Reťazce si objednávajú hlavne tovar, na ktorý majú práve akciu, či tlačia na cenu, tvrdia výrobcovia.
BRATISLAVA. Kríza vytláča z hypermarketov mnohé tovary. Niektorí obchodníci siahli na šírku svojej ponuky. Z ich pultov tak vymizli obľúbené značky údenín, ale aj domáce ovocie či zelenina. Zúžila sa aj ponuka cestovín. Nahrádzajú ich vlastné značky reťazcov. Iní objednávajú menej, aby sa tovar rýchlejšie vypredal. Preto aj častejšie narazíte na prázdnejšie regále.
„Obchodníci sa orientujú na požiadavky spotrebiteľa, v ekonomicky slabých regiónoch sa začínajú sústreďovať na privátne značky obchodníkov, lacnejší tovar či na akcie,“ vysvetľuje analytik agentúry na prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský. Keďže obraty obchodníkov poklesli, podmienkou prežitia podľa neho je zmena v politike objednávok. Preto prispôsobujú objednávaný tovar či jeho množstvo dopytu zákazníkov.
Obchod tlačí na ceny
To, že množstvo objednávok obchodníkov sa zmenilo, pocítili aj niektorí dodávatelia. „Badáme aj menej objednávok, aj menej objednávaných výrobkov. Závisí to však od akcií jednotlivých sietí,“ povedala Jana Oravcová z obchodného úseku Mäsokombinátu Nord Svit.
Ak má reťazec akciu napríklad na spišské párky, tak ich objedná, ak akciu na ne nemá, párky neobjedná, povedala. Od akcií jednotlivých sietí závisí podľa nej aj frekvencia objednávok.
Mierny pokles cíti aj známy český výrobca Kostelecké uzeniny. „Ide o pokles v jednotkách percent, najviac je to cítiť pri párkoch a údeninách,“ povedal obchodný riaditeľ firmy Mojmír Zaydlar. Obchodníci sa snažia podľa neho prispôsobovať tovar zahraničnej ponuke. Preto tlačia aj na ceny, aby ich firma upravila tak, aby sa dostali na úroveň Maďarska či Poľska, dodal.
Stratu záujmu o svoje výrobky cítia hlavne zeleninári a ovocinári. „Ťažko hľadáme odbyt, najlepšie sa nám predáva vo vlastnej predajni,“ hovorí zástupca novozámockého družstva Poľnohospodár Jozef Svetlanský. A ak niekto kupuje, tak za veľmi nízke ceny, najnižšie za posledné roky, dodal. Problémy malo družstvo s odbytom broskýň, ale aj sliviek, ružovo nevyzerá podľa neho ani odbyt jabĺk na jeseň. Svetlanský za tým vidí nárast dovozov zo zahraničia.
Obchodný riaditeľ výrobcu cestovín, pečiva a cukroviniek MPC Cessi zo Spišskej Novej Vsi Patrik Petrik k tomu dodáva: „Reťazce zvýšili objem dovážaných tovarov a musia im vytvoriť aj miesto na pulte, a preto rušia najmenej obrátkové položky slovenským výrobcom.“ O miesto na pulte sa podľa neho stále bojuje a reťazce si za to vyberajú poplatky. Tie sa u niektorých obchodníkov šplhajú aj do výšky 165 eur za vystavenie jedného tovaru v regáli.
Rozhoduje zákazník
Za ponosami zákazníkov na „zmiznutie“ niektorých tovarov či značiek z pultov vidí hovorkyňa Hypernovy Diana Chovancová-Stanková skôr „krátkodobý výpadok tovaru, ktorý je bežným javom v maloobchode“.
To, žeby reťazec v poslednom čase zmenil výrazne svoju ponuku, poprela. Hypernova podľa nej nedávno len pridala novú privátnu značku Albert Quality. „Náročnejší zákazník tak môže mať pocit, že sa na pultoch stretáva už iba s lacnejšou alternatívou tovaru,“ povedala. Ponuky vlastnej značky rozšíril aj reťazec Billa.
O tom, aký tovar obchod objedná, rozhoduje podľa vrchného riaditeľa sekcie obchodu COOP Jednota Slovensko Jána Bilinského záujem či nezáujem zákazníkov. „V priebehu tohto roka bol dopyt ovplyvnený zahraničnou nákupnou turistikou, preto sme prehodnocovali hlavne drogistický sortiment,“ povedal. O zúžení sortimentu ovocia, zeleniny, mäsových či mliečnych produktov podľa neho reťazec neuvažuje.
Podobne je to aj v reťazci Lidl. Za obmenou sortimentu je podľa hovorkyne reťazca Sandry Kipeťovej snaha ponúknuť „kvalitu za čo najnižšie ceny“.
Na šírku svojej ponuky nesiahol Kaufland. Podľa jeho hovorcu Martina Gärtnera reťazec nahrádza tovar, len ak „sa na trhu objaví kvalitnejší výrobok za adekvátnu cenu, nikdy nenahrádzame konkrétny tovar nižšou kvalitou,“ povedal.