Hodnota ČSA je prvýkrát v mínuse

České aerolínie sú pred privatizáciou. Cenu im asi zníži fakt, že minuli peniaze, čo do nich vložil majiteľ.

Aerolinky sa vzdajú niektorých svojich lietadiel.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

PRAHA. Hodnota Českých aerolinií sa prvýkrát v histórii prepadla do záporných čísiel. Výška ich vlastného kapitálu na konci júna klesla na hranicu mínus 708 miliónov českých korún. Potvrdzujú to podklady, ktorými sa včera zaoberala dozorná rada a získal ich denník MF Dnes.

„Záporný vlastný kapitál je extrémny problém," povedal analytik spoločnosti Cyrrus Jan Procházka. Aerolínie sa do tohto problému dostali tým, že prehospodárili všetky peniaze, ktoré do nich vložil majiteľ a ešte ďalších tri štvrte miliardy korún navyše. „Na druhej strane, SkyEurope majú záporný kapitál dlhší čas a tiež stále lietajú," dodal. Vedenie aerolínií sa k výsledkom vyjadrí dnes, keď predstúpi pred akcionárov.

Straty aj z minulosti

Za prepadom vlastného kapitálu je najmä zlé hospodárenie. Z minulosti si nesú aerolinky takmer miliardovú stratu, ku ktorej za prvý polrok pribudlo ďalších 1,8 miliardy korún.

Do konca roka sa bude vlastný kapitál ešte znižovať - firma predpokladá stratu okolo dvoch miliárd korún. Až na budúci rok sa majú do hospodárenia premietnuť úsporné kroky, najmä prepúšťanie zamestnancov.

Záporný vlastný kapitál môže výrazne znížiť aj ich hodnotu pri privatizácii. Zástupca posledného záujemcu, majiteľ Unimex Group Jiří Šimáně povedal, že o zlých výsledkoch za prvý polrok tohto roka aj o zápornom kapitáli vie. Nechcel však špekulovať, do akej miery to ovplyvní ponúkanú cenu.

Kupec veľa majetku nezíska

Ten, kto kúpi ČSA, pritom veľa majetku nezíska. Súčasné vedenie už rozpredalo majetok za zhruba dve miliardy korún a plánuje ďalšie výpredaje.

Ak vedenie aerolínií presadí plán predať päť lietadiel, zostane im päť menších vrtuľových lietadiel a dva horkovzdušné balóny. Ostatné stroje má na finančný či operatívny lízing. Potvrdzujú to údaje z leteckého registra. ČSA chcú predať lietadlá, ktorých lízing nedávno splatili. Odhadujú, že za tri boeingy by mali získať 1,5 miliardy korún.

ČSA vlastnia niekoľko nehnuteľností v areáli letiska Ruzyně, väčšinu predali vlani letisku Praha.

Administratívna budova je zastavená v prospech štátneho podniku Osinek, ktorý im pomohol úverom. Z 2,5 miliardy zatiaľ vyčerpali miliardu.

Hodnota sa nemôže znížiť

Na konci minulého roku sa vedenie chválilo ako dobre hospodári. „Na aktuálne pomery v leteckej preprave máme veľmi zdravé vnútorné hospodárenie a silnú pozíciu na trhu," povedal vtedy šéf firmy Radomír Lašák.

Dozorná rada včera zbrzdila plány vedenia firmy na rozpredaj majetku. O predaji lietadiel môže rokovať, no nesmie ich do konca privatizácie predať. „Do rozhodnutia o privatizácii nesmie manažment urobiť žiadne kroky, ktoré by znižovali hodnotu spoločnosti," povedal minister financií Eduard Janota. Na dozornú radu prišiel aj s ministrom dopravy Gustávom Slamečkom, čo potvrdzuje vážnosť situácie, v akej aerolinky sú.

Podľa informácií MF Dnes padla na rokovaní aj myšlienka poslať ČSA do konkurzu. Dozorná rada sa týmto plánom hlbšie nezaoberala.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 871
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 694
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 9 527
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 143
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 816
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 629
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 513
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 318
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 468
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan nasadil v závere skvelý šprint a dosiahol prvé víťazstvo v roku

Slovák vyhral druhú klasiku sezóny. Na Kuurne - Brusel - Kuurne uspel v šprinte päťčlenného úniku.

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Českí vedci prišli s novým objavom.

EKONOMIKA

Osem zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Ľudí čaká viac dokladovania a prísnejšie posudzovanie.

KOMENTÁRE

Drop sa vracia. Domov, na Slovensko

Je to jeden z najzvláštnejších vtákov.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop