Prepravcom zákazky nepribúdajú

Rast nemeckej ekonomiky by mal potiahnuť aj nás. Čísla však môžu byť poznačené voľbami.

Nárast objednávok sa zatiaľ neprejavuje na slovenských cestách. Kamiónov nepribúda.(Zdroj: Ilustračné SME - Pavol Funtál)

Štatistiky hlásia dobré správy. Objednávky vraj pribúdajú podnikom v Nemecku, Francúzsku, ale aj na Slovensku. Prepravcovia u nás však väčší záujem o svoje služby nespozorovali.

BRATISLAVA. Objednávky pre podniky na Slovensku stúpli v júni oproti máju po dlhom čase podľa Eurostatu o 4,4 percenta. Pohyb tovaru po slovenských diaľniciach sa však nerozprúdil.

„Takýto nárast objednávok sa určite neobjavil v raste prepravných potrieb. Ak to niekto pocítil, tak len individuálne,“ povedal generálny tajomník Združenia cestných dopravcov ČESMAD Pavol Reich.

Potvrdzuje to aj riaditeľ Trnavskej NAD Marián Kováč: „Leto bolo vždy zlé. Počas letných prázdnin boli celozávodné dovolenky. V tomto roku vzhľadom na celkový pokles objednávok je prepad ešte väčší.“ Firme, ktorá sa zameriava na prepravu elektroniky, klesli medziročne zákazky v priemere o 20 percent.

Až o 50 percentnom medziročnom prepade zákazok hovorí konateľ skalického dopravcu SNAD Ján Kotvan. „Aj keď sa javí, že sa situácia vo fabrikách zlepšuje, je to veľmi mierne. Z pohľadu dopravy to ešte tak nepociťujeme.“ Až 85 percent zákazok má nákladný prepravca od skalickej spoločnosti INA.

Inak je to vo firme Express Slovakia. Tá zaznamenala nárast aj v cestnej preprave, ale najmä v železničnej. „V júli a auguste sme zaevidovali 30-percentný nárast pohybu tovarov oproti predchádzajúcim mesiacom v železničnej preprave,“ povedal Ivan Bednárik, obchodný riaditeľ prepravcu. Nárast prepravy zaznamenali v oceliarskom, automobilovom priemysle a stavebníctve.

Železničné Cargo tiež hlási rast prepravy, ale už celý rok. Medzimesačný pokles malo len v apríli. V júli Cargo prepravilo takmer 3 milióny ton tovaru. To je oproti aprílu o vyše 400­-tisíc ton viac. Analytik Tatra banky Juraj Valachy hovorí, že objednávky tovarov stúpli, keď sa vypredali zásoby. „To neznamená, že sa ekonomika dostáva do trvalého rastu. Hovoríme o tom, že sa dopĺňajú zásoby,“ dodal.

Bednárik predpokladá, že do konca roka by sa objemy prepravy mali udržať.

Riaditeľ Trnavskej NAD si netrúfa odhadnúť, kedy sa situácia z pohľadu objednávok stabilizuje. Objem obchodov v septembri až decembri sa podľa neho dorovná len na úroveň z marca a apríla.

Nemecké čísla môžu klamať

Optimizmu nahrávajú dobré čísla nášho najväčšieho obchodného partnera. Nemecká ekonomika zaznamenala v druhom kvartáli medziročný rast o 0,3 percenta. Keď sa začne nemeckej ekonomike dariť, malo by sa to preliať aj k nám. Podobne rástla aj francúzska ekonomika, náš tretí najväčší partner. V oboch krajinách výsledok prichádza po medziročnom prepade v prvom štvrťroku. Nemecká ekonomika sa vtedy klesla o 3,5 percenta a francúzska o 1,3 percenta. Napriek tomu problémy pretrvávajú. Nezamestnanosť v Nemecku sa v druhom kvartáli oproti prvému zvýšila o 0,2 percenta na 8,3 percenta.

„Vzhľadom k nadchádzajúcim voľbám sa obávame, že niektoré nemecké štatistiky môžu byť nadhodnotené. O to tvrdší môže byť dopad na výsledok ekonomiky za druhý polrok,“ hovorí stratég trhu Saxo Bank Mads Koefoed. Britský denník Financial Times na svojej internetovej stránke informoval, že mnohé nemecké podniky odložili rušenie pracovných miest na obdobie po septembrových parlamentných voľbách. Chcú tým pomôcť znovuzvoleniu vládnych kresťanských demokratov.

Lízingovky: stagnuje to

Pre pokles objednávok prišli niektorí dopravcovia o kamióny. Museli ich vrátiť lízingovkám, lebo neboli schopní uhrádzať mesačné splátky. Od začiatku roka tak cestní dopravcovia museli podľa informácie agentúry ČTK odovzdať zhruba 1300 kamiónov.

Problémy so splácaním majú hlavne klienti, ktorí podnikajú v sektore medzinárodnej nákladnej prepravy alebo inak proexportne zameraní klienti. „Medzimesačne sa však už nezhoršuje percento insolventných dopravných firiem,“ povedal Juraj Ebringer, podpredseda predstavenstva ČSOB Leasing. Klesajúci trend v oblasti odoberania ťahačov a návesov potvrdil aj Tatra Leasing. Klienti stále majú podľa spoločnosti problémy so zhoršenou platobnou disciplínou. Finančníci a prepravcovia to potom riešia dohodami.

„Požiadali sme o predĺženie času splatnosti lízingu a vyhoveli nám. Nebol to problém, keďže sme v minulosti načas platili,“ povedal Kotvan zo skalickej spoločnosti SNAD.

„Trh naďalej stagnuje, nepredpokladáme oživenie v najbližšom čase,“ potvrdzuje nie práve najlepšiu situáciu v lízingu nákladných áut Marcela Krajčíková–Štrbová z Tatra Leasingu.

Leasing Slovenskej sporiteľne to vidí inak. „Zachytili sme určité signály, ktoré hovoria o tom, že trh lízingu nákladných áut sa pohol dopredu. Oproti jarným mesiacom zaznamenávame o niečo silnejší záujem dopravcov predovšetkým o použitú dopravnú techniku,“ povedala Monika Deneva z tejto spoločnosti.

08_graf.jpg

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  4. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  5. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  6. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  7. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  8. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  9. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  10. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 6 107
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 832
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 3 848
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 726
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 257
  6. Kam do tepla v januári? 2 535
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 285
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 147
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 1 568
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 352

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Harabin sa zneužitia svojich údajov nebojí.

DOMOV

Dobré ráno: Prečo na olympiádu nezobrali nikoho zo Slovanu

Kto sú najväčšie slovenské nádeje?

Neprehliadnite tiež

Amazon vybral dvadsať kandidátov na umiestnenie druhej centrály

Výber miest a lokalít odštartoval prvú etapu súboja o tisícky pracovných miest a miliardy dolárov

Prečo zas meškajú tlačivá daňových priznaní a ako tomu predchádzať

Štát roky nerešpektuje vlastné pravidlá, aby zmeny zákonov plánoval dostatočne vopred.

Poplatok za sobáš budú možno platiť aj neveriaci, diskrimináciu odmietajú

Matriky majú s cirkevnými sobášmi viac práce ako s civilnými, tvrdia autori poplatku.

Slovensko vyšlo ako 30. najlepšia krajina sveta pre život

Zo susediacich krajín je lepším miestom pre život iba Česko a Rakúsko.

V USA žiada o podporu v nezamestnanosti najmenej ľudí za posledných 45 rokov

Ide o najnižší počet žiadostí od februára 1973.