BRATISLAVA. „Služby boli zastavené po tom, ako spoločnosť SkyEurope neuhradila splatné pohľadávky letisku Viedeň." Takto letisko vysvetľovalo v utorok na svojej webovej stránke dôvod, pre ktorý prestalo na niekoľko hodín vybavovať lietadlá SkyEurope. Viedeň tiež vyhlásila, že aerolinky si musia dlh vyplatiť do 14. augusta, najneskôr do tretej poobede. Inak firmu od služieb opäť odtrhne.
Čo sa deje
Aerolinky sú momentálne chránené pred veriteľmi, a tak jediné, čo platiť musia, sú záväzky, ktoré vznikli, odkedy je firma pod súdnou ochranou. O akých dlžobách viedenské letisko hovorí, sa nám napriek viacerým telefonátom a e-mailom nepodarilo zistiť. „Buďte takí láskaví a skontaktujte sa so SkyEurope," reagovalo po viacerých hodinách letisko.
Viac informácií nám neposkytli ani SkyEurope: „V utorok sme rokovali s letiskom Viedeň, obnovili sme prevádzku a letisko pokračovalo vo vybavovaní našich lietadiel. Považujeme tento problém za vyriešený," povedal hovorca aeroliniek Tomáš Kika.
Firma podľa Kiku plní to, čo podľa zákona musí. Ak by to spoločnosť nerobila, nemohla by pokračovať v ochrane pred veriteľmi. „To, čo urobilo letisko vo Viedni v utorok, bolo nepredvídateľné a neférové voči pasažierom," povedal Kika. Klientov ubezpečuje, že nemusia mať obavy o svoje lety.
SkyEurope je pod súdnou ochranou bratislavského súdu od 22. júna. Je tak chránená pred exekúciami i konkurzom zo strany veriteľov. „Požiadať o vyhlásenie konkurzu môže iba reštrukturalizačný správca. O vyhlásení konkurzu by mohol rozhodnúť aj samotný súd. Tretia osoba, teda veriteľ, požiadať o konkurz nemôže," povedal advokát Radovan Pala.
Reštrukturalizačným správcom SkyEurope je advokát Jozef Griščík. „Mám povinnosť mlčanlivosti vo všetkých skutočnostiach, o ktorých sa dozviem pri výkone správcovskej činnosti," reagoval včera na naše otázky, čo si myslí o spore SkyEurope s viedenským letiskom. Nepovedal ani to, koľko veriteľov SkyEurope si už prihlásilo svoje pohľadávky.
Taktné letiská
Francúzske letisko Orly nám včera potvrdilo, že SkyEurope mu pravidelne platí. Česká Ruzyně nechcela zverejňovať detaily štandardného obchodného vzťahu so SkyEurope. Podobnú odpoveď nám dalo košické letisko. Začiatkom júla nám však povedalo, že aerolinky si záväzky neplnia v plnom rozsahu a príslušnú agendu odovzdalo advokátskej kancelárii.
Bratislavské letisko nám na otázky neodpovedalo, s denníkom SME jeho vedenie nekomunikuje.
SkyEurope však figuruje medzi neplatičmi Všeobecnej zdravotnej poisťovne k 21. júlu 2009. Hovorkyňa poisťovne Petra Balážová povedala, že vždy k 20. dňu v mesiaci aktualizujú zoznam neplatičov, ktorí si nesplnili
všetky svoje záväzky k poisťovni za posledné tri mesiace. Dlžnú sumu nezverejňujú. Viac sa dozvieme 20. augusta.
Všeobecná si nárok na vymáhanie pohľadávky už uplatnila. Zdravotná poisťovňa Dôvera, zatiaľ overuje, či jej SkyEurope na poistnom niečo dlží.
Ako dlžníka na poistnom eviduje SkyEurope aj Sociálna poisťovňa k 30. júnu 2009. Na naše otázky o platobnej disciplíne SkyEurope včera neodpovedala.
Viac sme sa dozvedeli od dodávateľa paliva. „Dostali sme všetky peniaze od SkyEurope, pretože naša zmluva hovorí, že firma musí platiť vopred," povedal Paolo Rucci z firmy Eni, ktorá zabezpečuje pre SkyEurope palivo v Grécku, v Prahe a v Bratislave. Firma podľa Rucciho vždy platila za palivo vopred.
Internetoví predajcovia leteniek tvrdia, že predaj leteniek SkyEurope sa zvyšuje. Lukáš Švaro z pelikan.sk tvrdí, že im predaj za posledných 10 dní oproti predchádzajúcim vzrástol o 32 percent. Medziročne sa zvýšil o 27 percent.
Peter Málek z konkurenčného serveru letenky.sk povedal, že predaj leteniek SkyEurope síce šiel hore, no stále je o 15 až 20 percent nižší ako v júni.
Nová linka Ryanairu do Ríma nebude vytláčať z trhu SkyEurope. Na jeho miesto sa skôr tlačí WizzAir.
BRATISLAVA. Írska nízkonákladová aerolinka Ryanair ohlásila nové linky z Bratislavy do britského Liverpoolu a talianskej Bologne. Rozbehne ich v októbri. Spolu tak bude v zimnej sezóne prevádzkovať 15 pravidelných liniek. Bratislavské letisko včera informovalo, že Ryanair prepravil za sedem mesiacov o 25-tisíc pasažierov menej ako vlani v rovnakom období .
Hovorca SkyEurope Airlines Tomáš Kika povedal, že „Ryanair na týchto linkách nepovažujú za konkurenciu, keďže SkyEurope lieta do iných destinácií".
Jasným záujmom nahradiť stratový SkyEurope sa však netají maďarská nízkonákladová spoločnosť WizzAir. „Keď sme schopní ťažiť z aktuálnej situácie SkyEurope, tak aj budeme," potvrdila včera Natasa Kazmer, riaditeľa marketingu a komunikácie WizzAir. Od 20. septembra začne tento prepravca lietať z Bratislavy do Ríma štyrikrát týždenne.
WizzAir vydal pred dvomi týždňami správu, v ktorej SkyEurope porovnáva s talianskym prepravcom MyAir. Tomu zakázali úrady lietať pre zlú finančnú situáciu. Podobný postup žiadal WizzAir od slovenských úradov. Kazmer priznala, že „nad podobnosťou týchto spoločností a ich osudov je potrebné sa zamyslieť". WizzAir podľa nej napĺňa nízkonákladový model, na ktorom je založená, preto je „finančne zdravou a stabilnou spoločnosťou". Keď sme žiadali zverejniť finančné výkazy, nepochodili sme: „Sme súkromná spoločnosť, nie sme povinní pravidelne zverejňovať výkazy."