine a v prvotnom návale hnevu po informácii o bankrote aeroliniek ste ju nehodili do koša, nemusí byť bezcenná, aj keď návrat so SkyEurope domov vám nezabezpečí. Na bankrot SkyEurope totiž zareagovali takmer všetky nízkonákladové a niektoré klasické letecké spoločnosti, ale aj niektorí autobusoví prepravcovia. Klientov s letenkou SkyEurope prepravia domov za nižšiu cenu.
Časovo obmedzené akcie
Aerolínie, pre ktoré ešte pred niekoľkými dňami predstavoval SkyEurope vážnu konkurenciu, dnes oslovujú jeho klienti. Zaujímajú sa o možnosť čo najlacnejšej prepravy domov.
„Od pondelňajšej noci do stredajšieho rána sme mali takmer tisíc telefonátov, z nich takmer 90 percent tvorili klienti SkyEurope," povedal Pavel Mareš, riaditeľ kontaktného centra Českých aerolínií (ČSA). Internetový predajca leteniek Pelikan.sk len v utorok zaznamenal viac ako dvetisíc telefonátov. „Väčšina ľudí si chcela letenku prebookovať," povedal Lukáš Švaro.
Po krachu SkyEurope zostali tisíce nespokojných ľudí. Aké sú ich práva? S Ivanom Štulajterom diskutuje advokát Radovan Pala.
Leteckí prepravcovia sa predháňajú v ponukách, bojujú najmä cenou. Wizz Air ponúka letenku za 30 eur, ČSA za 50 eur, rovnako tak aj SeagleAir. Najnižšie išiel s cenou v boji o klientov SkyEurope Ryanair, ponúka alternatívu za 25 eur. Väčšina z nich má cenu vrátane letiskových poplatkov. Za akékoľvek ďalšie služby si však priplatíte, či už je to batožina, alebo platba kreditnou kartou. Pomoc aeroliniek má však isté obmedzenia. ČSA negarantujú miesto na konkrétny termín, Wizz Air ponúka cenu letenky bez batožiny.
Ponuky sú spravidla časovo obmedzené do konca septembra, akcia Wizz Air sa končí 15. septembra. Treba sa zaujímať aj o miesto príletu, máloktoré aerolinky ponúkajú lety do Bratislavy, väčšina do Viedne a Prahy.
Autobus môže byť drahší
Ak nezoženiete letenku, využiť môžete aj autobusovú dopravu. O klientov SkyEurope v cudzine totiž bojujú akciami aj autobusoví prepravcovia. Student Agency im ponúka 20percentnú zľavu na autobusový lístok, musia však mať letenku či rezervačné číslo. Slovak Lines sa rozhodol prepraviť klientov SkyEurope, ktorí priletia z cudziny na viedenské letisko, do Bratislavy za 1,50 eura. Ak chcete akciu využiť, musíte sa preukázať dvomi letenkami, z nich aspoň jedna musí byť od SkyEurope. Posledný termín na využitie tejto akcie je 8. september, prednosť budú mať tí, čo platia plnú sumu cestovného.
Ak chcete využiť autobusovú prepravu a pricestovať na Slovensko, musíte počítať s dlhšou cestou a v mnohých prípadoch aj s prestupmi, niekedy dokonca aj vo viacerých mestách. Nie vo všetkých prípadoch sa vám podarí kúpiť lístok až na územie Slovenska, niektoré lístky z európskych metropol boli už voľné len po Prahu či Brno.
V porovnaní s leteckými prepravcami, ktorí ponúkajú lacné letenky, vás cesta nazad autobusom môže vyjsť drahšie. Za lístok z Londýna do Bratislavy už aj po zľave nedáte asi menej než 73 eur, z Paríža najmenej 65 eur, spravidla však viac.
Ani platba kreditnou kartou za letenku nie je pre klientov SkyEurope zárukou, že sa dostanú k peniazom.
BRATISLAVA. Kto platil za letenku SkyEurope kreditnou či debetnou platobnou kartou, má šancu, že sa k peniazom za „prepadnutú" letenku dostane. Začať treba tým, že sa s reklamáciou obrátite na banku, ktorá kartu vydala. Mali by ste tak urobiť do 30 až 45 dní, v niektorých bankách do 120 dní od termínu zrušeného letu. Dátum platby nie je podstatný. S pracovníkom banky spíšete reklamačný protokol, k nemu treba doložiť doklad o zaplatení letenky. Doklad o jej rezervácii by mal stačiť. Potiaľ to vyzerá jednoducho.
Prvá možnosť: reklamácia
Problém je v tom, že banka je pri reklamácii platby kreditkou len sprostredkovateľom. Reklamáciu posunie zahraničnej banke, ktorá spravuje kartové transakcie SkyEurope. Klient potom musí čakať minimálne 45 až 50 dní na odpoveď, či s reklamáciou vôbec uspeje.
Za štandardných okolností by mal. No SkyEurope tvrdí, že kreditkou za letenku platilo asi 80 percent ľudí. Ak platí informácia portálu idnes.cz, že ľudia majú 280tisíc leteniek od SkyEurope, šanca na uspokojenie všetkých reklamácií sa znižuje.
Bude to závisieť od toho, koľko peňazí na to vyčlení „kartová" banka. Peniaze za letenky nezvyknú kartové spoločnosti posúvať na účet leteckých spoločností okamžite. Podržia ich na svojom účte zmluvne dohodnutý čas, aby mali rezervu pre prípad reklamácií za neuskutočnené, no zaplatené služby kartou.
Bývalá kartová spoločnosť SkyEurope, britská EClear, mala pred vyše rokom aerolinkám zadržiavať peniaze za letenky od cestujúcich dlhšie, ako sa v zmluve dohodli. Podľa medializovaných informácií tak urobila pod tlakom krachov menších leteckých spoločností. SkyEurope povedal, že zadržiavaná suma sa postupne vyšplhala na 30 miliónov eur. Aj to im malo spôsobiť problémy s hotovosťou.
Kto je súčasnou kartovou spoločnosťou aerolínií, sa nám nepodarilo zistiť. Podľa niektorých bánk ide o bankové tajomstvo.
Druhá možnosť: konkurz
Aká je šanca, že klient s reklamáciou uspeje, nechceli odhadovať ani banky. „Keďže nepoznáme obsahy zmlúv kartových spoločností s bankou, ktorej služby využíva SkyEurope, nedokážeme odhadnúť vývoj situácie," povedal hovorca Slovenskej sporiteľne Štefan Frimmer. Klient sa teda musí sám rozhodnúť, či sa obráti s reklamáciou na banku, alebo si svoju pohľadávku prihlási do blížiaceho sa konkurzu. Ani ten nie je zárukou, že pohľadávka klienta bude dostatočne uspokojená. „Bol by som prekvapený, ak by to bolo 20 percent a viac," povedal advokát Radovan Pala.
Pre tých, čo platili za letenku cez internet banking či v hotovosti, je však prihlásenie pohľadávky do konkurzu asi jedinou možnosťou.