Prepravcom zákazky nepribúdajú

Rast nemeckej ekonomiky by mal potiahnuť aj nás. Čísla však môžu byť poznačené voľbami.

Nárast objednávok sa zatiaľ neprejavuje na slovenských cestách. Kamiónov nepribúda.(Zdroj: Ilustračné SME - Pavol Funtál)

Štatistiky hlásia dobré správy. Objednávky vraj pribúdajú podnikom v Nemecku, Francúzsku, ale aj na Slovensku. Prepravcovia u nás však väčší záujem o svoje služby nespozorovali.

BRATISLAVA. Objednávky pre podniky na Slovensku stúpli v júni oproti máju po dlhom čase podľa Eurostatu o 4,4 percenta. Pohyb tovaru po slovenských diaľniciach sa však nerozprúdil.

„Takýto nárast objednávok sa určite neobjavil v raste prepravných potrieb. Ak to niekto pocítil, tak len individuálne,“ povedal generálny tajomník Združenia cestných dopravcov ČESMAD Pavol Reich.

Potvrdzuje to aj riaditeľ Trnavskej NAD Marián Kováč: „Leto bolo vždy zlé. Počas letných prázdnin boli celozávodné dovolenky. V tomto roku vzhľadom na celkový pokles objednávok je prepad ešte väčší.“ Firme, ktorá sa zameriava na prepravu elektroniky, klesli medziročne zákazky v priemere o 20 percent.

Až o 50 percentnom medziročnom prepade zákazok hovorí konateľ skalického dopravcu SNAD Ján Kotvan. „Aj keď sa javí, že sa situácia vo fabrikách zlepšuje, je to veľmi mierne. Z pohľadu dopravy to ešte tak nepociťujeme.“ Až 85 percent zákazok má nákladný prepravca od skalickej spoločnosti INA.

Inak je to vo firme Express Slovakia. Tá zaznamenala nárast aj v cestnej preprave, ale najmä v železničnej. „V júli a auguste sme zaevidovali 30-percentný nárast pohybu tovarov oproti predchádzajúcim mesiacom v železničnej preprave,“ povedal Ivan Bednárik, obchodný riaditeľ prepravcu. Nárast prepravy zaznamenali v oceliarskom, automobilovom priemysle a stavebníctve.

Železničné Cargo tiež hlási rast prepravy, ale už celý rok. Medzimesačný pokles malo len v apríli. V júli Cargo prepravilo takmer 3 milióny ton tovaru. To je oproti aprílu o vyše 400­-tisíc ton viac. Analytik Tatra banky Juraj Valachy hovorí, že objednávky tovarov stúpli, keď sa vypredali zásoby. „To neznamená, že sa ekonomika dostáva do trvalého rastu. Hovoríme o tom, že sa dopĺňajú zásoby,“ dodal.

Bednárik predpokladá, že do konca roka by sa objemy prepravy mali udržať.

Riaditeľ Trnavskej NAD si netrúfa odhadnúť, kedy sa situácia z pohľadu objednávok stabilizuje. Objem obchodov v septembri až decembri sa podľa neho dorovná len na úroveň z marca a apríla.

Nemecké čísla môžu klamať

Optimizmu nahrávajú dobré čísla nášho najväčšieho obchodného partnera. Nemecká ekonomika zaznamenala v druhom kvartáli medziročný rast o 0,3 percenta. Keď sa začne nemeckej ekonomike dariť, malo by sa to preliať aj k nám. Podobne rástla aj francúzska ekonomika, náš tretí najväčší partner. V oboch krajinách výsledok prichádza po medziročnom prepade v prvom štvrťroku. Nemecká ekonomika sa vtedy klesla o 3,5 percenta a francúzska o 1,3 percenta. Napriek tomu problémy pretrvávajú. Nezamestnanosť v Nemecku sa v druhom kvartáli oproti prvému zvýšila o 0,2 percenta na 8,3 percenta.

„Vzhľadom k nadchádzajúcim voľbám sa obávame, že niektoré nemecké štatistiky môžu byť nadhodnotené. O to tvrdší môže byť dopad na výsledok ekonomiky za druhý polrok,“ hovorí stratég trhu Saxo Bank Mads Koefoed. Britský denník Financial Times na svojej internetovej stránke informoval, že mnohé nemecké podniky odložili rušenie pracovných miest na obdobie po septembrových parlamentných voľbách. Chcú tým pomôcť znovuzvoleniu vládnych kresťanských demokratov.

Lízingovky: stagnuje to

Pre pokles objednávok prišli niektorí dopravcovia o kamióny. Museli ich vrátiť lízingovkám, lebo neboli schopní uhrádzať mesačné splátky. Od začiatku roka tak cestní dopravcovia museli podľa informácie agentúry ČTK odovzdať zhruba 1300 kamiónov.

Problémy so splácaním majú hlavne klienti, ktorí podnikajú v sektore medzinárodnej nákladnej prepravy alebo inak proexportne zameraní klienti. „Medzimesačne sa však už nezhoršuje percento insolventných dopravných firiem,“ povedal Juraj Ebringer, podpredseda predstavenstva ČSOB Leasing. Klesajúci trend v oblasti odoberania ťahačov a návesov potvrdil aj Tatra Leasing. Klienti stále majú podľa spoločnosti problémy so zhoršenou platobnou disciplínou. Finančníci a prepravcovia to potom riešia dohodami.

„Požiadali sme o predĺženie času splatnosti lízingu a vyhoveli nám. Nebol to problém, keďže sme v minulosti načas platili,“ povedal Kotvan zo skalickej spoločnosti SNAD.

„Trh naďalej stagnuje, nepredpokladáme oživenie v najbližšom čase,“ potvrdzuje nie práve najlepšiu situáciu v lízingu nákladných áut Marcela Krajčíková–Štrbová z Tatra Leasingu.

Leasing Slovenskej sporiteľne to vidí inak. „Zachytili sme určité signály, ktoré hovoria o tom, že trh lízingu nákladných áut sa pohol dopredu. Oproti jarným mesiacom zaznamenávame o niečo silnejší záujem dopravcov predovšetkým o použitú dopravnú techniku,“ povedala Monika Deneva z tejto spoločnosti.

08_graf.jpg

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 903
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 257
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 718
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 159
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 6 092
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 316
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 006
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 4 858
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 524
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 045

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.

KOMENTÁRE

Brexit na princípoch úprimnej spolupráce

Dosahovanie kompromisov už akoby nebolo v móde. Je načase to zmeniť.

ŽENA

Čo si obliecť na maturitu a štátnice?

Skúšky sú formálnymi udalosťami, dospelosť prejavujeme aj oblečením.

Neprehliadnite tiež

Obchody vo Venezuele sú takmer prázdne, ľudia každý deň bojojú o prežitie

Hlavné mesto Venezuely Caracas zasiahli masové protivládne demonštrácie.

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.

Trump zrušil Obamov zákaz ťažiť ropu pri pobrežiach

Obama krátko pred svojím odchodom z funkcie zakázal ťažbu pre ochranu životného prostredia.

Érsek napomenul šéfov diaľničiarov, udeľovali privysoké odmeny

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti nariadil prípad preveriť.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop