WASHINGTON. Americkí spotrebitelia sú v automobilovom priemysle známi svojou záľubou v nákupe väčších áut s výkonnými motormi a vysokou spotrebou. Dopyt po malých autách v Spojených štátoch amerických (USA) mierne rastie, ešte stále však nedosahuje úroveň, na akú sa pred štyrmi rokmi americké automobilky pripravili.
Kreatívny cyklus v prípade nových modelov trvá približne tri roky, preto sa práve v týchto mesiacoch dostávajú na trh úspornejšie osobné vozidlá, ktoré boli vyvinuté v reakcii na vysoké ceny palív v roku 2005. Medzitým však ceny ropy opäť klesli, šrotovné sa rozdalo, a ako pripomína magazín Bussiness Week, do skladov amerických výrobcov poputuje šesť nových modelov amerických malých áut.
Rok 2008 bol veľmi úspešný pre malé autá. Bol to rok, kedy sa americkí zákazníci po prvýkrát po dlhom čase stretli s čakacími lehotami, a to na dovážané hybridné automobily z Japonska. Benzín bol historicky drahý, recesia ešte len začínala a ľudia hľadali každú bezbolestnú možnosť ušetriť. Kúpa úsporného auta bola v týchto podmienkach dobrým riešením. Medzitým sa však recesia prejavila naplno a nákup nového auta mnohí Američania odložili na neurčito. Malé autá sa do povedomia amerických zákazníkov dostali opäť v júli tohto roka, keď americká vláda začala rozdávať poukážky v hodnote 3500 alebo 4500 USD na nákup áut, aby stimulovala spotrebu a motivovala Američanov k nákupu palivovo úspornejších osobných vozidiel.
Ako sa ďalej uvádza článku magazínu Bussiness Week, malé autá to majú na americkom trhu ťažké. V prvom rade sú v očiach zákazníkov neraz synonymom nebezpečenstva. Ako pre magazín uviedol marketingový analytik Eric Noble z firmy CarLab, podľa zákazníkov sú malé autá zároveň málo reprezentatívne. To živí často falošnú predstavu, že majitelia malých áut si nemôžu dovoliť kvalitnejšie vozidlo. Práve na takýto trh dnes prichádzajú nové modely z dielní General Motors (GM) a Ford, Mazda, Kia či Nissan. Po skončení programu šrotovného budú musieť prilákať zákazníkov zľavami z vlastného vrecka, čo podnikom z hrozbou bankrotu ako GM rozhodne nepomôže. Podľa analytickej trhovej agentúry IHS Global Insight bude do roku 2013 na americkom trhu k dispozícii o 25 % viac malých áut, ako je tomu dnes.
Výrobcovia malých áut pre americký trh sa podľa Nobla nechali inšpirovať úspechom vozidiel Mini Cooper. Firma GM plánuje preto svojim malým autám venovať viac dizajnérskej pozornosti a vybaviť ich aj komfortnými modernými prvkami. "Malé autá sa vyrábali už aj predtým, ale vždy to bolo tom, že musím mať toto, lebo veľké si nemôžem dovoliť," skonštatoval pre magazín Ed Welburn, viceprezident pre globálny dizajn spoločnosti GM. "Najbližším trendom sú autá malé a úžasné," dodal Welburn. To, či sa jeho prognózy naplnia a malé autá prinesú automobilkám z amerického trhu zisk, sa naplno ukáže v najbližších dvoch rokoch.