WOLFSBURG. "Koncern má celkom isto všetko na to, aby sa stal svetovou jednotkou," povedal dnes na tlačovej konferencii vo Wolfsburgu šéf VW Martin Winterkorn.
Koncern disponuje bezkonkurenčnou paletou modelov automobilov, je prítomný vo všetkých častiach sveta a má najkvalitnejšie technológie.
Doteraz je najväčším automobilovým koncernom sveta japonská Toyota. Vo štvrtok večer (13.8.) sa VW a Porsche dohodli na zásadných otázkach fúzie oboch koncernov. Po viacmesačnom ostrom mocenskom boji o prevzatie sa dozorné rady dohodli na vytvorení nového automobilového impéria.
V roku 2011 dôjde k ich spojeniu. S malým, ale výnosným producentom športových vozidiel, ktorý sa stane jeho desiatou výrobnou značkou, dostane VW v zápolení s Toyotou novú ťažnú silu.
Rodiny Piëchovcov a Porscheovcov zostanú najväčšími akcionármi VW. Winterkorn dodal, že ďalšími veľkými podielnikmi budú nemecká spolková krajina Dolné Sasko a emirát Katar.
Volkswagen predbežne získa Porsche za 3,3 miliardy eur (99,42 miliardy Sk). V automobilovej výrobe Porsche bude mať podiel 42 %. VW okrem toho získa za 3 miliardy eur (90,38 miliardy Sk) obchod s automobilmi v rakúskom Salzburgu. Nový integrovaný koncern bude viesť Martin Winterkorn. Sídlo koncernu zostane vo Wolfsburgu.
Firma vydá ďalšie akcie
Finančný šéf VW Hans Dieter Pötsch uviedol, že VW získa peniaze na vstup do Porsche vydaním akcií za 4 miliardy eur (120,50 miliardy Sk). Dodal, že VW po vstupe do Porsche zostane "finančne a strategicky úplne akcieschopný".
Očakáva sa, že vďaka Porsche sa prevádzkový zisk nového koncernu zvýši o 700 miliónov eur ročne (21,01 miliardy Sk). Synergický efekt z ich zlúčenia by mal dosiahnuť dokonca 3 miliardy eur. "Volkswagen a Porsche urobili veľký krok smerom k svetovej špičke."
Podniková rada VW sa usiluje o to, aby podiel pracovníkov na novom Volkswagene dosiahol 1 až 5 %. Potvrdil to šéf rady Bernd Osterloh. Ide o to, aby sa osadenstvo dlhodobo podieľalo na podniku. Dividendy by mali mať sociálny účel. S týmto cieľom sa začnú rokovania s vedením.
Volkswagen medzitým potvrdil, že v osnabrückej nesolventnej automobilke Karmann objednal vývoj kabrioletu. Winterkorn uviedol, že sa vo Wolfsburgu už dlhšie prejavuje túžba po novom modeli tohto typu automobilu. Podľa šéfa VW Karmann má tie najlepšie predpoklady na to, aby takéto vozidlo vyvinul.
Automobilka v Osnabrücku si vďaka objednávkam VW v tomto sortimente vozidiel urobila dobré meno na celom svete. Ale kríza automobilového priemyslu položila automobilku na lopatky. Koncom júna začal proces jej nesolventnosti.