Azda naša PPP-diaľnica neskončí ako tá maďarská

Súkromné diaľnice nie sú nikdy bez rizika. V kolíske PPP, Anglicku, zlyhávajú dve až tri percentá projektov verejno-súkromného vlastníctva.

Súkromno–verejné projekty aj na stavbu diaľnic vnímajú vo svete ako prostriedok proti kríze. Majú však riziká.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

Výstavba maďarskej cesty M5 cez PPP je zas známa ako ukážkový príklad zlyhania tohto modelu výstavby.

BRATISLAVA. Nijaký verejno-súkromný projekt (PPP) nemusí na sto percent vyjsť. Svoje o tom vie aj firma Bouygues Travaux publics, ktorá vedie konzorcium firiem, čo sa chystajú postaviť a prevádzkovať 75-kilometrový úsek súkromnej diaľnice medzi Martinom a Prešovom.

Problémy s PPP
  • Cesta M5 z Budapešti po srbsko-maďarské hranice Očakávania dopravnej vyťaženosti sa nepotvrdili. Štát musel naspäť odkúpiť 40­percentný podiel z projektu a garantovať zisk akcionára.
  • Dopyt po ceste neodhadli v Maďarsku ani pri PPP na cestu M1/M15.
  • Dostatok áut sa nepodarilo prilákať ani na poľskú cestu A2 medzi Varšavou a Pozňanou.
  • Projekt cesty D47 v Česku zlyhal, pretože neprebehla súťaž. Pre verejnú kritiku v roku 2003 Česko od zmluvy odstúpilo. Za porušenie zmluvy zaplatilo 20 miliónov eur.
  • V chorvátskom Záhrebe sa cez PPP postavila čistiareň odpadových vôd. Jej cena stále nie je známa.
  • V roku 2001 bola zverejnená cena 176 miliónov eur, minulý rok sa hovorilo o 265 miliónoch eur.
Zdroj: bankwatch.org

Táto firma totiž bola súčasťou konzorcia, ktoré stavalo v Maďarsku cestu M5 z Budapešti smerom na maďarsko-srbské hranice. Projekt sa stal jedným z najčastejšie skloňovaných zlyhaní verejno-súkromného partnerstva na svete. Maďarská vláda sa vtedy s koncesionárom dohodla, že za postavenie a prevádzku cesty dostane naspäť to, čo si sám vyberie cez mýto.

Podcenili paralelnú cestu

„Zásadný problém bol v tom, že súbežne s touto diaľnicou viedla pôvodná cesta, ktorú každý mohol používať bezplatne a nemal tak dôvod platiť akékoľvek poplatky na vedľajšej diaľnici," povedal výkonný riaditeľ českej Asociácie PPP Vladimír Sloup.

Maďari tak museli celý projekt v roku 2004 prerobiť. Najprv vláda podľa štúdie CEE bankwatch zaručila koncesionárovi 12-percentný zisk, potom však do projektu vstúpila sama.

„Reštrukturalizácia bola výsledkom rokovaní medzi Maďarskom a predstaviteľmi koncesionára. Dodatok k zmluve bol v súlade so záujmami štátu," priblížila Erika Rékai z tlačového oddelenia maďarského ministerstva dopravy.

Úplne sa vyhnúť riziku, že koncesionár nesplní to, k čomu sa zaviazal, sa podľa Sloupa nedá. „Podľa štúdií z Británie zhruba dve až tri percentá týchto projektov zlyhávajú, dochádza napríklad ku krachu a podobne," povedal.

Angličania sú však podľa jeho slov so skúsenosťami s PPP projektmi ďalej. „Tam, kde sa s takýmito projektmi začína, ako aj na Slovensku, sa riziko o niečo zvyšuje." Stále však ide o zanedbateľné percento, povedal Sloup.

Dôležité je, čo sa dohodne v zmluve

Roman Havlíček zo združenia Priatelia zeme však poukazuje na to, že slovenská vláda sa chystá poskytnúť štátnu záruku na miliardový úver od Európskej investičnej banky. To zvyšuje riziko: „Diaľnica bude štátom zaručená dvakrát. Štát bude musieť platiť víťaznému konzorciu každoročnú niekoľko stomiliónovú platbu a keby malo konzorcium akékoľvek prob〜lémy so splácaním úveru, tak Európska investičná banka si uplatní štátnu záruku priamo vo vláde." Štát si preto podľa neho musí dávať dobrý pozor na to, akú zmluvu s konzorciom, prípadne s EIB podpíše.

„Riziku sa štát môže vyhnúť tak, že si veľmi dobre ošetrí podmienky v zmluve," povedal Havlíček. Je ťažké podľa neho povedať, do akej miery to budú vyjednávači z ministerstva dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti schopní ustrážiť.

Garancií pribúda

„Stopercentné záruky azda ani neexistujú," reagoval Petr Kovářík z poradenskej firmy Mott MacDonald, ktorá dávnejšie pôsobila ako poradca slovenského ministerstva dopravy vo veci PPP projektov.

Kovářík napriek tomu tvrdí, že koncesná zmluva, ktorú pripravovalo ministerstvo dopravy, „natoľko ošetruje riziká okolo prípadného krachu koncesionára, že ten by nemal ovplyvniť dostupnosť diaľnice a jej prevádzku".
Sloup z českej Asociácie PPP hovorí, že dnes nie sú štátne garancie pri PPP projektoch ničím výnimočným. „V čase finančnej krízy sa tento nástroj začal používať pomerne často, napríklad Francúzsko vytvorilo garančný fond pre PPP, podobne rozmýšľajú v štáte New York, v Nemecku, Taliansku či Grécku."

Krajiny sú podľa neho ochotné garancie poskytnúť, lebo projekty súkromných diaľnic sa vnímajú ako povzbudenie ekonomiky.

Tender na D1 vyhralo konzorcium, ktorého súčasťou sú aj Váhostav Juraja Širokého a Doprastav. Súťaž vyhrali s ponukou 3,3 miliardy eur. Celkovo môže štát za 30 rokov koncesie zaplatiť 7,8 miliardy eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 978
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 722
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 11 127
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 739
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 756
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 570
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 462
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 873
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 651
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 866

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi. Takmer polovica dnes žijúcich ľudí zažije podnebie aké nepoznáme

Neprehliadnite tiež

Diaľnica D1 v úseku Turany - Hubová povedie cez tunel

Štát vydal záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.

Členské štáty podporili zmenu pravidiel pri testovaní áut

Reforma je tiež reakciou na škandál automobilky Volkswagen.

Hyundai chce zlepšiť svoju pozíciu v Číne

Nie tak dávno bol Hyundai a Kia na 3. mieste v rebríčku predaja zahraničných automobiliek.

Francúzsko rokuje s bankami o sťahovaní po brexite

V Paríži prebieha množstvo diskrétnych stretnutí.