PRAHA. Aerolínie SkyEurope začínali s tým, že naučia Slovákov lietať. Nakoniec dostali k nebesám aj státisíce Čechov, ktorí dovtedy nelietali. Spoločnosť však nikdy nedokázala voziť cestujúcich tak, aby na tom sama zarobila. Preto odchádza zo scény. O Čechov, ktorí už vedia, že letenka môže byť lacnejšia ako cestovný lístok na autobus, teraz začína zápasiť konkurencia.
Končí nielen sen o novom slovenskom národnom prepravcovi, ako aj obdobie ilúzie, že možno realizovať lacnú a pritom ziskovú leteckú dopravu bez kompromisov. Koniec SkyEurope dokázal, že prežiť môžu iba tí, ktorí dokážu predávať letenky drahšie, alebo tí, ktorí vysadia cestujúcich v hangári ďaleko od civilizácie a príplatok si zaúčtujú aj za vetrovkou pod pazuchou.
O polnoci z pondelka na utorok vyhlásili aerolínie SkyEurope bankrot a hneď nasledujúci deň oznámili z Prahy nové lety maďarský Wizzair i český SmartWings.
"Konkurencia sa zatiaľ prekonáva skôr v marketingu," hovorí analytik spoločnosti Cyrrus Jan Procházka. Faktom totiž je, že v utorok oznámené vyššie frekvencie zďaleka nenahradia lety SkyEurope, ktoré vozili až desatinu cestujúcich na pražskom letisku.
Letecké spoločnosti tak zatiaľ bojujú o pozornosť potenciálnych cestujúcich. SkyEurope je totiž v Česku takmer synonymom pre nízkonákladovú leteckú spoločnosť. Mnohí ľudia netušia, že jestvuje nejaká alternatíva a víkendové výlety hľadali priamo na stránkach SkyEurope.
Procházka sa domnieva, že časť cestujúcich nebude hľadať iné možnosti a lietania sa jednoducho vzdá. Pri rastúcej nezamestnanosti nebude také ťažké odpustiť si víkend v Paríži či vianočné trhy v Amsterdame.
"Očakávame výpadok cestujúcich; ale ten by mal byť iba krátkodobý," povedala hovorkyňa ruzynského letiska Eva Krejčíová. Podiel SkyEurope podľa nej v ostatných mesiacoch klesal a pohyboval sa okolo 5 %.
SkyEurope, na rozdiel od dopravcov s maximálne zníženými nákladmi, medzi ktoré patrí írsky Ryanair či maďarský Wizzair, ktorí pristávajú zvyčajne na poliach ďaleko za mestami, však neboli typickými nízkonákladovými aerolíniami. SkyEurope pristávali na hlavných letiskách metropol a ponúkali tak pasažierom, s výnimkou jedla, takmer to isté čo klasické aerolínie.
Na linkách do Paríža mali SkyEurope toľko spojov, že s nimi lietali aj manažéri na rokovania. A práve tí boli pre aerolínie najlukratívnejší. Letenky si nekupovali za minimálne ceny v predstihu, ale až vo chvíli, keď ich potrebovali a za vyššiu cenu. To sú klienti, ktorých Wizzair neosloví.
Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.