PRAHA. Nielen kríza leteckej dopravy, ale aj veľmi rýchly rast platov môže byť príčinou problémov, do ktorých sa dostali České aerolínie (ČSA), konštatuje pražský denník Mladá fronta Dnes.
Porovnanie vývoja priemernej mzdy v Česku a v aerolíniách totiž ukazuje, že zamestnancom v ČSA rástli platy oproti českému priemeru oveľa rýchlejšie. Podľa štatistík zatiaľ čo v ČR sa priemerná mzda od roku 2000 zvýšila o 58 %, zamestnanci ČSA si polepšili o 112 %. Platy sú pritom druhou najväčšou nákladovou položkou firmy, ktorá len vlani vyplatila mzdy v hodnote 5 miliárd Kč (19,68 milióna eur).
Väčšina zamestnancov už na jar pristúpila na zníženie platov o 5 %. Riaditeľ Radomír Lašák, ktorý po svojom predchodcovi Jaroslavovi Tvrdíkovi zdedil veľkorysú kolektívnu zmluvu, pritom navrhuje ešte výraznejšie obmedzenie platov - až o 30 % v prípade pilotov a o 15 % u ostatných zamestnancov.
Výmenou za prijatie tohto návrhu ponúkol v stredu (26.8.) svoje kreslo. Odchodom by rád upokojil atmosféru vo firme. Odbory jeho ponuku zvažujú. Ale aby prešla, muselo by sa na nej zhodnúť všetkých osem odborových zväzov ČSA.
Podľa niektorých odborárov však tento plán nerieši situáciu vo firme a má veľa nejasností. Piloti deň po Lašákovej ponuke vyhlásili štrajkovú pohotovosť. Tvrdia, že sú pripravení o detailoch jeho plánu rokovať, ale nepáči sa im list s výčitkami od vedenia, podľa ktorých šéf odborovej organizácie pilotov vynáša interné informácie.
Vyhrotená situácia v českých aerolíniách čím ďalej, tým viac pripomína taliansku Alitaliu, ktorá skončila aj pre neschopnosť odborov, vedenia a nových investorov dohodnúť sa na jej záchrane.
Ak by Lašák presadil veľké platové škrty v ČSA, urobil by tým radosť jedinému záujemcovi o privatizáciu leteckej spoločnosti, konzorciu Travel Service/Unimex Group a následne aj štátu v podobe vyššieho výnosu.
"Je logické, že hodnota firmy by tak podstatne vzrástla," pripustil šéf Unimexu Jiří Šimáne, ale odmietol, že by Lašáka motivoval, aby škrty vo firme uskutočnil ešte pred prípadnou kúpou aerolínií.