Obchodníci šetria na značkách

Z predajní miznú obľúbené údeniny či cestoviny. Obchodníci ich menia za vlastné značky.

Z pultov predajní zmizli niektoré druhy tovarov. Iné sa zase prirýchlo vypredajú. Obchodníci sa bránia nižším záujmom spotrebiteľov o ten–ktorý tovar.(Zdroj: Ilustračné - SITA)

Reťazce si objednávajú hlavne tovar, na ktorý majú práve akciu, či tlačia na cenu, tvrdia výrobcovia.

BRATISLAVA. Kríza vytláča z hypermarketov mnohé tovary. Niektorí obchodníci siahli na šírku svojej ponuky. Z ich pultov tak vymizli obľúbené značky údenín, ale aj domáce ovocie či zelenina. Zúžila sa aj ponuka cestovín. Nahrádzajú ich vlastné značky reťazcov. Iní objednávajú menej, aby sa tovar rýchlejšie vypredal. Preto aj častejšie narazíte na prázdnejšie regále.

„Obchodníci sa orientujú na požiadavky spotrebiteľa, v ekonomicky slabých regiónoch sa začínajú sústreďovať na privátne značky obchodníkov, lacnejší tovar či na akcie,“ vysvetľuje analytik agentúry na prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský. Keďže obraty obchodníkov poklesli, podmienkou prežitia podľa neho je zmena v politike objednávok. Preto prispôsobujú objednávaný tovar či jeho množstvo dopytu zákazníkov.

Obchod tlačí na ceny

To, že množstvo objednávok obchodníkov sa zmenilo, pocítili aj niektorí dodávatelia. „Badáme aj menej objednávok, aj menej objednávaných výrobkov. Závisí to však od akcií jednotlivých sietí,“ povedala Jana Oravcová z obchodného úseku Mäsokombinátu Nord Svit.

Ak má reťazec akciu napríklad na spišské párky, tak ich objedná, ak akciu na ne nemá, párky neobjedná, povedala. Od akcií jednotlivých sietí závisí podľa nej aj frekvencia objednávok.

Mierny pokles cíti aj známy český výrobca Kostelecké uzeniny. „Ide o pokles v jednotkách percent, najviac je to cítiť pri párkoch a údeninách,“ povedal obchodný riaditeľ firmy Mojmír Zaydlar. Obchodníci sa snažia podľa neho prispôsobovať tovar zahraničnej ponuke. Preto tlačia aj na ceny, aby ich firma upravila tak, aby sa dostali na úroveň Maďarska či Poľska, dodal.

Stratu záujmu o svoje výrobky cítia hlavne zeleninári a ovocinári. „Ťažko hľadáme odbyt, najlepšie sa nám predáva vo vlastnej predajni,“ hovorí zástupca novozámockého družstva Poľnohospodár Jozef Svetlanský. A ak niekto kupuje, tak za veľmi nízke ceny, najnižšie za posledné roky, dodal. Problémy malo družstvo s odbytom broskýň, ale aj sliviek, ružovo nevyzerá podľa neho ani odbyt jabĺk na jeseň. Svetlanský za tým vidí nárast dovozov zo zahraničia.

Obchodný riaditeľ výrobcu cestovín, pečiva a cukroviniek MPC Cessi zo Spišskej Novej Vsi Patrik Petrik k tomu dodáva: „Reťazce zvýšili objem dovážaných tovarov a musia im vytvoriť aj miesto na pulte, a preto rušia najmenej obrátkové položky slovenským výrobcom.“ O miesto na pulte sa podľa neho stále bojuje a reťazce si za to vyberajú poplatky. Tie sa u niektorých obchodníkov šplhajú aj do výšky 165 eur za vystavenie jedného tovaru v regáli.

Rozhoduje zákazník

Za ponosami zákazníkov na „zmiznutie“ niektorých tovarov či značiek z pultov vidí hovorkyňa Hypernovy Diana Chovancová-Stanková skôr „krátkodobý výpadok tovaru, ktorý je bežným javom v maloobchode“.

To, žeby reťazec v poslednom čase zmenil výrazne svoju ponuku, poprela. Hypernova podľa nej nedávno len pridala novú privátnu značku Albert Quality. „Náročnejší zákazník tak môže mať pocit, že sa na pultoch stretáva už iba s lacnejšou alternatívou tovaru,“ povedala. Ponuky vlastnej značky rozšíril aj reťazec Billa.

O tom, aký tovar obchod objedná, rozhoduje podľa vrchného riaditeľa sekcie obchodu COOP Jednota Slovensko Jána Bilinského záujem či nezáujem zákazníkov. „V priebehu tohto roka bol dopyt ovplyvnený zahraničnou nákupnou turistikou, preto sme prehodnocovali hlavne drogistický sortiment,“ povedal. O zúžení sortimentu ovocia, zeleniny, mäsových či mliečnych produktov podľa neho reťazec neuvažuje.

Podobne je to aj v reťazci Lidl. Za obmenou sortimentu je podľa hovorkyne reťazca Sandry Kipeťovej snaha ponúknuť „kvalitu za čo najnižšie ceny“.

Na šírku svojej ponuky nesiahol Kaufland. Podľa jeho hovorcu Martina Gärtnera reťazec nahrádza tovar, len ak „sa na trhu objaví kvalitnejší výrobok za adekvátnu cenu, nikdy nenahrádzame konkrétny tovar nižšou kvalitou,“ povedal.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 891
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 14 769
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 12 192
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 763
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 480
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 683
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 404
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 645
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 3 813
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 772

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Čo sa deje v hokeji? Je to divadlo, vinníkmi sme všetci, tvrdí Graňák

Zlá skúsenosť s Cígerom a Švehlom mohla odradiť hráčov z NHL od štartu na majstrovstvách sveta, hovorí skúsený obranca.

SVET

Čoho sa boja ľudia v IT aj robotníci tak, že volia populistov?

Musíme sa zbaviť delenia na nás a Brusel.

KVÍZ

Ako dobre poznáte pravidlá slušného správania?

Otestujte svoje vedomosti z etikety a protokolu.

Neprehliadnite tiež

Namiesto sudov potrubie. Na nemeckom festivale stavajú pivovod

Pivovodom je možné prepraviť 400-tisíc litrov piva.

AKTUALIZOVANÉ

British Airways vypadli systémy, tisíce cestujúcich uviazli na letiskách

Cestujúci na letisku Heathrow v Londýne informovali o dlhých čakaniach.

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.