Zamestnávatelia: Tretie šrotovné by krízu prehĺbilo

Zamestnávatelia združení v Republikovej únii zamestnávateľov (RÚZ) upozorňujú, že prípadná realizácia tretej vlny tzv. šrotovného by hospodársku krízu na Slovensku predĺžila.

BRATISLAVA. "Mala by pritom nepriaznivý dosah na verejné zdroje, ktoré už v súčasnosti možno považovať za takmer vyčerpané," uvádza sa v tlačovej správe zamestnávateľskej únie.

Šrotovné by tiež podľa zamestnávateľov zbytočne zadĺžilo obyvateľstvo, pričom práve nadmerná spotreba na dlh podporovaná štátom je jednou z príčin celosvetovej hospodárskej krízy.

Formu štátnych dotácií považujú zamestnávatelia za nesystémové a drahé opatrenie. Problematická je podľa nich aj selektívnosť, keďže šrotovné je zamerané iba na automobilový priemysel. "Šrotovné je jednoznačne jedno z najdrahších a najnesystémovejších opatrení proti kríze, pri ktorom všetci občania platiaci dane podporujú len jedno odvetvie hospodárstva. Konečným príjemcom tejto podpory navyše ani nie sú domáce subjekty, ale skôr výrobcovia automobilov v zahraničí“, vyhlásil viceprezident RÚZ Jozef Špirko.

Úvahy o prípadnej tretej vlne šrotovného otvoril premiér Robert Fico v polovici augusta na brífingu po návšteve trnavskej automobilky PSA Peugeot Citroën Slovakia. Uviedol, že vláda je pripravená na tretiu vlnu šrotovného, ak bude nevyhnutná.

Tretie kolo šrotovného pri zlikvidovaní starého a následnej kúpe nového motorového vozidla však zatiaľ na Slovensku podľa ministra hospodárstva Ľubomíra Jahnátka nebude. Ako povedal po stredajšom rokovaní vlády, zavedenie tretieho kola šrotovného by v súčasnosti nebolo také efektívne ako prvé dve kolá.

"Nevidím veľký význam v zavedení tretieho kola šrotovného. V súčasnosti na to nie je vhodná doba," dodal Jahnátek. Podľa neho zavedenie tretieho kola šrotovného je v súčasnosti zbytočné aj preto, lebo viacerí predajcovia automobilov pokračujú v modeli šrotovného na vlastné náklady.

V prvej aj druhej vlne šrotovného vyčlenil štát prostriedky na podporu 22 100 vozidiel. Kolky za vyradenie, poplatky za prihlásenie a vydanie evidenčných čísel len za jedno kolo šrotovného podľa Združenia automobilového priemyslu prinesú do štátneho rozpočtu 1,48 mil. eur.

V prvom kole dotoval nákup vozidla 1 500 eurami, ak predajca poskytol zľavu vo výške 500 eur, alebo 1 000 eurami, ak predajca neprispel nič. V druhom kole už rezort hospodárstva poskytol dotáciu vo výške 1 000 eur za podmienky, že predajca tiež poskytol zľavu najmenej 1 000 eur. Priemerná základná cena vozidla predávaného so šrotovacou prémiou v prvom kole predstavovala 11 256 eur.

Zástupcovia výrobcov osobných motorových vozidiel si na ministerstve hospodárstva ku koncu júla tohto roka uplatnili 36 832 dotácií na nákup nového motorového vozidla z celkového počtu 44 200 vyčlenených dotácií. Aj keď možno dotácie na ministerstve uplatňovať až do konca tohto roka, rezort upozorňuje, aby ľudia, ktorí majú na dotáciu nárok, nákup nového vozidla príliš neodkladali. Môže sa totiž stať, že auto im predajca nestihne do konca roka dodať a o šrotovné prídu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  4. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  5. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  6. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  7. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  8. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  10. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 627
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 066
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 328
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 415
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 381
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 892
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 608
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 485
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 452
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 862

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop