Štát sa zaručí za výstavbu diaľnice D1

Štát zrejme bude môcť na seba prevziať záruky na výstavbu diaľnice D1 prostredníctvom PPP projektov.

BRATISLAVA. Kabinet totiž v stredu schválil návrh novely zákona o štátnom dlhu a štátnych zárukách, ktoré umožnia poskytnúť štátnu záruku za úver od Európskej investičnej banky (EIB) koncesionárovi na účely financovania výstavby diaľnice D1, ktorý ešte musí schváliť parlament.

Zároveň ministri schválili aj návrh na skrátené legislatívne konanie o tomto návrhu v Národnej rade SR. "Prijatie novely zákona o štátnom dlhu a štátnych zárukách v skrátenom legislatívnom konaní sa navrhuje z dôvodu, že existujú mimoriadne okolnosti a v prípade jej neprijatia hrozia štátu značné hospodárske škody," konštatuje predkladateľ návrhu ministerstvo financií.

Európska investičná banka poskytne konzorciu, ktoré má zabezpečiť výstavbu diaľnice v rámci prvého balíka, časť prostriedkov vo výške 1 mld. eur.

"Vzhľadom na to, že tento úver musí koncesionár zabezpečiť do výšky 800 mil. eur zodpovedajúcou zárukou, ktorú je vzhľadom na súčasnú finančnú krízu prakticky nemožné získať u komerčných bánk, predstavuje poskytnutie štátnej záruky do takejto výšky jediné schodné riešenie, ako vytvoriť pre štát a víťazné konzorcium priestor na finančné uzavretie PPP projektu," konštatuje rezort

Ministerstvo pritom navrhuje účinnosť novely zákona o štátnom dlhu a štátnych zárukách ako aj zákona o Štátnej pokladnici a ďalších zákonov od začiatku októbra tohto roka. "V programovom vyhlásení vlády SR z augusta 2006 vláda vyhlásila, že inštitút štátnych záruk bude využívať len v nevyhnutnom rozsahu a v mimoriadnych prípadoch, pričom doteraz súčasná vláda SR nerozhodla o poskytnutí žiadnej štátnej záruky," uvádza rezort financií.

Koncesná zmluva pre prvý balík PPP projektov bola podpísaná 15. apríla tohto roku medzi ministerstvom dopravy a spoločnosťou Slovenské diaľnice, a.s. Bratislava. Tú založilo medzinárodné konzorcium vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publiscs SA.

Členmi konzorcia, ktoré v tendri na získanie 30-ročnej koncesie navrhlo ponuku vo výške 3,3 mld. €, sú aj firmy Doprastav, a.s. Bratislava a Váhostav-SK, a.s. Žilina. Štát má koncesionárovi po výstavbe úsekov D1 počas trvania koncesie postupne vyplatiť vzhľadom na vývoj ceny peňazí približne viac ako dvojnásobok uvedenej sumy.

Súčasťou prvého balíka PPP projektov sú úseky D1 Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová, Hubová - Ivachnová, Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia v celkovej dĺžke okolo 75 kilometrov. Rezort dopravy a vláda pôvodne plánovali ukončiť výstavbu chýbajúcich úsekov na D1 medzi Bratislavou a Košicami bez tunelových častí do roku 2010, spolu s tunelmi v rokoch 2012 a 2013.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  2. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  3. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  4. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  5. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  6. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  7. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  8. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  9. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  10. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 485
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 6 399
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 149
  4. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 6 081
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 972
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 651
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 655
  8. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 256
  9. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 3 461
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 2 875

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Fico pridáva zamestnancom, zaplatia to firmy. Pozrite sa, aké výhody majú ľudia získať

Príplatky za cestovanie za prácou či vyššia minimálna mzda.

KOMENTÁRE

Dočkáme sa ešte koalície Smeru s ĽSNS?

Za čiarou sú nielen Mizíkove dávne i nedávne výroky.

KOMENTÁRE

Danko si v Národnej rade otvoril čitáreň (Schutzov týždeň)

Smernicu z rezortu vnútra vyvinul sám Kaliňák.

Neprehliadnite tiež

Posledná uránová baňa v strednej Európe definitívne ukončila ťažbu

Zásoby uránu v Rožnej boli objavené v roku 1956 a o rok neskôr sa tam začala ťažba.

Sinn: Za americké ekonomické problémy môže Wall Street a nie Nemecko

Podľa Sinna sú v pozadí slabšieho eura dva dôvody.

Prečo by otcovia mali spozornieť, keď sa od mája zvýšia materské dávky

Materská dávka dosiahne takmer čistú mzdu, získať ju môže aj otec.

Slováci počas členstva v Únii získali z rozpočtu viac ako 18,6 miliardy eur

Prostredníctvom európskych peňazí sa na Slovensku vybudovalo 155 km diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop