Prepravcom zákazky nepribúdajú

Rast nemeckej ekonomiky by mal potiahnuť aj nás. Čísla však môžu byť poznačené voľbami.

Nárast objednávok sa zatiaľ neprejavuje na slovenských cestách. Kamiónov nepribúda.(Zdroj: Ilustračné SME - Pavol Funtál)

Štatistiky hlásia dobré správy. Objednávky vraj pribúdajú podnikom v Nemecku, Francúzsku, ale aj na Slovensku. Prepravcovia u nás však väčší záujem o svoje služby nespozorovali.

BRATISLAVA. Objednávky pre podniky na Slovensku stúpli v júni oproti máju po dlhom čase podľa Eurostatu o 4,4 percenta. Pohyb tovaru po slovenských diaľniciach sa však nerozprúdil.

„Takýto nárast objednávok sa určite neobjavil v raste prepravných potrieb. Ak to niekto pocítil, tak len individuálne,“ povedal generálny tajomník Združenia cestných dopravcov ČESMAD Pavol Reich.

Potvrdzuje to aj riaditeľ Trnavskej NAD Marián Kováč: „Leto bolo vždy zlé. Počas letných prázdnin boli celozávodné dovolenky. V tomto roku vzhľadom na celkový pokles objednávok je prepad ešte väčší.“ Firme, ktorá sa zameriava na prepravu elektroniky, klesli medziročne zákazky v priemere o 20 percent.

Až o 50 percentnom medziročnom prepade zákazok hovorí konateľ skalického dopravcu SNAD Ján Kotvan. „Aj keď sa javí, že sa situácia vo fabrikách zlepšuje, je to veľmi mierne. Z pohľadu dopravy to ešte tak nepociťujeme.“ Až 85 percent zákazok má nákladný prepravca od skalickej spoločnosti INA.

Inak je to vo firme Express Slovakia. Tá zaznamenala nárast aj v cestnej preprave, ale najmä v železničnej. „V júli a auguste sme zaevidovali 30-percentný nárast pohybu tovarov oproti predchádzajúcim mesiacom v železničnej preprave,“ povedal Ivan Bednárik, obchodný riaditeľ prepravcu. Nárast prepravy zaznamenali v oceliarskom, automobilovom priemysle a stavebníctve.

Železničné Cargo tiež hlási rast prepravy, ale už celý rok. Medzimesačný pokles malo len v apríli. V júli Cargo prepravilo takmer 3 milióny ton tovaru. To je oproti aprílu o vyše 400­-tisíc ton viac. Analytik Tatra banky Juraj Valachy hovorí, že objednávky tovarov stúpli, keď sa vypredali zásoby. „To neznamená, že sa ekonomika dostáva do trvalého rastu. Hovoríme o tom, že sa dopĺňajú zásoby,“ dodal.

Bednárik predpokladá, že do konca roka by sa objemy prepravy mali udržať.

Riaditeľ Trnavskej NAD si netrúfa odhadnúť, kedy sa situácia z pohľadu objednávok stabilizuje. Objem obchodov v septembri až decembri sa podľa neho dorovná len na úroveň z marca a apríla.

Nemecké čísla môžu klamať

Optimizmu nahrávajú dobré čísla nášho najväčšieho obchodného partnera. Nemecká ekonomika zaznamenala v druhom kvartáli medziročný rast o 0,3 percenta. Keď sa začne nemeckej ekonomike dariť, malo by sa to preliať aj k nám. Podobne rástla aj francúzska ekonomika, náš tretí najväčší partner. V oboch krajinách výsledok prichádza po medziročnom prepade v prvom štvrťroku. Nemecká ekonomika sa vtedy klesla o 3,5 percenta a francúzska o 1,3 percenta. Napriek tomu problémy pretrvávajú. Nezamestnanosť v Nemecku sa v druhom kvartáli oproti prvému zvýšila o 0,2 percenta na 8,3 percenta.

„Vzhľadom k nadchádzajúcim voľbám sa obávame, že niektoré nemecké štatistiky môžu byť nadhodnotené. O to tvrdší môže byť dopad na výsledok ekonomiky za druhý polrok,“ hovorí stratég trhu Saxo Bank Mads Koefoed. Britský denník Financial Times na svojej internetovej stránke informoval, že mnohé nemecké podniky odložili rušenie pracovných miest na obdobie po septembrových parlamentných voľbách. Chcú tým pomôcť znovuzvoleniu vládnych kresťanských demokratov.

Lízingovky: stagnuje to

Pre pokles objednávok prišli niektorí dopravcovia o kamióny. Museli ich vrátiť lízingovkám, lebo neboli schopní uhrádzať mesačné splátky. Od začiatku roka tak cestní dopravcovia museli podľa informácie agentúry ČTK odovzdať zhruba 1300 kamiónov.

Problémy so splácaním majú hlavne klienti, ktorí podnikajú v sektore medzinárodnej nákladnej prepravy alebo inak proexportne zameraní klienti. „Medzimesačne sa však už nezhoršuje percento insolventných dopravných firiem,“ povedal Juraj Ebringer, podpredseda predstavenstva ČSOB Leasing. Klesajúci trend v oblasti odoberania ťahačov a návesov potvrdil aj Tatra Leasing. Klienti stále majú podľa spoločnosti problémy so zhoršenou platobnou disciplínou. Finančníci a prepravcovia to potom riešia dohodami.

„Požiadali sme o predĺženie času splatnosti lízingu a vyhoveli nám. Nebol to problém, keďže sme v minulosti načas platili,“ povedal Kotvan zo skalickej spoločnosti SNAD.

„Trh naďalej stagnuje, nepredpokladáme oživenie v najbližšom čase,“ potvrdzuje nie práve najlepšiu situáciu v lízingu nákladných áut Marcela Krajčíková–Štrbová z Tatra Leasingu.

Leasing Slovenskej sporiteľne to vidí inak. „Zachytili sme určité signály, ktoré hovoria o tom, že trh lízingu nákladných áut sa pohol dopredu. Oproti jarným mesiacom zaznamenávame o niečo silnejší záujem dopravcov predovšetkým o použitú dopravnú techniku,“ povedala Monika Deneva z tejto spoločnosti.

08_graf.jpg

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  3. Cíťte sa v priestore príjemne
  4. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  7. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  9. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  10. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 877
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 787
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 551
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 3 377
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 226
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 041
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 2 804
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 998
  9. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 034
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 879

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Spolupracuje aj s firmou Apple. Peniaze na výskum ale nedostal

Spoločnosť Highchem s pätnástimi zamestnancami a vyše miliónovými tržbami nemá podľa hodnotenia dostatočné odborné kapacity.

Neprehliadnite tiež

Brusel chce regulovať hranolčeky, môžu chutiť inak

Únia rokuje o nariadení, ktoré obmedzí teplotu fritovania zemiakov. Chuť hranolčekov to môže zmeniť.

Chcete stovky eur? Firmy zvyšujú odmeny za odporučenie nových ľudí

Na úradoch práce sa míňajú šikovní ľudia, preto firmy začali robiť nábor inak.

Zadržaný manažér VW v kauze emisií chce priznať vinu

Schmidta zatkli začiatkom januára na Floride.

Bratislava môže dostať novú linku, v Maďarsku vznikli nové aerolinky

Aerolínie založil honorárny konzul Maďarska na Srí Lanke, pôvodne chcel lietať dlhé trasy do Číny či Thajska.