BRATISLAVA, BRUSEL. "Komisia sa vážne zaoberá problémom, ktorému čelia cestujúci, ako aj pracovníci leteckej spoločnosti," povedal Antonio Tajani, európsky komisár pre dopravu. Podľa neho je v prípade bankrotu leteckej spoločnosti SkyEurope Airlines „poľutovaniahodné, že na pasažierov, ktorí boli nútení zostať v daných destináciách, sa nevzťahuje nariadenie o právach cestujúcich v leteckej doprave."
Práve toto nariadenie SkyEurope dôverne pozná. Podľa Slovenskej obchodnej inšpekcie opakovane porušoval jeho ustanovenia o sedemdňovej lehote na refundovanie leteniek za zrušené lety. Nariadenie však neurčuje iba to, ustanovuje aj náhrady za meškanie - poskytnutie jedla, komunikačných prostriedkov, či ubytovania. Rovnako podľa neho môžu žiadať o náhradu pri zrušení letu.
Nariadenie má zmysel len pri finančne zdravej spoločnosti, ktorá má z čoho uhrádzať prípadne náhrady. SkyEurope takou firmou nebol. Dokazujú to stovky podnetkov, ktoré v uplynulých mesiacoch obdržala Slovenská obchodná inšpekcia a desiatky ľudí sa ozvali aj prostredníctvom služby Sťažnosti.sme.sk.
„Komisia vypracovala v roku 2008 štúdiu o právach cestujúcich v leteckej dopraves cieľom analyzovať a zlepšiť súčasný legislatívny rámec," vysvetľuje Tajani. V štúdii sa podľa neho uvádza niekoľko možností, medzi ktoré patrí napríklad použitie ad hoc opatrení, ako vytvorenie záručného fondu alebo rozšírenie súčasných právnych predpisov o takéto prípady.
Práve táto analýza bude čoskoro predmetom vyhodnotenia. Už o mesiac, v októbri, sa začína konzultačný proces, ktorý vyvrcholí konferenciou v januári 2010. „Komisia na základe záverov tejto konferencie podnikne primerané opatrenia," sľubuje eurokomisár pre dopravu.
Tajani nezabudol dodať, že je potešujúce, ako na túto situáciu okolo bankrotu a problémy cestujúcich reagoval trh. „Sme svedkami toho, ako mnohé aerolínie využívajú príležitosť a ponúkajú lacné lety pasažierom, ktorí boli nútení zostať v predmetných destináciách," uzavrel komisár.