Američania nechcú predať Opel, aby sa k ich technológiám nedostali Rusi

Za váhaním General Motors predať svoje stratové podnikanie v Európe spočívajú obavy, ktoré majú korene v studenej vojne: Americké technológie by sa dostali do ruských rúk.

Doplnené 14:42

DETROIT. Za váhaním General Motors (GM) predať svoje stratové podnikanie v Európe spočívajú obavy, ktoré majú korene v studenej vojne: Americké technológie by sa dostali do ruských rúk.

Agentúra AP uviedla, že toto je hlavná príčina, pre ktorú sa General Motors zdráha dokončiť dohodu o predaji Opela, svojej nemeckej dcéry, skupine vedenej kanadskou Magnou International a ruskou štátnou bankou Sberbank.

GM oznámil v máji, že sa dohodol s Magnou na predbežnom predaji Opela. Bolo to v čase, keď sa vedenie GM zúfalo usilovalo vyhnúť podnikaniu pod ochranou zákona o bankrote.

Ale teraz, keď sa GM dostal spod pôsobenia tohto zákona v lepšej finančnej kondícii a povzbudený signálmi o lepšom predaji svojich vozidiel, pri druhom prehodnocovaní nezáväznej zmluvy ho znepokojuje, že návrhy dizajnu pripravovaných modelov by získal jeho ruský rival GAZ. Ten totiž na ruskom trhu súťaží s GM Chevrolet, ktorý sa na ňom stal druhou najsilnejšou značku.

GM podporuje konkurenčnú ponuku, ktorú podal belgický investor RHJ International. A ak jeho obavy nebudú rozptýlené, možno si Opel ponechá. Ide o vážnu záležitosť, hoci nemecká vláda v roku parlamentných volieb dáva prednosť zachovaniu čo najväčšieho množstva z 25.000 pracovných miest v Opeli, ktorého centrum sa nachádza v Rüsselsheime. Konzorciu Magna-Sberbank prisľúbila úver 4,5 miliardy eur (135,57 miliardy Sk).

V temnom svete ruského kapitalizmu Sberbank i GAZ, ktorý vyrába v Povolží sedany, majú silné vzťahy s ruskou vládou. Tá nerobí nijaké tajnosti s tým, že chce pomôcť zaostalému ruskému automobilovému priemyslu.

"Je to pochopiteľné, že GM hľadá inú alternatívu," povedal profesor pre medzinárodné podnikanie a politiku na Michiganskej univerzite Jan Švejnar. Dodal, že v súčasnom Rusku významné spoločnosti, v ktorých má veľký podiel štát, sú s ním prepojené.

Ruský premiér Vladimir Putin viackrát opakoval, že vláda podporuje ponuku Magny a Sberbanky a verí, že dohoda pomôže ruskému automobilovému priemyslu. Švejnar dodal, že sa nemecká vláda viac spolieha na ruskú ropu a plyn, a tak chce stáť na ruskej strane.

Americká vláda, ktorá má teraz 60,8-% podiel v GM a poskytla mu pomoc 50 miliárd USD (35,04 miliardy eur), nechce komentovať možný únik technológie Rusom.

Niektorí analytici tvrdia, že obavy GM v súvislosti s Rusmi sú prehnané, pretože GAZ by musel prejsť ešte veľmi dlhú cestu, aby sa dostal na úroveň, ktorou by mohol konkurovať západným výrobcom. GAZ vyrába len preto, lebo jeho autá sú lacnejšie než iných výrobcov v dôsledku subvencii od ruskej vlády a importných ciel. Uviedol to docent Serguei Netessine z Pennsylvánskej univerzity. Dodal, že GAZ vyrába veľmi lacné autá prastarými technológiami.

GAZ, Sberbank a ruská vláda nemajú kapitál, ktorý by mohli investovať do nových závodov. Nemajú ani politickú vôľu, aby pripravili o prácu tisíce ľudí v prípade, keby modernizovali výrobu založenú na technológiách zo 70. rokov minulého storočia. Podľa Netessina aj keby GM v tejto chvíli úplne zastavil výskum a nevyvíjal svoje produkty, Rusi by ho mohli dostihnúť najskôr o päť až desať rokov.

Nemecko pomôže v každom prípade

Nová nemecká vláda zrejme bude ochotná financovať reštrukturalizáciu Opela aj v prípade, že zostane v rukách General Motors (GM). To by sa mohlo stať, ak stroskotá predaj nemeckej divízie GM kanadskej spoločnosti Magna. Tvrdí to britský denník Financial Times (FT).

Berlín, ktorý prisľúbil 4,5 miliardy eur (135,57 miliardy Sk) na financovanie Opela po jeho predaji Magne, už nedúfa, že sa predaj uskutoční pred septembrovými voľbami. "Niečo sa stále môže stať, ale úprimne povedané, bolo by to veľké prekvapenie," uviedol pre FT nemenovaný predstaviteľ nemeckej vlády.

Berlín oficiálne trvá na svojej podmienke, že finančnú podporu Opelu poskytne iba v prípade, ak ho GM predá. Ak však GM v septembri predaj zablokuje, Nemecko zrejme nebude mať na výber a bude musieť sponzorovať reštrukturalizáciu Opela aj v rukách GM.

"Nikto nás o to zatiaľ nepožiadal," uviedol zdroj FT. Dodal, že jedinou alternatívou k Berlínom sponzorovanej záchrane by bolo vyhlásenie platobnej neschopnosti Opela, ktorý v Nemecku zamestnáva 25.000 ľudí.

Posledné obrat v dlhotrvajúcej snahe o záchranu Opela prišiel potom, ako správna rada GM počas víkendu odmietla podmienky dohody s Magnou a vedenie amerického koncernu začalo hľadať iné riešenie pre svoju európsku divíziu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 569
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 210
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 808
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 560
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 121
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 108
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 019
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 510
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 559
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 479

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja je tréner a medzinárodný horský vodca. Zdolal napríklad aj Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

DOMOV

Úrazov na svahoch je viac, v Jasnej chcú rozšíriť zjazdovku

Záchranári zaznamenali viac ako 1 400 úrazov na lyžiarskych svahoch.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop