Aktualizované: 12:23
BRATISLAVA. Predseda predstavenstva SkyEurope Airlines Nick Manoudakis dnes ráno pre SME potvrdil, že „sa snažia skoncentrovať pôsobenie SkyEurope v Bratislave a pripraviť ďalší rozvoj s cieľom, aby sa bratislavské letisko stalo ich hlavným prepravným uzlom."
„Pre samotné bratislavské letisko je to skvelá správa najmä pre mimo sezónne obdobie, kedy letisko takmer zíva prázdnotou," hovorí Vít Doležálek, letecký analytik pre server Měšec.cz.
Po niekoľkých dňoch, kedy SkyEurope nekomentoval svoje pôsobenie v Bratislave, dal verejnosti jasne najavo, ako vníma presun viedenskej základne do nášho hlavného mesta. „Sme potešení tým, ako nás bratislavské letisko privítalo flexibilitou a vôľou pomôcť," pokračoval najvyšší šéf nízkonákladových aeroliniek. Dodal, že kvôli sťahovaniu nezrušili ani jediný let. Niektoré však kvôli autobusovým presunom z a do Viedne meškali.
Mali by sa prispôsobiť cestujúcim
Podobný pohľad na vec má aj letecký analytik. „V tomto období dosahuje nárast počtu letov hornú hranicu odbavovacej kapacity letiska. Napriek tomu personál SkyEurope i Letisko Bratislava v tejto situácii prejavili až neuveriteľnú dávku lojality a odhodlania, a najmä im patrí hlboká poklona," myslí si Doležálek. Podľa neho sa takýmto niečím môže pochváliť len máloktorý konkurent.
Hovorí, že s každou leteckou základňou sú spojené fixné náklady, ktoré sa nemenia, či je tam jedno lietadlo alebo štyri. „Vzhľadom k tomu, že by sa do Viedne zrejme vrátili maximálne dve lietadlá, by to bolo pre SkyEurope nákladovo veľmi drahý krok," myslí si analytik. Podľa neho by však mali mať posledné slovo cestujúci.
„Pokiaľ cestujúci žiadajú odlety z Viedne, potom by sa tam mal SkyEurope vrátiť," uzatvára Doležálek.
Do Viedne sa možno vrátia v menšom
SkyEurope Airlines musel koncom minulého týždňa odísť zo Schwechatu po tom, čo neuhradil svoje dlhy v termíne, ktorý stanovilo viedenské letisko. „SkyEurope zaplatil svoje otvorené účty (viedenskému) letisku. No nie všetky," potvrdila v utorok Martina Valenta, analytička viedenského letiska rakúskej Erste banky. Náhradnú dopravu SkyEurope zabezpečuje od soboty z Bratislavy.
„To, čo začalo ako núdzová operácia na ochranu cestovateľských plánov našich pasažierov, sa ukázalo ako riešenie, ktoré môže byť aj z dlhodobého hľadiska v prospech pasažierov, letiska ako aj SkyEurope a ekonomiky regiónu," hovorí Manoudakis na margo rozhodnutia vybudovať v Bratislave prepravný uzol.
V utorok sme sa pýtali hovorcu SkyEurope Tomáša Kiku, ako vníma možnosť, že by sa z Bratislavy do Viedne vrátila len časť z pôvodnej viedenskej základne. „Kým nedospejeme k nejakému riešeniu, nechceme nič projektovať. Nechceme to komentovať," reagoval vtedy.
Dnes ráno to nepoprel. Rokovanie so Schwechatom naďalej nechce komentovať. Včera večer však priznal, že „chcú začať rokovať o návrate." Rokovania nekomentuje ani viedenské letisko. „Kontaktujte spoločnosť SkyEurope," reagoval včera Peter Kleemann, hovorca letiska na naše otázky o návrate SkyEurope do rakúskej metropoly. Ak budú rokovania o obnove poskytovania služieb zo strany viedenského letiska úspešné, je pravdepodobné, že SkyEurope sa tam vráti v menšom.
Podľa pražského letiska Ruzyně je obvyklé, že letecké spoločnosti majú viac základní. "Z tohto pohľadu tento krok nie je proti záujmom Letiska Praha," komentovala Eva Krejčí, hovorkyňa pražského letiska rozhodnutie spoločnosti SkyEurope vybudovať v Bratislave svoj prepravný uzol.