Výbava pre školáka vyjde viac ako vlani

Školské potreby zdraželi asi o 20 percent oproti vlaňajšku, tvrdia niektorí zákazníci. Predajcovia a výrobcovia vravia, že ceny nezvýšili.

BRATISLAVA. Vybaviť školáka pred začiatkom školského roka vyjde tento rok asi o pätinu viac ako vlani, tvrdia niektorí čitatelia. „Za pomôcky pre piataka som tento rok dala približne 150 eur,“ hovorí čitateľka z Pezinka, ktorá dala prednosť „pekným a kvalitnejším“ veciam, no nekupovala školskú tašku.

Tá v priemere vyjde na 30 eur. Rovnakú sumu zaplatila za pomôcky pre prváčika aj čitateľka z Modry. Kupovala skôr lacnejšie zošity a ceruzky, musela kúpiť aj tašku.

To, že ceny stúpli, potvrdili aj údaje Štatistického úradu. V priemere je však rozdiel len niekoľko centov. Ľubomír Drahovský, analytik agentúry pre prieskum trhu Terno, vidí za miernym nárastom cien skvalitnenie sortimentu.

„Školské potreby sú sofistikovanejšie, farebnejšie, majú iný dizajn a tvar ako vlani,“ povedal. Ceny podľa neho drží hlavne silná konkurencia, školské potreby sa totiž už nepredávajú len v špecializovaných predajniach, ale aj v diskontoch či v hypermarketoch.

Obchodníci ceny nemenili

Oslovení predajcovia tvrdia, že ceny nemenili. „V porovnaní s minulým rokom sa celková priemerná cena tohtoročného nákupu znížila o 12 percent,“ povedal obchodný riaditeľ firmy ŠEVT Rudolf Kostka. Okrem nižších cien láka aj na zlacnenie vybraných výrobkov o desatinu až takmer o polovicu.

Ceny školských potrieb mali klesnúť oproti vlaňajšku aj v sieti COOP Jednota. „V mnohých prípadoch sú ceny nižšie v priemere o päť až desať percent. Hlavne pri súpravách farbičiek a pasteliek,“ povedal predseda COOP Jednota Slovensko Gabriel Csollár.

Reťazce sa snažia o zákazníka bojovať aj akciami. „Ceny výrobkov určuje trh. Našou snahou je poskytnúť čo najnižšie ceny na miestnom trhu,“ povedala hovorkyňa reťazca Tesco Oľga Hrnčiarová. Tesco ponúka lacnejšie zošity vlastnej značky a 30-percentné zľavy na obuv či tepláky.

Hypernova pripravila pre zákazníkov štvrtinové zľavy prezuviek či vyše polovičné na vybrané školské batohy. Kaufland zase láka zákazníkov na akciu „všetko za 49 centov“ a „jedno euro“ na školské potreby. V reťazci Billa dostane každý školák v prvý deň školského roka jabĺčko.

Domáci miznú z trhu

Podľa Drahovského však vymizli z pultov zošity či ceruzky našich výrobcov. „Zastúpenie domácich firiem na pultoch medziročne kleslo o 10 až 15 percent,“ povedal. Naši výrobcovia totiž nemôžu konkurovať lacnej ázijskej výrobe.

Desatinový pokles objednávok pocítila tento rok firma KOH-I-NOOR Hardtmuth Slovensko. „Ceny sme nemenili, len prepočítali konverzným kurzom,“ povedal obchodný zástupca Branislav Hajduk.

Ceny neupravovala ani spoločnosť NOTES zo Slavošoviec. Hodnotiť tohtoročný predaj je podľa jej generálneho riaditeľa Jána Gazdíka predčasné. „Sme na vrchole sezóny, zatiaľ sa predáva tak ako minulý rok,“ povedal.

Predpokladá však, že šetrenie ľudí sa môže podpísať aj pod predaj zošitov. Vlani rodičia na začiatku roka nakúpili zo desať zošitov bez ohľadu na to, či ich školák minie, alebo nie. Tento rok kúpia jeden a budú dokupovať, myslí si.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 221
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 690
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 4 012
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 192
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 015
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 441
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 286
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 167
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 145
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 640

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.