BRATISLAVA. Spoločnosti tak museli pristúpiť k zmenám splátkových kalendárov, ako aj prehodnocovaniu kritérií na získanie úveru. TASR o tom informovali Cetelem Slovensko a Home Credit.
"Oproti roku 2008 zaznamenala spoločnosť Cetelem Slovensko zmenu v platobnej schopnosti našich klientov. Odzrkadľuje to celkový stav slovenskej ekonomiky a úzko závisí od vývoja miery nezamestnanosti," uviedol pre TASR Ján Stareček z Cetelem Slovensko.
Spoločnosť považuje daný stav za prirodzený vývoj, ktorý sa snaží korigovať napríklad znížením splátok či dočasným odkladom ich splácania. Podľa Starečeka prehodnotili kritériá poskytovania úverov tak, aby bola v budúcnosti v maximálnej miere zaručená platobná schopnosť klientov.
Pokles platobnej disciplíny potvrdila aj Eva Řimnáčová, PR manažérka Home Credit. "Od začiatku roku 2009 pozorujeme v Home Credit, a. s., mierny nárast počtu klientov, ktorí sa dostanú do omeškania s niektorou splátkou. V každom kvartáli sa tento podiel nesplácaných úverov zvyšuje o niekoľko desatín percenta." Dodala, že vlani bol podiel klientov s neštandardnou platobnou disciplínou stabilný a podiel nesplácaných úverov z celkového portfólia sa pohyboval pod úrovňou 5 %.
Splátkové spoločnosti v súčasnosti uvádzajú úverové produkty s rozšíreným poistením splácania, ktoré môže do istej miery zmierniť nepríjemné dôsledky finančnej tiesne, do ktorej sa klienti môžu v priebehu splácania dostať. V tom prípade prevezme záväzok splácania úveru za klienta poisťovňa.