AKTUALIZOVANÉ 19:55

Vláda ustúpila pašerákom z Ukrajiny, vypla skener

Vláda tvrdí, že za odstavením nákladnej dopravy z Ukrajiny sú pašeráci. Napriek tomu skener odstavila.

(Zdroj: PRE SME - LÝDIA VEREŠČÁKOVÁ)

BRATISLAVA. V stredu o 18. hodine mala byť obnovená nákladná žeklezničná doprava z Ukrajiny na priechode Užhorod–Maťovce. Potvrdila to Ukrajina aj železničná spoločnosť Cargo.

Slovenská vláda vyhovela ukrajinským podmienkam a vypla röntgenový skener. Nákladné vlaky budú zatiaľ colníci kontrolovať fyzicky. Vrátia sa tak do obdobia pred rokom 2007, keď bol skener zavedený do prevádzky.

Je za tým mafia

Podľa riaditeľa železničnej spoločnosti Cargo Mateja Augustína je problém jednoduchý: „Vnímame to ako hru pašerákov cigariet. Zavedenie skenera viedlo k absolútnemu odhaľovaniu pašovania cigariet.“

Minister hospodárstva Ľubomír Jahnátek to vidí rovnako: „Chcú prenos nelegálnych výrobkov cez územie Slovenska.“

Vypnutie skenera šéf Carga chápe ako cestu na získanie času na diplomatické vyjednávanie.
Dôvod, pre ktorý vláda de facto ustúpila pašerákom, je v zamedzení strát. „Vláda sa uzniesla, že skener dočasne vypneme, aby nedochádzalo k veľkým hospodárskym škodám,“ povedal minister financií Ján Počiatek.

Minister zahraničných vecí Miroslav Lajčák hodnotí vypnutie skenera ako prejav zdravého rozumu. „Straty, ktoré spôsobuje neprúdenie dopravy, sú vyššie ako teoretické zachytenie kontrabandu,“ vysvetľoval ústupok Jahnátek.

Podľa predpokladov by boli straty pri neobnovení dopravy do konca roka až 35 miliónov eur. Najviac by zastavenie dodávok železnej rudy a uhlia po〜stihlo oceliarne U. S. Steel Košice a Slovenské elektrárne.

„Navyše, rukojemníkom sú aj Východoslovenské železiarne, ktoré sú významným zamestnávateľom, netreba s týmto hazardovať,“ povedal Počiatek, ktorý si myslí, že Európska únia odstavenie skenera pochopí.

„Keď to skladám, zjavne to nesúvisí s radiáciou skenera, ale s nejakou inou činnosťou. Ak je to tak, tak potom sú tieto skupiny, zaoberajúce sa týmto typom podnikania, v úvodzovkách schopné eskalovať tento problém na vysokú politickú úroveň, čo je neakceptovateľné,“ povedal Počiatek.

Železničná spoločnosť Cargo zatiaľ rieši problém odklonením dopravy. „Využívame priechod cez Čiernu nad Tisou–Čop. V rámci tovarov sa takto dajú Maťovce nahradiť. Dlhodobejšia záťaž by však bola prekážkou pre kapacitu,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Cargo Margaréta Grecová.

Skener je v poriadku

Úrad verejného zdravotníctva v Košiciach zopakoval, že žiarenie zo skenera nie je zdraviu škodlivé.
Počas skúšobného merania 11. augusta v kabíne rušňovodiča namerali žiarenie 9,08 mikrosievert za hodinu.

Prípustná ročná dávka podľa slovenských, európskych, ale i ukrajinských noriem je oveľa vyššia. Aby rušňovič dosiahol prípustnú hodnotu žiarenia na obyvateľa na rok (1 miliSv) je možné vykonať 130 000 prejazdov za rok, uviedol úrad.

Ukrajinci však stále tvrdia, že skener je škodlivý. Alexander Romanov z ukrajinského veľvyslanectva povedal, že ich rušňovodiči prejdú skenerom 450­ krát za rok. Podľa ich meraní je tento počet pri žiarení škodlivý.

Ponuku, ktorú mala dať slovenská strana, že vlakové súpravy prevedú cez skener naši rušňovodiči, Romanov komentoval slovami: „Slovensko takúto oficiálnu ponuku nedalo.“

Susedia problém nemajú

Úplne iná situácia je na poľských hraniciach s Ukrajinou. Nákladné vlaky premávajú. „Nemáme tu žiadne problémy so skenerom,“ povedal Viktor Roth z colného úradu poľského ministerstva financií.

Poľsko však skenuje podľa jeho slov iba nákladné autá, nie vozne. Naše problémy s Ukrajincami okolo skenera Rotha prekvapili: „Pred rokom som sa bol pozrieť na slovenský skener a všetko bolo v poriadku.“

Nákladná vlaková doprava nebola prerušená ani medzi Maďarskom a Ukrajinou. Maďarskí colníci pritom vozne skenujú tak, ako sa to robí u nás.

Výsledky kontrol sú vraj v norme
  • Košický úrad verejného zdravotníctva minulý týždeň skener kontroloval. „Neboli zistené žiadne nedostatky v prevádzke skenera.“
  • Pri prejazde lokomotívy nameral skenovací systém v hodnotu 9,08 mikrosievert za hodinu (9,08 μSv/h).
  • To znamená, že na dosiahnutie limitnej hodnoty žiarenia pre obyvateľa na rok je možné vykonať 130 000 prejazdov skenerom.
  • Limitnú hodnotu na Slovensku určuje norma platná v Európskej únii, podľa ktorej žiarenie pre obyvateľa na rok je maximálne 1 milisievert.
  • Norma platná na Ukrajine pripúšťa ročnú dávku 2 milisievert.
Zdroj: Úrad verejného zdravotníctva Košice

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 623
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 795
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 755
  4. Ako sme jazdili v socializme 2 652
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 839
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 737
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 300
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 253
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 196
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 803

Téma: Vlaky


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako sa Slovák z Terchovej stal veľkým reformátorom u Márie Terézie

Adam František Kollár, vedec a knihovník bol jedným z popredných osvietenských reformátorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KOMENTÁRE

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Neprehliadnite tiež

Slovensko zaostáva za Európou v miere zamestnanosti žien

Ženám návrat do práce navyše podľa analytikov sťažuje aj slabá ponuka čiastočných úväzkov, či nedostatočné kapacity predškolských zariadení.

Na škole vytvoril nový dizajn pre TANAP, park oň prejavil záujem

Baví ma, keď sa môžem podieľať na niečom, čo spropaguje Slovensko, hovorí dizajnér Milan Pleva.

Chaos v Bielom dome mal silný vplyv na newyorskú burzu

Nečakané mierne pozitívne impulzy priniesla správa o spotrebiteľských náladách.

Práce na bratislavskom obchvate sa začnú ešte tento mesiac

Projekt obchvatu Bratislavy má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.