Turistov z Poľska nahradili domáci

Silné euro a zlá propagácia Slovenska robia starosti našim hotelierom aj v lete.

Počet domácich klientov stúpol v niektorých hoteloch o tristo percent.(Zdroj: Ilustračné SME - Ján Krošlák)

Slovenské hotely tento rok zachránili domáci turisti. Zahraničných klientov odradilo najmä silné euro. Návštevnosti nepomohla ani slabá propagácia Slovenska.

BRATISLAVA. Kríza a zavedenie eura poznačili zimnú sezónu na Slovensku a inak to nie je ani v lete. Viaceré hotely sa zachraňovali znížením cien či vytváraním bonusových balíčkov. Aj napriek tomu zaznamenali straty a nízku obsadenosť. „Pokles obsadenosti ubytovacích zariadení je v priemere o 30 percent oproti minulému roku,“ povedal generálny sekretár Zväzu hotelov a reštaurácií Pavol Kašuba. Najlepšie sú na tom oblasti pri vodných plochách, ktorým výrazne pomohlo teplé počasie, povedal.

Celoslovenské číslo potvrdzujú aj hotely, ktoré sme oslovili. V hoteli Kaskády v Sliači zaznamenali 25­percentné zníženie počtu návštevníkov, v hoteli Tartuf v Nitre až 50 percent.

Menej klientov znamená aj menej tržieb. „Pokles tržieb sme zaznamenali. Snažíme sa ich kompenzovať optimalizáciou nákladov,“ povedal manažér bratislavského hotela Devín Thomas Ondrcka. Zníženie príjmov zaznamenal aj ďalší hotel v hlavnom meste Crown Plaza. Zväz hotelov hovorí o 20­ až 40­percentnom výpadku tržieb.

Úbytok hostí sa hotely snažia vyriešiť znižovaním cien alebo zatraktívnením ponúk. Napríklad v hoteli Junior v Jasnej pripravili rodinné balíčky – deti do 10 rokov v ňom mohli bývať zadarmo. Hotel Kaskády znížil ceny o 15 percent. Podobne postupoval aj Crowne Plaza. „Ceny ubytovacích zariadení oproti minulému roku klesli. Pre krízu chodí menej ľudí do Bratislavy. Zároveň pribudli nové lôžka. Boli sme preto nútení znížiť ceny,“ povedala Lenka Bucalová.

Euro znižuje návštevnosť

Jedným z dôvodov zníženého záujmu o slovenské hotely zostáva aj v lete zavedenie eura. Citeľný je výpadok turistov z Česka, Maďarska a Poľska, ale aj Ruska.

„V dôsledku prechodu na euro a znehodnotenia mien okolitých krajín sa stali pobyty pre nich u nás drahšie, a preto ich pricestovalo v zime aj v lete menej. Rusi zareagovali kladne na obchodnú politiku Rakúska a opustili Tatry,“ povedal Kašuba.

„Zaznamenali sme prudký celoročný pokles na ruskom a ukrajinskom trhu. Najvýraznejšie klesli počty poľských turistov,“ povedal Radoslav Chovarčík z hotelu Junior v Jasnej.

Úbytok zahraničných klientov sa prejavil aj v hoteli Kaskády v Sliači. „Nemci kritizujú infraštruktúru – zrušenie letiska Sliač, ale aj chýbajúcu diaľnicu, poľská a maďarská klientela zase posilňujúce sa euro a ceny. Stále sme drahá krajina pre túto klientelu,“ povedala Katarína Malová z hotela Kaskády. Slabé miesto vidí aj v propagácii Slovenska: „Česko sa prezentuje ako krajina golfu, my sme sa mohli zamerať na termálne liečivé vody.“

Hotely zachraňujú domáci

Straty z aktívneho cestovného ruchu vyrovnávajú klienti zo Slovenska. „Len v júli tohto roku sme zaznamenali 305­percentný pokles turistov z Poľska. Naopak, o 295 percent vzrástla domáca klientela,“ povedal Chovarčík z hotela Junior v Jasnej.

„V júli sme mali len 162 hostí z Česka. Minulý rok v tomto mesiaci ich pritom bolo takmer štyristo,“ opisuje situáciu v hoteli Kaskády Malová.

Okrem zlepšenia propagácie Slovenska zo strany štátu hotelieri lobujú za zníženie dane z pridanej hodnoty. Zároveň sa im nepáči ani vysoké daňové zaťaženie. Zníženie DPH však neprichádza do úvahy. Diera vo verejnom rozpočte sa nebezpečne zväčšuje.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 13 504
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 396
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 256
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 480
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 009
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 689
  7. Kam do tepla v januári? 1 987
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 818
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 635
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 998

Hlavné správy zo Sme.sk

Neprehliadnite tiež

Ponuka sa zmení. Európania si budú môcť pochutnať na hmyze a riasach

Stravovacie návyky ľudí žijúcich v Európe sa menia.

Fico obhajoval nákup transportérov, nevylúčil ani tender

Slovensko môže podľa premiéra stále usporiadať tender na nákup obrnených vozidiel.

Ak sa Bory v Bratislave rozšíria, Penta chce investovať do infraštruktúry

Investor vynaložil na infraštruktúru v zóne Bory viac ako 30 miliónov eur.

Nemecké akciové indexy posilňujú vďaka výborným výsledkom firiem

Z nemeckých firiem prichádzajú dobré správy o ich hospodárení v roku 2017.

Orkán Friederika napáchal v Nemecku škody najmenej za pol miliardy

Orkán patril podľa poisťovní v tomto storočí medzi najsilnejšie búrky.