Prvý polrok 2001 sa vyznačuje, alebo sa má vyznačovať, rokovaniami o slobodnom pohybe majetku, služieb, kapitálu a osôb, o problémoch týkajúcich sa životného prostredia, zdravotníckymi a sociálnymi problémami a zahraničnými vzťahmi.
V druhom polroku tohto roku sa majú viesť rokovania o problémoch konkurencie, špecifických problémoch sektorov dopravy a energie, o problémoch vzťahujúcich sa na kultúru a médiá a o daňových a právnych problémoch.
V prvom polroku 2002 sa má rokovať o problémoch poľnohospodárstva, regionálnych problémoch a rozpočtových otázkach.
Celá "prekážková dráha" rokovaní o jednotlivých rezortoch a oblastiach sa má skončiť v roku 2002. Prvé vstupy do EÚ by sa - po ratifikácii v národných parlamentoch členských krajín EÚ - mali uskutočniť v roku 2004, uvádza denník.
Z tohto posledného bodu EK vyjadrila svoje zámery, keď zoradila kandidátske krajiny podľa stupňa ich napredovania v rokovaniach a individuálnych schopnostiach do štyroch kategórií:
1) Poľsko, Maďarsko, Estónsko, Malta a Cyprus,
2) Česká republika a Slovensko,
3) Litva, Lotyšsko a Slovinsko,
4) Bulharsko a Rumunsko.
Toto informačné poradie nevyvoláva spory. Prvých päť krajín má podiel exportu do EÚ rovnaký alebo vyšší, ako je súčasný priemer v krajinách EÚ (62 %): Maďarsko 73 %, Poľsko 68 %, Slovensko 67 %, Rumunsko 66 %, Česká republika 64 %.
Agendu pripravenú na prvý polrok 2001 ovplyvnili dve významné udalosti. Najskôr to boli vyhlásenia nemeckého spolkového kancelára Gerharda Schrödera, ktorý ešte v decembri 2000 vyhlásil, že "okamžité poskytnutie slobody pohybu pre pracujúcich by nezniesli steny nášho trhu práce". Rovnaký postoj zaujalo aj Rakúsko, ktoré má dlhé hranice s kandidátskymi krajinami. Proti týmto vyhláseniam sa postavilo najmä Poľsko.
Druhou novou udalosťou koncom roku 2000 a začiatkom 2001 bola kríza s chorobou spongiformná encefalopatia hovädzieho dobytka (BSE). Kríza zamedzila voľné obchodné výmeny s kandidátskymi krajinami, väčšina z nich na čas zastavila dovoz hovädzieho mäsa z EÚ a na úrovni únie vyvolala potrebu zavedenia centrálnych kontrolných veterinárnych a zdravotných stredísk.
Vzhľadom na predpokladané ťažkosti z rokovaní v roku 2001 sa veľké problémy dajú očakávať v budúcom roku. Veľkým problémom bude spoločná poľnohospodárska politika. Komplexnosť tohto problému odhalila kríza BSE. EK zároveň pripravuje podklady pre nové etapy v spoločnej poľnohospodárskej politike na roky 2002 a 2003 a jej revíziu. Má vychádzať z vôle Nemecka a smerovať k ekologickému poľnohospodárstvu.
Súperenie sa začne aj o štrukturálne fondy. V súčasnosti sú tri štvrtiny štrukturálnych fondov vyhradené pre regióny zaostávajúce v rozvoji, v ktorých hrubý domáci produkt (HDP) na obyvateľa je nižší ako 75-% priemer v EÚ. Rozšírenie EÚ mechanicky významne zníži tento centrálny ukazovateľ, lebo na základe 100 pre priemer únie v roku 1999 kandidátske krajiny sú v oblasti kúpnej sily blízke k ukazovateľu 75 (Grécko): ten dosahujú v Slovinsku a na Cypre, ukazovateľ 70 dosahuje ČR, 50 Maďarsko a Slovensko, 40 Poľsko a pobaltské krajiny, 30 Rumunsko a Turecko.
Súčasní najväčší poberatelia príspevkov zo štrukturálnych fondov, najmä Španielsko, Portugalsko a Grécko, nebudú chcieť prísť o tieto príspevky. Španielsko už v tom úspešne zabojovalo.
V nasledujúcich dvoch rokoch prídu problémy v rozpočtovej oblasti. Tie budú dominovať v rokovaniach o rozšírení únie.
* 12 roi zll