Začína sa tvrdý boj o zákazníkov SkyEurope

Koniec SkyEurope dokázal, že prežiť môžu iba tí, ktorí dokážu predávať letenky drahšie, alebo tí, ktorí vysadia cestujúcich v hangári ďaleko od civilizácie a príplatok si zaúčtujú aj za vetrovkou pod pazuchou.

PRAHA. Aerolínie SkyEurope začínali s tým, že naučia Slovákov lietať. Nakoniec dostali k nebesám aj státisíce Čechov, ktorí dovtedy nelietali. Spoločnosť však nikdy nedokázala voziť cestujúcich tak, aby na tom sama zarobila. Preto odchádza zo scény. O Čechov, ktorí už vedia, že letenka môže byť lacnejšia ako cestovný lístok na autobus, teraz začína zápasiť konkurencia.

Končí nielen sen o novom slovenskom národnom prepravcovi, ako aj obdobie ilúzie, že možno realizovať lacnú a pritom ziskovú leteckú dopravu bez kompromisov. Koniec SkyEurope dokázal, že prežiť môžu iba tí, ktorí dokážu predávať letenky drahšie, alebo tí, ktorí vysadia cestujúcich v hangári ďaleko od civilizácie a príplatok si zaúčtujú aj za vetrovkou pod pazuchou.

O polnoci z pondelka na utorok vyhlásili aerolínie SkyEurope bankrot a hneď nasledujúci deň oznámili z Prahy nové lety maďarský Wizzair i český SmartWings.

"Konkurencia sa zatiaľ prekonáva skôr v marketingu," hovorí analytik spoločnosti Cyrrus Jan Procházka. Faktom totiž je, že v utorok oznámené vyššie frekvencie zďaleka nenahradia lety SkyEurope, ktoré vozili až desatinu cestujúcich na pražskom letisku.

Letecké spoločnosti tak zatiaľ bojujú o pozornosť potenciálnych cestujúcich. SkyEurope je totiž v Česku takmer synonymom pre nízkonákladovú leteckú spoločnosť. Mnohí ľudia netušia, že jestvuje nejaká alternatíva a víkendové výlety hľadali priamo na stránkach SkyEurope.

Procházka sa domnieva, že časť cestujúcich nebude hľadať iné možnosti a lietania sa jednoducho vzdá. Pri rastúcej nezamestnanosti nebude také ťažké odpustiť si víkend v Paríži či vianočné trhy v Amsterdame.

"Očakávame výpadok cestujúcich; ale ten by mal byť iba krátkodobý," povedala hovorkyňa ruzynského letiska Eva Krejčíová. Podiel SkyEurope podľa nej v ostatných mesiacoch klesal a pohyboval sa okolo 5 %.

SkyEurope, na rozdiel od dopravcov s maximálne zníženými nákladmi, medzi ktoré patrí írsky Ryanair či maďarský Wizzair, ktorí pristávajú zvyčajne na poliach ďaleko za mestami, však neboli typickými nízkonákladovými aerolíniami. SkyEurope pristávali na hlavných letiskách metropol a ponúkali tak pasažierom, s výnimkou jedla, takmer to isté čo klasické aerolínie.

Na linkách do Paríža mali SkyEurope toľko spojov, že s nimi lietali aj manažéri na rokovania. A práve tí boli pre aerolínie najlukratívnejší. Letenky si nekupovali za minimálne ceny v predstihu, ale až vo chvíli, keď ich potrebovali a za vyššiu cenu. To sú klienti, ktorých Wizzair neosloví.

Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 289
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 006
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 958
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 259
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 408
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 624
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 289
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 496
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 766
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 612

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop