Hodnota ČSA je prvýkrát v mínuse

České aerolínie sú pred privatizáciou. Cenu im asi zníži fakt, že minuli peniaze, čo do nich vložil majiteľ.

Aerolinky sa vzdajú niektorých svojich lietadiel.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

PRAHA. Hodnota Českých aerolinií sa prvýkrát v histórii prepadla do záporných čísiel. Výška ich vlastného kapitálu na konci júna klesla na hranicu mínus 708 miliónov českých korún. Potvrdzujú to podklady, ktorými sa včera zaoberala dozorná rada a získal ich denník MF Dnes.

„Záporný vlastný kapitál je extrémny problém," povedal analytik spoločnosti Cyrrus Jan Procházka. Aerolínie sa do tohto problému dostali tým, že prehospodárili všetky peniaze, ktoré do nich vložil majiteľ a ešte ďalších tri štvrte miliardy korún navyše. „Na druhej strane, SkyEurope majú záporný kapitál dlhší čas a tiež stále lietajú," dodal. Vedenie aerolínií sa k výsledkom vyjadrí dnes, keď predstúpi pred akcionárov.

Straty aj z minulosti

Za prepadom vlastného kapitálu je najmä zlé hospodárenie. Z minulosti si nesú aerolinky takmer miliardovú stratu, ku ktorej za prvý polrok pribudlo ďalších 1,8 miliardy korún.

Do konca roka sa bude vlastný kapitál ešte znižovať - firma predpokladá stratu okolo dvoch miliárd korún. Až na budúci rok sa majú do hospodárenia premietnuť úsporné kroky, najmä prepúšťanie zamestnancov.

Záporný vlastný kapitál môže výrazne znížiť aj ich hodnotu pri privatizácii. Zástupca posledného záujemcu, majiteľ Unimex Group Jiří Šimáně povedal, že o zlých výsledkoch za prvý polrok tohto roka aj o zápornom kapitáli vie. Nechcel však špekulovať, do akej miery to ovplyvní ponúkanú cenu.

Kupec veľa majetku nezíska

Ten, kto kúpi ČSA, pritom veľa majetku nezíska. Súčasné vedenie už rozpredalo majetok za zhruba dve miliardy korún a plánuje ďalšie výpredaje.

Ak vedenie aerolínií presadí plán predať päť lietadiel, zostane im päť menších vrtuľových lietadiel a dva horkovzdušné balóny. Ostatné stroje má na finančný či operatívny lízing. Potvrdzujú to údaje z leteckého registra. ČSA chcú predať lietadlá, ktorých lízing nedávno splatili. Odhadujú, že za tri boeingy by mali získať 1,5 miliardy korún.

ČSA vlastnia niekoľko nehnuteľností v areáli letiska Ruzyně, väčšinu predali vlani letisku Praha.

Administratívna budova je zastavená v prospech štátneho podniku Osinek, ktorý im pomohol úverom. Z 2,5 miliardy zatiaľ vyčerpali miliardu.

Hodnota sa nemôže znížiť

Na konci minulého roku sa vedenie chválilo ako dobre hospodári. „Na aktuálne pomery v leteckej preprave máme veľmi zdravé vnútorné hospodárenie a silnú pozíciu na trhu," povedal vtedy šéf firmy Radomír Lašák.

Dozorná rada včera zbrzdila plány vedenia firmy na rozpredaj majetku. O predaji lietadiel môže rokovať, no nesmie ich do konca privatizácie predať. „Do rozhodnutia o privatizácii nesmie manažment urobiť žiadne kroky, ktoré by znižovali hodnotu spoločnosti," povedal minister financií Eduard Janota. Na dozornú radu prišiel aj s ministrom dopravy Gustávom Slamečkom, čo potvrdzuje vážnosť situácie, v akej aerolinky sú.

Podľa informácií MF Dnes padla na rokovaní aj myšlienka poslať ČSA do konkurzu. Dozorná rada sa týmto plánom hlbšie nezaoberala.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  6. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  7. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  8. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  9. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 15 395
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 398
  3. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 4 075
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 056
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 236
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 098
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 988
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 910
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 351
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 133

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Focus: Vládne strany oslabujú

Smer stratil takmer dve percentá. Do parlamentu by sa dostalo aj KDH.

DOMOV

Politika, biznis, vplyv. O čo ide oligarchom v médiách

Odborník hovorí, že oligarchovia médiá skupujú kvôli svojim záujmom.

BANSKÁ BYSTRICA

V Banskej Bystrici otvorili najmodernejšiu autobusovú stanicu na Slovensku

Dopravná časť je v testovacej prevádzke.

Neprehliadnite tiež

Razenie tunela Čebrať na diaľnici D1 by sa mohlo obnoviť v januári 2018

Odhaduje to generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin.

Investície do verejných budov už nebudú zaťažovať verejné financie

Nové pravidlá umožnia podľa MF SR zapájanie know-how a financií súkromného sektora do takýchto investícií, a to bez vplyvu na verejné financie.

Bankomaty majú výročia. Takto vyzerali pred 50 rokmi

Prvý bankomat dali do používania v roku 1967 v Londýne. S nápadom na výrobu automatických prístrojov, ktoré by vydávali peniaze 24 hodín denne, prišiel škótsky vynálezca John Shepherd-Barron.

Nemecké platy sú v priemere o 570 eur vyššie ako tie naše

Najhoršie platení sú pracujúci v Rumunsku, Bulharsku a Maďarsku